Avtal klart för mackarna – fast några återstår
Bensin. Lönerna är klara för majoriteten av landets mackanställda. Uppgörelsen är treårig och ger totalt 1 727 mer i månaden i den högsta löneklassen. – Vi fick också igenom ett visst skydd när arbetsgivaren "hyvlar" tjänster, säger Transports förhandlare Magnus Larsson.
Efter tre förhandlingsdagar och ett antal så kallade kansliöverläggningar med motparten satt den fackliga delegationen med ett färdigt avtal på bordet. Efter en noggrann genomläsning skrev alla ombuden under.
Uppgörelsen är tecknad med två arbetsgivarorganisationer – Maf och Paf. Kvar är de anställda på en del OKQ8-stationer som jobbar under ett eget avtal, med KFO.
Det nya avtalet gäller retroaktivt från den 1 maj 2017 till den 30 april 2020. Lönerna höjs i tre steg. För den mest rutinerade personalen, de med minst åtta år i yrket, gäller:
- första året, 572 kronor
- andra året, 532 kronor
- och slutligen 623 kronor mer i månaden.
Totalt blir det 1 727 kronor.
Flest anställda finns i löneklassen under, med sex år i yrket. Där höjs lönerna med sammanlagt 1 698 kronor, fördelat så här:
- 562 kronor första året
- 523 kronor andra året
- och till sist 613 kronor.
I procent blir höjningarna 2,2, 2,0 och slutligen 2,3 procent. Det motsvarar det så kallade märket, alltså normen som industrin la fast tidigt i våras. Ombudsman Magnus Larsson är förhållandevis nöjd:
– Arbetsgivarna var angelägna om ett snabbt avslut, de ville helst bara ha tre år och märket. Det vill säga 6,5 procent. Vi hade flera krav, bland annat trygga anställningar.
– Nu fick vi igenom samma skrivning som förbundet fått för andra medlemsgrupper. Det innebär att arbetsgivare som vill skära ner tjänster åtminstone måste betala den gamla högre lönen under en tid som motsvarar uppsägningstiden för den anställde. Alltså en till sex månader.