Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.
Close
Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.
Close

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

– Allt i maskinväg förstördes. Men vi är i gång till 50 procent, säger Adam Linder som ingår i ägarfamiljen.

Innanför grindarna syns spåren av lågorna. Marken är svart av sot och ett par brandskadade bilskelett ligger staplade på varandra. Här och var står resterna av maskinparken.

Verksamheten bedrevs i flera olika bolag. Förutom den mer traditionella gummiverkstaden jobbade de anställda också med regummering av industridäck. I företaget OTR Reconstruction lagade man skador på däck från gruvindustrin som finns runt Malå.

OTR står helt stilla, fortfarande. Regummeringen också. Fast bara någon dag efter branden kunde delar av verksamheten starta på nytt – i lånade lokaler, berättar Adam Linder:

– Vi kan byta däck på lastbilar och personbilar. Och vi får in nya maskiner löpande. Målet är att bygga upp hela verksamheten igen.

Dagen efter branden var delar av delar av verksamheten i gång igen, i provisoriska lokaler. Adam Linder ingår i ägarfamiljen.
Dagen efter branden var delar av delar av verksamheten i gång igen, i provisoriska lokaler. Adam Linder ingår i ägarfamiljen.

Provisorisk lokal

Han tar med oss på en guidad snabbtur. Först till en provisorisk verkstadslokal, som tidigare varit flislager.

Och sedan till en stapel som trotsar all beskrivning. Med trucken lyfter han ett däck till en gruvtruck. Diametern är 4,8 meter och vikten sex ton. På ett enda däck.

Den tvåaxliga jättetrucken har dubbelmontage bak och två hjul på styraxeln. Alltså totalt sex hjul, som kan bära en last på 400 ton malm.

Branden utlöste oro på många håll. Hur skulle det gå för gruvindustrin när en viktig entreprenör slagits ut? Och med gummiarbetarnas jobb?

Adam Linder säger:

– Vi klarade jobben. Ingen anställd har permitterats. De som jobbade på regummeringen har kunnat integreras på gummiverkstaden. Det krävs mer folk nu. Många arbetsmoment tar längre tid, när det är provisoriska lösningar.

– För oss var det viktigt att inte behöva säga upp personal. Vår verksamhet är speciell och den är inte lätt att kompetensförsörja.

Trodde inte det var sant

Inne på gummiverkstaden jobbar Rashid Sheiksaid som gillar omväxlingen i jobbet. Sommaren och hösten är mest intensiva, berättar han.

Däcket till gruvtrucken är 4,8 meter i diameter.
Däcket till gruvtrucken är 4,8 meter i diameter.

– Jag saknar gamla gummiverkstan, det var bättre ordning där och nära till lagren. Allt vi behöver finns här också, så vi klarar oss. Men vi måste leta lite.

Rashid Sheiksaid är även deltidsbrandman. Han trodde inte sina öron när larmet gick och han kallades till brandstationen vid 15.30-tiden, torsdagen den 15 april. ”Det kommer aldrig hända, aldrig på min arbetsplats”. Väl på plats var verkstaden övertänd.

– Det fanns inte så mycket att göra. Vi bara stod där och pratade med varandra. Det kändes som i en dröm. Två dagar tog det innan jag vaknade upp och förstod att det var sant.

Chefen Adam Linder och gummiarbetaren Viktor Löfdahl. Malåkoncernen har specialiserat sig på tunga däck till gruvindustrin.
Chefen Adam Linder och gummiarbetaren Viktor Löfdahl. Malåkoncernen har specialiserat sig på tunga däck till gruvindustrin.

Kollegan Robin Höglund var hemma och såg svarta rökmoln från köksfönstret. Han trodde först de kom från sågverket, men fick höra av en kompis att gummiverkstaden stod i lågor.

– Jaha, vad ska jag göra nu då? Ska jag börja söka nytt jobb? Jag var lite orolig innan de fick till det med nya lokaler och maskiner.

Robin Höglund arbetade på regummeringen före branden och beskriver däckjobbet som skitigt och tungt.

– Men det funkar. Bäst är kollegorna, vi har bra stämning. Jag hoppas verkstaden byggs upp igen, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Think Pink – toppen på misstänkt brottsberg

Miljöbrott. I månader härjade bränder i gigantiska avfallshögar. Men sopbergen i Botkyrka är bara en del i Think Pink-härvan. Utredningen om grovt miljöbrott rör ett tjugotal platser i landet och rättsprocessen kring företagskoncernen har pågått i flera år.

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.