Close
På senhösten 2019 samlades en stor grupp besvikna chaufförer för att diskutera villkoren på Direct Transport. Ingen från ägarfamiljen var med på mötet.
Close

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Hösten 2014 skapade Norrköping Transport NL rubriker. En av åkeriets förare, en makedonier, greps vid en poliskontroll i Njurunda med ett förfalskat bulgariskt körkort.

Trots förfalskningen friades föraren. Domstolen ansåg att det inte var uteslutet att föraren själv blivit lurad när han for till grannlandet Bulgarien och ansökte om körkort.

Den friande domen ledde till en protestvåg i Åkerisverige och i kölvattnet startades kampanjen Här stannar Sverige.

Skriverierna tycks också ha påverkat speditören DSV, som i flera år anlitat Norrköping Transport NL. I januari 2015 sa DSV upp transportörsavtalet med företaget.

Men enligt den färska domen mot åkarfamiljen förslog DSV samtidigt att samarbetet skulle fortsätta – fast genom ett nytt bolag. I praktiken Direct Transport. Ett nytt kontrakt skrevs på våren 2015 och åkeriets bilar fortsatte rulla för DSV.

Bytet av bolag blev också startskottet för omfattande ekonomiskt fiffel. I vart fall om man får tro Skatteverket, ekobrottspolisen och den tingsrättsdom som kom den 6 april.

Huvudman i Norrköping Transport och sedemera Direct Transport var NL, en 58-årig man som ursprungligen kommer från Bosnien. Han åtalas för systematiska bidragsbedrägerier, riktade mot Arbetsförmedlingen.

Åkeriet letade upp nya förare, de flesta med bakgrund på Balkan. De anställdes och åkeriet ansökte om nystartsbidrag för många av chaufförerna. I ett antal fall skickades ansökan in först efter att förarna anställts, något som strider mot reglerna.

Förutom lastbilsåkeri drev NL andra bolag, bland annat bussverksamhet, och han hade flera uppdrag i ideella föreningar. Han tog hjälp av hustrun, SL, även hon från Bosnien. Hustrun klev in som styrelseledamot, vd och trafikansvarig.

I polisförhör berättar kvinnan att hon skötte bokföring och löneutbetalningar i makens företag.

Samtidigt ansökte paret om anställningsstöd för hustrun, så kallad trygghetsanställning. Bilden som målas upp för Arbetsförmedlingen är att hon är funktionshindrad, sjuklig och bara kan utföra enklare arbetsuppgifter. Totalt fick bolagen över en miljon kronor i bidrag för hustrun.

Totalt lyfte familjens fem olika bolag närmare 14 miljoner kronor i olika anställningsstöd från staten.

I åtalet hävdar åklagaren att en del av bidragen betalas ut på felaktiga grunder. Alla åtalade förnekar brott, men Tingsrätten slår fast att huvudmannen NL ska dömas för 16 fall av bedrägeri med nystartjobb. Hustrun fälls för ett fall.

Parallellt åtalas ägarfamiljen för grova skattebrott.

För ett drygt år sedan träffade Transportarbetaren en stor grupp förtvivlade chaufförer, som kontaktat Transport. Alla hade jobbat för Direct Transport och i efterhand fått kravbrev från Skatteverket.

Åkeriet hade betalat in pengar på förarnas konton, men fuskat med arbetsgivaravgifter och löneskatt. I många fall saknades också lönespecifikationer. Det ledde till att Skatteverket krävde pengarna direkt av förarna.

Många av chaufförerna beskrev hur de kände sig lurade. De var ofta nyanlända, med bristfälliga kunskaper i svenska språket och i svenska skatteregler.

Åklagarens sammanställning visar att åkeriet låtit bli att redovisa minst 11,5 miljoner kronor i utbetalda löner. En del av de oredovisade pengarna har gått direkt till ägarfamiljen.

Det resulterar i ett krav på drygt 3,6 miljoner i obetalda arbetsgivaravgifter för åren 2015 till 2018.

Norrköpings tingsrätt dömer huvudmannen, NL, till två års fängelse för grovt bedrägeri i samband med anställningsstöden, grovt skattebrott och försvårande av skattekontroll. NL får också näringsförbud i fem år.

Hustrun SL döms till fängelse i ett år för grovt bedrägeri, medhjälp till grovt skattebrott och medhjälp till försvårande av skattekontroll.

Även sonen, AL, var verksam i företagen. Han får ett års fängelse. För skattebrott och försvårande av skattekontroll.

Huvudmannen döms också att betala skadestånd på drygt 1,24 miljoner kronor till Arbetsförmedlingen. Av det blir hustrun och åkeriet solidariskt betalningsskyldiga för strax över en miljon kronor.

Personerna som dömts har tre veckor på sig att överklaga.

Transportarbetaren har kontaktat DSV för en kommentar. Företaget har fått domen för genomläsning och har utlovat svar efter det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bengt-Ove Gustafsson:
    10 juli, 2021

    Håller med Mats Andersson, borde straffas hårdare, helst utvisas.
    Bengt-Ove Gustafsson

  2. Issa25:
    14 maj, 2021

    Man är väl mer förvånad över att ”inget” hänt tidigare.. då det är allmänt känt att de hållit på med olika typer av bedrägerier och andra kriminella handlingar sedan start i (ca) mitten av 90-talen.

  3. Stig bohlin:
    8 april, 2021

    Så ska slipsten dras domen kommer väl tyvärr i vanlig ordning överklagas av slipade (gangster advokater) som manipulerar rättsväsendet å sen läggs hela rasket ner i vanlig ordning.

  4. Mats Andersson:
    8 april, 2021

    Är åthelvete för lågt straff eftersom det är planerat.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Unik jämställdhet på transportutbildning

Utbildning. Vägen har varit lång. Men allt fler kvinnor väljer framgångsrikt ett tidigare starkt mansdominerat yrke – lastbilschaufför. Utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter, visar Skolledarrapporten för 2022/2023.

Tommy Jonsson.

”Chauffören blev misshandlad, polisen körde honom till sjukhus”

Åkeri. Tommy Jonsson håller i Transportarbetareförbundets verksamhet Ordning och reda i åkeribranschen. Han har redan kontaktat det nya a-krimcentrumet i Umeå med tips om åtta misstänkt fifflande åkerier, som facket anser borde granskas.

Väktaren Stefan Hessman är natur- och fotokonstnär och har ställt ut sina bilder flera gånger.

”Alla människor kan hamna utanför”

Fotoutställning. I sitt jobb som väktare möter Stefan Hessman ofta människor som har det svårt. En av dem är Janne som har varit hemlös i 15 år. Janne bjöd in Stefan, som också är fotokonstnär, att dokumentera hans liv i hemlöshet. Det resulterade i en fotoutställning som visades i Heliga Trefaldighets kyrka i Gävle i somras.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.