Andreasson förlorade sista ronden
Skatteverket vann. De polska chaufförerna på Andreassons åkeri var att betrakta som anställda. Den högsta rättsliga instansen tar inte upp överklagandet – och därmed gäller de domar som slagit fast att åkeriet ska betala arbetsgivaravgifter för dem.
– Det här visar att vi har fattat rätt beslut från början, kommenterar Pia Bergman, Skatteverkets rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet.
En långdragen historia om chaufförers villkor och konkurrensen mellan åkerier har fått sitt slutliga avgörande i Sverige: Andreassons åkeri i Veddige hade inte rätt när det betalade sina polska chaufförer som egna företagare.
Andreassons ska betala cirka nio miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg för chaufförernas inkomster under 2012 0ch 2013. Pengar som Skatteverket har krävt långt tidigare – och som åkeriet också har betalat in.
– Jag förstår att företag pressar sina utgifter och prövar sin affärsmässighet, säger Pia Bergman. Men de måste hålla sig till lagen.
Beskedet om vad som gäller för Andreassons och Skatteverket kom när Högsta förvaltningsdomstolen den 4 maj beslutade att inte ta upp fallet. Åkeriet hade begärt prövningstillstånd, men domstolen sa nej. Därmed gäller tidigare dom från Kammarrätten i Göteborg.
(Prövningstillstånd i högsta instans ges i två fall: om domstolen bedömer att målet är viktigt för att reda ut hur lagen ska tolkas eller om tidigare domstol har begått uppenbara och grova misstag.)
– Vi ger oss inte, säger Yvonne Andreasson, vd på åkeriet. Vi kommer att klaga i EU på hur svenska domstolar har hanterat oss och ärendet.
Exakt vilken europeisk instans åkeriet ska vända sig till kan hon inte uppge. Hon hänvisar till åkeriets jurist, som Transportarbetaren ännu inte fått kontakt med.
– Det är mycket märkligt att Högsta förvaltningsrätten inte tar upp vårt fall, tycker Yvonne Andreasson. Det behövs ett klargörande.
Samtidigt som Högsta förvaltningsdomstolen meddelade att fallet inte ska tas upp kom samma besked angående Zimit transportförmedling. Zimit var ett bemanningsföretag med makarna Andreasson startade. Företaget gick i konkurs sommaren 2013 och det var skattekraven som stjälpte omkull det. Enligt den dom som nu gäller skulle Zimit ha betalat drygt 14 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg.
– Jag var suppleant i styrelsen, säger Yvonne Andreasson. I konkursboet fanns inga pengar till skatteskulder.
Där har Skatteverkets Pia Bergman ett allmänt svar om vad som gäller när ett företag har gått i konkurs på grund av skatteskulder:
– Generellt tittar vi då på de personer som företrädde företaget, säger hon utan att uttala sig direkt om förhållandena i Zimit.
I praktiken har Förvaltningsrätten i Göteborg redan gått in och frusit 13,5 miljoner kronor för makarna Andreasson. Skatteverket står bakom betalningssäkringen eftersom det anser att åkarparet ska hållas personligt ansvariga för skulderna i Zimit.
För de lågbetalda chaufförer som anlitats gäller en annan process. De krävs på svensk skatt eftersom Skatteverket och domstolar betraktar dem som anställda på åkeriet. Enligt Pia Bergman ligger ett 60-tal fall och väntar på avgörande i kammarrätten.
Och Andreassons åkeri fortsätter att laborera med utländska chaufförer.
– Nu har de A1-intyg, berättar vd:n Yvonne Andreasson.
Ett A1-intyg är en handling som visar att de sociala avgifterna för en person, som anlitas i Sverige, ska betalas i ett annat land.