Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik
Close
Civilklädda biljettkontrollanter fotas och hängs ut på olika nätsidor.
Close

Biljettkontrollanter hängs ut på nätet

Bevakning. Västtrafik har beslutat om att vissa biljettkontroller i Göteborg ska utföras av civilklädda arbetare. Nu hängs kontrollanterna ut på en nätsida. Onödigt risktagande, anser Transports regionala skyddsombud Pierre Eklund.

När artikeln skrivs har testet med civilklädda kontrollanter pågått i tre veckors tid. Pierre Eklund har varit ute på bevakningsföretaget QSG som utför kontrollerna på uppdrag av Västtrafik och träffat kontrollanter. Där mötte han blandade reaktioner. Vissa tycker att det är bra med den nya arbetsuppgiften. Andra beskriver att de går till jobbet med en klump i magen och att de anser att de beordras att göra en ny arbetsuppgift som de inte är bekväma i.

– Det är inte roligt för någon att bli uthängd. En så kallad vänstergrupp lägger ut bilder på de civil klädda kontrollanterna. Jag antar att de gör det för att folk ska kunna känna igen dem och smita. Men vad de egentligen gör är att hänga ut vanliga arbetare som ska sätta mat på bordet, säger Pierre Eklund.

Nu inväntar Pierre Eklund en sammanställning av alla tillbud från företaget och så ska han försöka få QSG att undersöka vad de anställda tycker i en enkätundersökning.

– Västtrafik och företaget har gjort flera saker för att minska riskerna och har larm så att det går att tillkalla ordningsvakter som finns i närheten. Men vi anser att riskerna blir så mycket större då personalen är civilklädd. Tjuvåkarna tas på bar gärning och då kan de reagera på två olika sätt. Det är flight eller fight. Om de springer därifrån är det ingen fara. Men risken är att någon blir upprörd och att det blir våldsamt, säger Pierre Eklund.

Cecilia Wallem är affärsansvarig för biljettkontrollen på Västtrafik. Hon berättar att Västtrafik förlorar 100 miljoner kronor i biljettintäkter årligen och att de behöver testa alla metoder för att få fler att betala.
Hur ser ni på det faktum att biljettkontrollanter hängs ut med bilder på en hemsida?

– Biljettkontrollanterna är vana vid att folk filmar. Men att det just nu så tydligt förkommer publicering och uthängning av deras ansikten i olika sociala kanaler är inget som de uppskattar. De är vanliga människor som vill göra ett bra jobb, säger Cecilia Wallem.

Transport anser att användande av civilklädda kontrollanter ökar riskerna för en utsatt yrkesgrupp. Känner ni er trygga i att fördelarna överväger riskerna?

– Det är viktigt för oss att kontrollanterna är trygga i sitt arbete. Vi har noggrant förberett och förebyggt det vi kan påverka innan vi satte i gång testet. Vi har bland annat besökt Skånetrafiken och Ruter i Oslo, som länge har jobbat med civila kontrollanter, för att lära oss av deras arbete. Tillsammans med kontrollanternas arbetsgivare följer vi noggrant deras dagliga arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.