Bzzt podtaxi i Stockholm
Close
Bzzt lanserades som alternativet med kollektivavtal. Nu rundar företaget avtalet.
Close

Bzzt ersätter kollektivavtal med ”egenanställningar”

Arbetsvillkor. Mopedtaxiföretaget Bzzt har skyltat med fast lön och kollektivavtal. Nu sägs alla förare upp. Det som gäller nu är rakt ackord och så kallad egenanställning.

Så här står det på Bzzt sajt i dag 10 juli: ”Vi har tecknat kollektivavtal. Så förarna får schyssta löner och har möjlighet att själva påverka när och hur mycket de vill jobba. Det borde vara en självklarhet, men tyvärr är taxibranschen inte direkt känd för sina fantastiska anställningsförhållanden. Låt oss ändra på det!”

Bzzt-förarna kör personer och bud, plus mat för en plattform de samarbetar med. Verksamheten har länge gått knackigt, och med Corona försämrades ekonomin än mer. I en presentation som nu skickats till företagets anställda står det: ”Nu gör vi som övriga branschen”. Det innebär på att Bzzt går över till provisionslön och ”egenanställningsföretag”.

– Först sa företaget upp alla tillsvidareanställningar och gjorde om tjänsterna till visstider. Nu ska vi vara anställda på Cool company, som har ett väldigt konstigt upplägg, säger en anonym förare som är besviken på arbetsgivarens manöver.

Transportarbetaren har tagit del av anställningsvillkoren och anställningsavtalen hos Cool company. Förarna blir så kallade egenanställda, som är ett slags mellanting mellan en vanlig anställning och egenföretagare. Cool company verkar i praktiken som ett bemanningsföretag eller en underentreprenör. På det sättet rundar Bzzt kollektivavtalet med Transport. Något som företaget inte hymlar med.

Med den prissättning som gäller i Bzzt måste förarna hinna med drygt tre körningar per timme för att komma upp i kollektivavtalets timlön, på 123,23 kronor,  Transportarbetarens källa uppger att det är närapå omöjligt. Under förarens  årslånga anställning i företaget har i princip ingen nått upp till så många körningar.

– Jag tror att lönen kommer sänkas radikalt när vi går över till provision, säger föraren.

Den anställde radar upp försämringar. Från och med nu kräver företaget förstadagsintyg vid sjukskrivning. Skyddsombud blir en person som är anställd på Cool companys huvudkontor.

När idén om egenanställning säljs in till personalen presenteras det som en lysande affär. Förarna får hela 90 procent i provision. Men enligt Transportarbetarens källa är det många anställda som inte förstått att sociala avgifter ska dras på ersättningen. Dessutom ryker tjänstepensionen. Den blir i stället en frivillig insättning på ett Avanza-konto, från den egna lönen.

– Jag har pratat med flera kollegor som tror att lönen kommer att bli högre än vad den i verkligheten blir, säger föraren som Transportarbetaren träffat.

Bzzt har tidigare lyfts fram som ett exempel på att det går att göra så kallade gig-jobb på ett schysst sätt. Men riskkapitalet från investerarna har tagit slut och Bzzt har varit föremål för rekonstruktion i tre månader.

– Vi såg på en gång att vi inte kan ha kvar förare som är anställda. Det första vi gjorde var att kontakta Transport för förhandling, säger företagets vd Sven Wolf, som kallar situationen för ett misslyckande:

– Vi ville få det att fungera. Vi brinner verkligen för att vara framgångsrikt företag och en positiv kraft, både vad gäller klimat och miljö och sociala villkor. Kollektivavtal var en del av det pusslet. Sen har vi kämpat. Men vi har inte nog stora muskler för att vinna mot Uber och andra, som är några av världens största företag. De har vansinniga resurser och subventionerar sina tjänster.

Transportarbetaren har pratat med en förare som säger att det blir svårt om inte omöjligt att komma upp i samma lön som tidigare. Hur ser du på det?

– Vi tror definitivt att det ska gå att tjäna mer. Gör det inte det måste vi ändra ersättningen, annars försvinner förarna till någon annan. Det finns ju en konkurrens om de här personerna, säger Sven Wolf.

Vad är er relation till Cool company, är det ett bemanningsföretag eller en entreprenör?

– Från vårt perspektiv är det en underleverantör. Där förarna är anställda med allt vad det innebär.

Transports centrala ombudsman Mats H Andersson anser att Bzzt undantränger kollektivavtalets villkor och att den negativa spiralen av dåliga villkor i en utsatt bransch fortsätter nedåt.

– Det är för jävligt att människor blir tvingade att ta sina jobb till sämre villkor, säger Mats H Andersson.

Vad rekommenderar du förarna att göra?

– Jag kan inte rekommendera någon att ta anställning till de villkor som gäller på Bzzt. Tar de anställning i alla fall ser jag gärna att de organiserar sig i Transport. Då att vi kan se över möjligheterna att teckna bemannings- eller entreprenörsavtal med Cool company.

Vad har du att säga om den anställningsform Bzzt erbjuder, egenanställning?

– Det är precis som vilken anställning som helst, fast helt utan garantier eller trygghet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    12 juli, 2020

    Då har återigen kamrater drabbats av lönesänkningar och försämrade vilkor. Om arbetsgivaren (ag) vill övergå till procentlön, ackordlön provisionslön är det aldrig till förmån för de anställda. Det är oavsett vad ag påstår.
    Det största sorgebarnet samtliga kategorier taxi, visar vad som händer när det inte finns någon fast lönekostnad. Det här återigen blivit aktuellt nu när efterfrågan på taxitransporter drastiskt minskats pga Corona.

Lästips:

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Domstol: Matbudsföretag har arbetsmiljöansvar

Gig-jobb. Wolt har ansvaret för sina kurirers arbetsmiljö, anser Kammarrätten. Bolaget är förvånat och planerar en överklagan.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.