Close
Anna Almqvist, LO-ekonom och Susanna Gideonsson, LO:s ordförande.
Close

Rapport: De tjänar 73 gånger mer än lastbilschaufförerna

Ekonomi. Den ekonomiska eliten i näringslivet tjänar motsvarande 73,4 gånger en heltidsarbetande lastbilschaufför, enligt LO:s årliga rapport Makteliten.

Underrubriken är Alltid goda tider och rapporten visar att de som har det gott har det gott oavsett om det är goda eller svåra tider.

– Hur kan det vara så att samtidigt som arbetarna har kämpat för att få Sverige att gå runt har eliterna passat på att sko sig ytterligare? sa LO:s ordförande Susanna Gideonsson när rapporten presenterades och pekade på att antalet superrika svenskar ökat med 28 procent.

Vad kan LO göra för att öka arbetarnas löneandel?

– I årets avtalsrörelse har vi tagit ut mer än på många år. Men vi kan aldrig ensamma klara av att ta konflikten bara genom att öka löneandelen. Eliternas försprång går inte att ta igen, vi behöver ett annat skattesystem helt enkelt, sa Susanna Gideonsson.

Rapporten Makteliten har skrivits av LO-ekonomen Anna Almqvist. När eliternas inkomster har räknats fram har hon inte bara räknat med löner, utan också kapitalinkomster och sidoinkomster.

­Under de senaste åren är det framför allt den ekonomiska eliten, alltså verkställande direktörerna på Sveriges 25 största företag, som har dragit ifrån.

– De senaste åren, 2019–2022 vidgades inkomstgapet med motsvarande sju gånger industriarbetarlöner, samtidigt som vi genomlevde kriserna, samtidigt som vanligt folk fick kämpa och tog väldigt stort ansvar, sa Anna Almqvist.

Till makteliten räknas flera grupper in (se faktaruta). Makteliten som helhet tjänar motsvarande 23,6 gånger en lastbilsförare och 28,8 gånger en städare. Alla inkomster är beräknade på heltid.

– Samtidigt vet vi att många LO-grupper jobbar deltid. Bland kvinnor i LO-yrken är det 46 procent som arbetar deltid, sa Anna Almqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Viktors Zinovjevs:
    20 februari, 2024

    Det är en katastrof.

  2. Niklas Gebhard:
    16 februari, 2024

    Det var någon som sa att det är tufft med att tjäna ihop till 1 Miljon kronor = Sedan går det av sig självt tydligen. = Det har alltid funnits fattiga och rika människor på jorden redan på Vikingatiden och det kommer garanterat alltid finnas Rika och fattiga människor även så länge vi Existerar på detta jordklotet

  3. Valle:
    15 februari, 2024

    Måste gå ur facket det blir för dyyyyyrt

Lästips:

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Anna Almqvist, LO-ekonom som skrivit rapporten Makteliten.

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.