Valarie Long
Close
Valarie Long
Close

Amerikanskt fack tar nya tag efter Trumps valseger

I januari tillträder Donald Trump som USA:s president. För de amerikanska fackförbunden, som stött Hillary Clintons presidentkampanj, är det ett hårt slag.

– Jag är både chockad och rädd. Aldrig under min livstid har en kandidat som är så okvalificerad, och vars kampanj har gått ut så mycket på hat, trångsynthet och kvinnohat, vunnit.

Det säger Valarie Long, vice ordförande och internationellt ansvarig för fackförbundet SEIU (Service employees international union) som organiserar två miljoner serviceanställda i USA, bland annat marktjänstpersonal inom flyget och väktare.

De amerikanska facken har traditionellt stått demokraterna nära. SEIU och många andra fackförbund har öppet stött Hillary Clintons kandidatur och deras medlemmar har kampanjat för att hon skulle bli president.

SEIU såg fram emot fyra år med en demokratisk president. Hillary Clinton har i sin kampanj ställt sig bakom flera av förbundets hjärtefrågor, som till exempel kampen för högre löner för dem som tjänar minst. Nu blir läget ett helt annat, säger Valarie Long.

– Jag tror att Trumps politik kan vara förödande för arbetare och deras familjer i det här landet.

Det som skrämmer henne mest med Trump själv är hans utspel om att deportera invandrare, hans förnekande av klimathotet, och hans hatiska utspel mot muslimer. Men presidenten är inte det enda problemet. Republikanerna, som Trump tillhör, har nu också majoritet i kongressen.  Och det republikanska partiet är sedan länge mycket anti-fackliga, säger Valarie Long.

– Vi hade börjat nå framgångar i vår kamp för högre löner. Men det hänger löst nu. Republikanerna kommer känna sig uppmuntrade att driva igenom anti-fackliga lagar. Och de har redan börjat tala om att dra tillbaka “affordable care act” (Obamacare, reds anmärkning), som ger 20 miljoner amerikaner sjukförsäkring.

– Så medan Trump håller på med sina elakheter kommer republikanerna driva igenom en politik som är totalt anti-facklig.

Många som röstade på Trump var vit arbetarklass, boende på landsbygden. Delvis samma grupper som fack som SEIU slåss för. Valarie Long tror att deras röst på Donald Trump ofta är en kritik mot hela systemet.

– Delar av väljarkåren har tappat tron på dem som styr, oavsett om det är republikaner eller demokrater. 43 procent av de röstberättigade röstade inte alls. Och många som gjorde det, framförallt vit arbetarklass i de lantliga delarna av USA, känner sig övergivna av etablissemanget.

Trots läget är Valarie Long noga med att poängtera att facket inte ger upp.

– Det kommer bli ännu svårare att få folk att komma samman och slå tillbaka. Men det ska vi göra. Tusentals har redan demonstrerat mot Trump efter valet.

Nu närmast planerar SEIU demonstrationer inom sin kampanj för höjda löner för sina medlemmar. De vill att barnskötare och andra lågbetalda grupper ska få minst 15 dollar i timmen (cirka 130 kronor).

– De här demonstrationerna hade vi planerat att ha även om Clinton vunnit, för att påminna henne om vad hon lovat under sin kampanj. Nu vill vi göra dem ännu större. Du förstår, vi kan inte bara krypa ihop i fosterställning och dö. Vi är fackförbundsrörelsen och vi slår tillbaka. Och vi måste slå tillbaka mot fascismen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Fred Zuckerman, president of the International Brotherhood of Teamsters Union Local 89, in his Louisville, Kentucky office.) Zuckerman narrowly lost his bid to replace the union's national president, James P Hoffa. 18 May 2017

Han utmanar Hoffa Junior

Maktkamp. Med knapp marginal förlorade Fred Zuckerman medlemsomröstningen om ordförandeposten i Teamsters, Transports syskonförbund i USA. Men kampen om makten inom det nordamerikanska fackförbundet fortsätter.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.