Ordningsvakter i tunnelbanan. Foto: John Antonsson
Close
Ett viktigt syfte med den nya lagen var att anpassa lagstiftning för det moderna ordningsvaktsjobbet.
Close

Det gäller i nya lagen för ordningsvakter

Bevakning. Vid årsskiftet börjar nya ordningsvaktslagen gälla. För en ordningsvakt som jobbar på nyårsnatten kommer ett par ändringar redan när fyrverkerierna smäller.

Den nya lagen klubbades tidigare i år efter flera år av förberedelse. För en redan förordnad ordningsvakt innebär den nya lagen två märkbara skillnader redan vid årsskiftet – förutsatt att vakten gått polisens digitala tilläggsutbildning.

  • Rätten att genomföra kroppsvisitation i den utsträckning det är nödvändigt för att kunna fastställa identitet på den som berövats friheten eller avlägsnats.
  • Möjlighet att förstöra alkohol för upp till 5 000 kronor efter beslut av Polismyndigheten.

I praktiken blir förändringarna inte särskilt stora, enligt Lars Sjöberg, senior advisor på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya).

– För de som redan jobbar som ordningsvakter rör det sig om mindre justeringar. Man får söka efter id-handling vid kroppsvisitation, men den åtgärden skiljer sig inte mycket från att söka efter farliga föremål och det gör ordningsvakterna redan i dag. När det gäller att förverka alkohol innebär den nya lagen snarare ett förtydligande om vad man får göra, säger Lars Sjöberg.

Anpassa lagstiftningen

Ett viktigt syfte med den nya lagen var att anpassa lagstiftning för det moderna ordningsvaktsjobbet. Den gamla lagen var främst anpassad efter andra arbetsuppgifter. I den gamla lagen krävdes ett särskilt beslut enligt 3 § LOV när ordningsvakter jobbar på gator, torg och i kollektivtrafik.

I den nya lagen förtydligas att ordningsvakter inte bara har till uppgift att upprätthålla allmän ordning, utan även trygghet och främja säkerhet. Ett annat syfte med lagen är också att det ska bli lättare för exempelvis att få tillstånd från polisen att anlita ordningsvakter på platser som motsvarar gamla 3 § LOV.

Transportera omhändertagna

Lagen ger också möjlighet för ordningsvakter att på uppdrag av polisen transportera den som omhändertagits med stöd av lagen om omhändertagande av berusade eller med stöd av polislagens 13 §. Men för att få utföra en sådan transport krävs bland annat en tilläggsutbildning, den finns inte än så ingen ordningsvakt har gått den.

– Transportdelen kommer att bli mer komplicerad. Men jag tror att det är en begränsad grupp ordningsvakter som kommer att göra det. Där finns många frågor som behöver lösas gällande allt från hur fordonen ska vara beskaffade till att ordningsvakterna ska ha rätt kunskaper om hur man ska hantera personer i fordon, säger Lars Sjöberg.

Oklarheter

Nya lagen om ordningsvakter har inte börjat gälla ännu och därför finns fortfarande vissa oklarheter. Gamla förordnanden gäller som längst fram till slutet av 2025. Men en ordningsvakt som går fortbildning under nästa år, får efter den inte längre jobba på LOV 3-områden som beslutats enligt den gamla lagen. Därför föreslår Bya ett snabbspår för sakägare som har beslut om att få använda ordningsvakter med stöd av gamla 3 § LOV och vill ansöka om tillstånd enligt nya lagen att använda ordningsvakter på samma platser.

– Det är så att det inte ska uppstå komplikationer för arbetstagarna och företagen. Jag hoppas att sakägare som kommunerna så snart som möjligt ansöker om tillstånd enligt nya lagen om ordningsvakter, så att man inte hamnar i tidsnöd utan säkerställer att ordningsvakter även fortsättningsvis får jobba där, säger Lars Sjöberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Douglas Hellbom:
    11 januari, 2024

    Önskar bena ut några saker. Kan man som medborgare kräva bevis på adekvat utbildning hos ingripande ordningsvakter. Samt att ordningsvakt har adekvat utbildning för transport av medborgare ?
    Med vänliga hälsningar
    Douglas medborgare

Lästips:

Marko Juvonen, RSO avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson

Marko Juvonen

…regionalt skyddsombud och en av initiativtagarna till ett utbildningsmaterial för gravida i bevakningsbranschen.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Våga prata om psykisk ohälsa

Krönika. Den psykiska ohälsan ökar för varje år i det svenska samhället. En skrämmande trend är att den också ökar bland unga människor. Min enkla förklaring till varför det förhåller sig så är att vi (homo sapiens) inte är gjorda för detta moderna samhälle.

ordningsvakter

Terrorhot och arbetsliv

Arbetsmiljö. Säkerhetspolisen höjde den 17 augusti terrorhotnivån till fyra på den femgradiga skalan. Hotet för terrordåd bedöms nu som högt i landet. På flygplatser, kärnkraftverk, i gallerior, kollektivtrafiken och hamnar har säkerhetsrutinerna skärpts.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.