Arbetsförmedlingen hjälper arbetsgivare sänka löner

”Vi hjälper dig att sänka dina lönekostnader” Rubriken på Arbetsförmedlingens hemsida får Transports lokalombudsmän att se rött. Statens frikostiga bidrag leder till att unga, sjuka och funktionshindrade utnyttjas och att seriösa företag slås ut i osund konkurrensen, menar de.

– Rekryteringen handlar mycket om bidrag och jag upplever en ny ton gentemot arbetsgivarna. Jag tycker inte att Arbetsförmedlingen ska marknadsföra sina bidrag så aggressivt, utbrister lokalombudsman Anna Ryding på Transports avdelning 19 i Västerås.

Lokalavdelningen jobbar aktivt inom Transports rikstäckande projekt för att för försöka förbättra villkoren inom den överetablerade taxibranschen, där förare tvingas jobba långa dagar för att få ihop till något så när drägliga löner.

Det arbetet får Anna Ryding att reagera över formuleringen på Arbetsförmedlingens hemsida, om att arbetsgivarens lönekostnader ”inte behöver överstiga 3 500 kronor i månaden om du anställer en långtidsarbetslös ungdom som får en månadslön på 20 000 kronor”.

Ombudsmannen är kritisk till vad hon uppfattar som ett utbrett missbruk i taxinäringen av bidragsformer som nystartsjobb, lönebidrag och jobbgaranti. Stöd som regeringen skapat i syfte att få ut fler människor på arbetsmarknaden.

En undersökning som Transportarbetaren gjorde i slutet av 2012 visar att Arbetsförmedlingen på tre år beviljade sammanlagt 6 000 lönebidrag och nystartsjobb i taxibranschen. Hela näringen omfattar cirka 15 500 taxibilar. Det betyder att i genomsnitt fyra av tio bilar körs av bidragsanställda förare, under kortare eller längre perioder. Något som snedvrider branschen.

Anna Ryding betonar att hon inte är motståndare till att människor, som har det svårare att ta sig in arbetsmarknaden, får stöd och hjälp.

– Alla ska ha rätt till arbete och bidrag ska finnas, där det verkligen behövs och gör nytta. Men inom taxinäringen har nystartbidraget blivit rena katastrofen. Seriösa arbetsgivare slås ut, lämnar plats för mindre nogräknade och branschen försämras ytterligare.

– Stödet måste följas upp och kontrolleras bättre. Med dagens marknadsföring lockar Arbetsförmedlingen inte till sig goda, seriösa arbetsgivare, menar hon.

På sin webb, www.arbetsformedlingen.se, skriver myndigheten att en stor del av förmedlingens arbetssökande varit utan jobb länge, ”en del är språksvaga, vissa har en funktionsnedsättning, andra saknar arbetslivserfarenhet eller den rätta utbildningen. Men att de inte kan gå för fullt innebär inte att de inte kan jobba, tvärtom, de vill inget hellre. Och har de inte full arbetsförmåga så kompenserar vi dig ekonomiskt för det. Arbetsförmedlingen står för kostnaden … Vi har lönebidrag, anställningsstöd och tillgång till arbetshjälpmedel om så behövs.”

Avslutningsvis erbjuder myndigheten:

”behöver du betänketid har du stora möjligheter att pröva personen upp till ett halvår som en praktikant. Helt utan kostnad!”

Anna Ryding kommenterar:

– Chaufförerna, som anställs jobbar hårt, men har ändå svårt att få ihop till en lön som går att leva på. När det statliga bidraget tar slut får förarna ofta gå och nya tas in.

Ombudsmannen har tagit upp frågan med riksdagsman Pia Nilsson (S) i Västmanland. Tillsammans med partikamraterna kommer hon att ta upp ämnet i en skriftlig fråga, riktad till arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M).

I Västmanlands läns Tidning, VLT, säger Pia Nilsson:

– Nystartjobb ger jobb, men till vilket pris? Hotell- och Restaurang har samma problem. Vad blir det härnäst, frisörer?

I VLT försvarar chefen för Arbetsförmedlingen i Västerås, Kauko Leppälä, nystartjobben som både en rättighet och möjlighet, och förklarar att särskilda branscher inte kan lyftas bort från systemet.

– Nystartjobben har öppnat dörren för många som inte haft ett arbete. 36,5 procent av dem som fått bidraget har faktiskt jobb 90 dagar efter att bidraget upphört. Det har gett referenser och egen försörjning, säger hon.

På Transports avdelning i Jönköping instämmer lokalombudsman Tommy Jonsson i Rydings kritik. Han menar att statens bidrag leder till att redan utsatta utnyttjas och att löner och villkor dumpas.

Arbetsordningen vid bidragsanställningar är sådan att Arbetsförmedlingen begär samråd med facket och att ombudsmännen får yttra sig över praktik, lönebidrag och jobbgaranti.

– Men nystartsjobben ser jag aldrig villkoren för, säger Tommy Jonsson.

I flertalet fall har han varit negativ och avrått från anställning:

– Men det spelar ingen roll vad vi i facket säger. På Arbetsförmedlingen gör de som de vill ändå.

Ombudsmannen ger ett färskt exempel med en ung man, anställd via jobbgarantin. Han skulle arbeta 36 timmar i veckan, på två dagar.

– Det innebär arbetspass på 18 timmar. Så stod det svart på vitt från Arbetsförmedlingen!

Medlemmar som känner sig lurade vänder sig till Transport och lokalombudsmännen, som får kontakta arbetsgivare med lönefordringar. Samma företag dyker upp om och om igen och borde stoppas, anser Tommy Jonsson.  Han är förvånad över att Arbetsförmedlingen inte reagerar över det han upplever som utnyttjande av bidragssystemen.

– I mina ögon innebär Arbetsförmedlingens rubrik, ”sänk dina lönekostnader”, lönedumpning. Att bjuda ut anställda ”helt utan kostnad” låter ju nästan som när man auktionerade ut föräldralösa barn och hjon till lägstbjudande förr i världen. Det gör mig så arg.

 

Fotnot. I ett inslag i SVT avvisar Arbetsförmedlingens chef i Jönköping, Claes Svahnström, fackets kritik mot de statliga bidragen och menar att omdömet är hårt. Han uppfattar inte att arbetsgivare medvetet utnyttjar bidragssystemet och hävdar att arbeten med lönebidrag kontrolleras mycket noga, liksom att avtal följs.

Däremot medger Svahnström att små företag, dit arbetssökande anvisas med lönebidrag, kan sakna kollektivavtal och att Arbetsförmedlingen i stort litar på uppgifterna som bolagen lämnar in beträffande nystartsjobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.