Andreasson förlorade sista ronden

Skatteverket vann. De polska chaufförerna på Andreassons åkeri var att betrakta som anställda. Den högsta rättsliga instansen tar inte upp överklagandet – och därmed gäller de domar som slagit fast att åkeriet ska betala arbetsgivaravgifter för dem.

– Det här visar att vi har fattat rätt beslut från början, kommenterar Pia Bergman, Skatteverkets rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet.

En långdragen historia om chaufförers villkor och konkurrensen mellan åkerier har fått sitt slutliga avgörande i Sverige: Andreassons åkeri i Veddige hade inte rätt när det betalade sina polska chaufförer som egna företagare.

Andreassons ska betala cirka nio miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg för chaufförernas inkomster under 2012 0ch 2013. Pengar som Skatteverket har krävt långt tidigare – och som åkeriet också har betalat in.

– Jag förstår att företag pressar sina utgifter och prövar sin affärsmässighet, säger Pia Bergman. Men de måste hålla sig till lagen.

Beskedet om vad som gäller för Andreassons och Skatteverket kom när Högsta förvaltningsdomstolen den 4 maj beslutade att inte ta upp fallet. Åkeriet hade begärt prövningstillstånd, men domstolen sa nej. Därmed gäller tidigare dom från Kammarrätten i Göteborg.

(Prövningstillstånd i högsta instans ges i två fall: om domstolen bedömer att målet är viktigt för att reda ut hur lagen ska tolkas eller om tidigare domstol har begått uppenbara och grova misstag.)

– Vi ger oss inte, säger Yvonne Andreasson, vd på åkeriet. Vi kommer att klaga i EU på hur svenska domstolar har hanterat oss och ärendet.

Exakt vilken europeisk instans åkeriet ska vända sig till kan hon inte uppge. Hon hänvisar till åkeriets jurist, som Transportarbetaren ännu inte fått kontakt med.

– Det är mycket märkligt att Högsta förvaltningsrätten inte tar upp vårt fall, tycker Yvonne Andreasson. Det behövs ett klargörande.

Samtidigt som Högsta förvaltningsdomstolen meddelade att fallet inte ska tas upp kom samma besked angående Zimit transportförmedling. Zimit var ett bemanningsföretag med makarna Andreasson startade. Företaget gick i konkurs sommaren 2013 och det var skattekraven som stjälpte omkull det. Enligt den dom som nu gäller skulle Zimit ha betalat drygt 14 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg.

– Jag var suppleant i styrelsen, säger Yvonne Andreasson. I konkursboet fanns inga pengar till skatteskulder.

Där har Skatteverkets Pia Bergman ett allmänt svar om vad som gäller när ett företag har gått i konkurs på grund av skatteskulder:

– Generellt tittar vi då på de personer som företrädde företaget, säger hon utan att uttala sig direkt om förhållandena i Zimit.

I praktiken har Förvaltningsrätten i Göteborg redan gått in och frusit 13,5 miljoner kronor för makarna Andreasson. Skatteverket står bakom betalningssäkringen eftersom det anser att åkarparet ska hållas personligt ansvariga för skulderna i Zimit.

För de lågbetalda chaufförer som anlitats gäller en annan process. De krävs på svensk skatt eftersom Skatteverket och domstolar betraktar dem som anställda på åkeriet. Enligt Pia Bergman ligger ett 60-tal fall och väntar på avgörande i kammarrätten.

Och Andreassons åkeri fortsätter att laborera med utländska chaufförer.

– Nu har de A1-intyg, berättar vd:n Yvonne Andreasson.

Ett A1-intyg är en handling som visar att de sociala avgifterna för en person, som anlitas i Sverige, ska betalas i ett annat land.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag hävdar med bestämdhet att man som anställd inte ska behöva betala för en bärgning av ett arbetsfordon”, säger Transports lokalombudsman Johan Molin. Foto: John Antonsson

Åkare krävde att chaufför betalade för bärgningen

Åkeri. En chaufför körde fast och ringde bärgning. Sedan vägrade åkaren att betala, men ändrade sig då facket blandades in.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.