Jimmy Åsberg den första blockaddagen i Södertälje, en av de fyra hamnar som togs ut i första blockadvågen. Foto: Lilly Hallberg
Close
Jimmy Åsberg den första blockaddagen i Södertälje, en av de fyra hamnar som togs ut redan 7 november.
Close
Strejken på Tesla

Brett stöd i Teslakonflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

Nordiska Transportarbetarefederationen (NTF) har i ett gemensamt uttalande ställt sig bakom IF Metall i konflikten.

– Transports blockad fungerar alldeles utmärkt. Det ska inte komma in några Tesla-bilar sjövägen, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport.

Tommy Wreeth. Foto: Lilly Hallberg
Tommy Wreeth. Foto: Lilly Hallberg

Han berättar att förbundet fått indikationer på att Teslabilar ändå har kommit in i Sverige och då via landvägen.

– Vi vet att Tesla har lossat bilar i danska Esbjerg hamn. Och vi har hört att Tesla kan tänka sig att ta in bilar via Norge – och hypotetiskt också via Finland. Det var därför bra att vi i NTF träffades i Köpenhamn i början av veckan.

NTF:s möte hölls i mitten av november. 40 medlemsorganisationer ställde sig då bakom ett gemensamt uttalande för stöd till IF Metall i Teslakonflikten.

Under mötet träffades också de nordiska hamnförbunden för att diskutera konkreta åtgärder för Sveriges grannländer: 3F i Danmark, Fellesförbundet i Norge och AKT i Finland.

Uttalandet blev en biljett till att kunna tala med andra förbund. Kan och får de stödja en svensk konflikt?

– Lagstiftning kring sympatiåtgärder kan se olika ut i olika länder, så vi från Svenska Transportarbetareförbundet ville ta reda på om och hur våra nordiska kamratförbund konkret kan stödja kampen för kollektivavtal för de anställda på Tesla i Sverige.

Transport var först ut med sympatiåtgärder i konflikten.

Du har tidigare sagt att du önskade att fler förbund sluter upp i Tesla-konflikten.

– Ja. Nu har de gjort det och det är jättebra. Och det är bra att IF Metall har en plan för hur konflikten ska trappas upp. Tesla ska inte gå segrande ur det här. Har man verksamhet på svensk mark ska också våra regler gälla och det innebär att man tecknar kollektivavtal så att de anställda har trygga anställningsvillkor, säger Tommy Wreeth.

Visar fackets styrka

Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn – Norrland/Mellansverige.

Han upplever att läget i avdelningens hamnar är gott inför den utökade blockaden.

– Det känns också som att vi har ett jättestort stöd från andra fack, ja från hela arbetarrörelsen, säger han.

Nordiska Transportarbetarefederationen (NTF) – som representerar 340 000 transportarbetare – gav på onsdagen sitt fulla stöd till IF Metall i konflikten med Tesla. Exakt vad det kan komma att betyda i eventuella ytterligare konfliktåtgärder är inget som NTF gått ut med.

Men Hamnarbetarförbundet, det andra facket som organiserar i svenska hamnar, ansluter till blockaden mot Tesla.

Efter att Transport varslade om blockad av lossning och lastning av Teslor i fyra svenska hamnar, från den 7 november, styrde den amerikanska biltillverkaren om transporterna. Nu gäller blockaden samtliga landets hamnar.

– Jag tror inte att Tesla vill riskera att köra på båt utan har tittat på andra lösningar, säger Jimmy Åsberg dagen innan blockaden vidgas.

Till hans ”hemmahamn” Gävle har några Teslor aldrig levererats. Däremot till landsterminalen i Rosersberg, vid enstaka tillfällen. Om det är några särskilda hamnar i Sverige som biltillverkaren kan tänkas försöka med, i stället för de fyra som redan tidigare blockerats, är osäkert. Jimmy Åsberg nämner att det spekulerats om Umeå eller Wallhamn, på Tjörn, som möjliga.

Intensiva veckor

Patrik Östbjerg. Foto: Kristina Sjöberg
Patrik Östbjerg. Foto: Kristina Sjöberg

Det har varit intensiva veckor för samtliga inom hamn. I dag, då den andra konfliktvågen slår in, har Transports hamnavdelning 1 styrelsemöte. Ordförande Åsberg ser att konflikten till stöd för IF Metalls rätt att teckna kollektivavtal också fört något gott med sig för fackföreningsrörelsen i stort:

– Vi får en chans att visa vad vi går för. Och man blir ändå imponerad av att se hur starka vi är inom arbetarrörelsen.

Ombudsman Patrik Östbjerg på Transports hamnavdelning 1 välkomnar också de utvidgade sympatiåtgärderna.

– Det känns jättebra att Tesla inte längre har möjlighet att köra in i svenska hamnar där vi har kollektivavtal. Företaget hittar förstås andra vägar för transporterna, men vi drar vårt strå till stacken i alla fall, säger han.

”Bra att Transport vidtar åtgärder”

Magnus Nilsson sitter i styrelsen på Transportklubben vid SCA Logistik, Umeå hamn i Holmsund.

– Vi har inte så många, men det kommer lite Teslabilar hit emellanåt. Ett par stycken en gång i veckan.

I vanliga fall. Magnus Nilsson stöder det utvidgade stoppet av lossning i svenska hamnar.

– Det är bra att Transport vidtar åtgärder för att försöka få Tesla att skriva på ett kollektivavtal

Tror du att Tesla-grundaren tecknar avtal med IF Metall till slut?

– Svårt att säga, det verkar vara lite tjurigt. Elon Musk har ju alltid gått sin egen väg, så det är svårt att gissa.

Snackar ni om konflikten i fikarummet?

– Lite grann, men vi har så mycket egna problem just nu eftersom vi börjat jobba natt. Det har vi aldrig gjort förut, så det är en omställning för alla. Obbola pappersbruk har byggt en ny maskin för kartongpappersrullar så vi har fått mer jobb. Och det är ju bra med fler arbetstillfällen.

Själv gillar Magnus Nilsson att arbeta på natten och det handlar om totalt sju nätter per månad.

– Det är skönt med mindre folk nattetid och jag jobbar ihop med ett bra gäng. Jag håller tummarna för att Tesla viker ner sig och skriver på ett avtal, säger han.

Halmstads hamn. Foto: Torbjörn Svensson
Halmstads hamn. Foto: Torbjörn Svensson

Full uppslutning

Till hamnen i Halmstad dyker det vanligen mest upp tyska märken som Volkswagen, Mercedes och BMW, berättaren hamnarbetaren Torbjörn Svensson.

– Vi räknar med att det kan komma nu, för att det har varit blockad i de andra hamnarna. Men jag kan garantera att det blir full uppslutning i blockaden här.

Vad tänker du om konflikten?

– Jag tycker att Tesla är tjurskalliga. När företag kommer till andra länder ska de följa de traditioner och regler som finns där.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.