Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

När ett transportföretag utför en olaglig inrikestransport, i strid med cabotagereglerna, kan polisen tillsammans med Transportstyrelsen dela ut en sanktionsavgift. Avgiften har tidigare varit 40 000 kronor, men enligt regeringens förslag höjs den nu till 60 000 kronor. Därmed kommer Sverige att bli dyrast i EU för den som åker dit för cabotagefusk.

När DHL friades i en rättsprocess om beställaransvar ansåg domstolen att lagen är otydlig om vad som är att betrakta som en cabotagetransport. Som reglerna ser ut i dag har en lastbil som gjort en internationell transport till Sverige rätt att göra tre stycken inrikestransporter inom sju dagar.

I den aktuella tvisten hade ett polskt åkeri lastat ett flertal kollin som skulle köras till sex olika mottagare i fem kommuner. Domstolen valde att se det som en samlad cabotagetransport, eftersom det inte finns någon närmare definition av vad som räknas som cabotage.

Nu förtydligas reglerna. En cabotagetransport kan vara en enda transport. Men det kan också vara när en lastning på en terminal leder till flera lossningar. Alternativt ett flertal lastningar som leder till en lossning. Men för att lastning/lossning på flera ställen ska vara lagligt måste det vara samma ”ursprungliga avsändare”, enligt hovrätten.

Nya föreskrifter

Tommy Jonsson jobbar med Transports Ordning och reda-verksamhet. Han har varit ute med polisen många gånger, och sett dem stoppa ekipage som bryter mot reglerna.

– Det regeringen gör nu är att ta fram tillämpningsföreskrifter. Det fanns ingen sån och därför kunde DHL gå fria.

Enligt Jonsson har trafikpolisen i regel tolkat det som att en lastning som leder till en lossning är att betrakta som en enskild cabotagetransport. Med den nya skrivelsen ser han en risk att det faktiskt blir mer osund konkurrens från utländska låglöneåkerier.

– Kruxet är att nu vet vi inte vem som kommer att räknas som avsändare. Kan ett lagerhotell räknas? Jag menar att om du levererar till sex olika mottagare så är det sex cabotagetransporter. Vi kommer nog att få se en rättslig tvist om hur det ska tolkas.

Magnus Falk är Transports samhällspolitiska chef. Han är positiv till att sanktionsavgifterna höjs:

– Jag tycker att vi ska vara i framkant i Europa med att bekämpa fusket.

Han har också reagerat på formuleringen ”ursprunglig avsändare” och frågar sig vem som räknas. Regeringen föreslår också att transportköparnas, eller speditörernas, beställaransvar blir tydligare.

– Vi har hela tiden sagt att vi behöver ett starkt och kraftigt beställaransvar. Den lag vi har i dag är tandlös. Om det här hjälper är svårt att svara på. Men jag är glad för alla förstärkningar, om vi fått välja hade vi så klart sett ännu mer.

Falk väntar med spänning på regeringens stora utredning om införandet av EU:s mobilitetspaket, som innebär helt nya regler för hur den internationella lastbilstrafiken ska se ut. Men han konstaterar luttrat:

– Det rör sig om komplicerad lagstiftning och det är svårt att förutspå vad fuskarna ska göra. Vi hade gärna sett de annonserade skärpningarna tidigare, men bättre sent än aldrig.

Regeringen planerar att införa de nya cabotagereglerna till den 15 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.