Företaget Däck o Kil ingår däckkedjan Euromaster, som nu öppnat sin första drop-in-station utomhus. Tältet står vid Bergvik köpcenter i Karlstad. Foto: Jan Lindkvist
Close
Företaget Däck o Kil ingår däckkedjan Euromaster, som nu öppnat sin första drop-in-station utomhus. Tältet står vid Bergvik köpcenter i Karlstad.
Close

Euromaster tar upp kampen om drop-in-kunderna

Däckbyte. I många år har en lågpriskedja skiftat hjul, utomhus, på stora kundparkeringar. Nu tar Euromaster upp kampen om drop-in-kunderna. Först ut är entreprenören Däck o Kil som ställt upp tältet vid ett köpcentrum i Karlstad. Transport har tecknat en lokal uppgörelse som medger däckskifte även på lördagar.

Mutterdragaren smattrar som en kulspruta mellan plåtcontainrarna på den stora Coop-parkeringen. Michael Vaara och Jimmy Kroon hjälps åt att skifta till sommardäck åt en ung tjej i en VW Bubbla.

– Perfekt! Ingen tidsbokning, inget krångel, säger hon och hjälper till att lyfta hjulen ur den trånga skuffen.

Michael och Jimmy är timanställda på gummiverkstaden Däck o Kil, som är ansluten till kedjan Euromasters. De rycker in vid behov, främst under de högintensiva vår- och höstveckor då Sveriges alla bilägare måste byta däck.

Båda jobbar normalt i firmans verkstad hemma i Kil. Men också vid den nyöppnade ute-stationen vid Bergviks köpcentrum.

”Ingen tidsbokning, inget krångel. Perfekt för mig”, säger Bubbla-ägaren som strax får dubbdäcken avplockade.
”Ingen tidsbokning, inget krångel. Perfekt för mig”, säger Bubbla-ägaren som strax får dubbdäcken avplockade. Foto: Jan Lindkvist

Den här tisdagen lyser solen över Karlstad och vinden är svag.

– En perfekt dag att jobba ute. Chansen finns att man får se en och annan motorcykel passera också, säger Michael Vaara, som olyckligtvis har sin egen isärplockad hemma i garaget.

Andreas Huatorpet är huvudman i Däck o Kil, som har tolv anställda. Det är andra gången företaget ställer upp tältet. I höstas skedde en provomgång. På samma plats.

– Det här året blir ett test, säger han. Jag tror mycket på idén. Under högsäsongsveckorna har vi svårt att ta emot ”drop-in-kunder” i verkstaden. Vi försökte kombinera drop-in med bokade besök, men det blev rörigt.

– Så här långt känns det positivt med tältet. Kunderna gillar enkelheten. Det är A och O. De ser hur lång kön är, och kan välja att återkomma om den skulle vara för lång.

Initialt fanns en del frågor som behövde lösas. En var att fixa ett tälttak på 225 kvadratmeter och fyra 20-fotscontainrar. De rymmer däckslager, kontor och maskinpark. Förutom att skifta hjul kan kunderna köpa nya däck, om de gamla är uttjänta.

– Fast lagret är begränsat, så ibland får vi beställa, förtydligar Andreas Huatorpet.

Michael Vaara jobbar på företaget Däck o Kil i Värmland. Han gillar utomhusjobbet, i vart fall fina dagar.
Michael Vaara jobbar på företaget Däck o Kil i Värmland. Han gillar utomhusjobbet, i vart fall fina dagar. Foto: Jan Lindkvist

Företaget har också ställt upp en manskapsbod som rymmer pentry och toalett.

Allt fler däckfirmor erbjuder lagring åt kunderna, så kallat däckhotell. Det gör även Däck o Kil.

Fast lagringen blir lite mer komplicerad för kunder som vill använda sig av drop-in-möjligheten. Är däcken inlämnade, måste bilisten förvarna så att däcken kan hämtas inför bytet.

Ett krux är också Transports centrala kollektivavtal, som reglerar villkoren för gummiverkstäder. Enligt avtalet ska allt ordinarie arbete förläggas inom tidsramen 07 till 20, måndag till torsdag. Och 07 till 17 på fredagar. Ingen arbetstid får schemaläggas på lördagar eller söndagar.

Däck o Kil förhandlade med Transports avdelning i Karlstad och parterna enades om en lokal uppgörelse. Den medger att personalen jobbar till klockan 18 på fredagar och dessutom från klockan 09 till 16 på lördagar.

Den som ställer upp på lördagen får dubbel ”betalning” för varje arbetad timme. För fast anställda gäller kompledighet och behovare får ut det i pengar.

Andreas Huatorpet är nöjd med uppgörelsen med Transport. Samma svar ger de anställda som bemannar drop-in-stationen den här dagen.

Transports ombudsman Mikael Ladman är också positiv. Tidigare la han och avdelningen ner mycket krut på företaget Däckskiftarna, som länge erbjudit däckbyte på landets kundparkeringar.

Det slutade med att Däckskiftarna skrev på ett kollektivavtal. Men bara centralt. De som utför jobben, en serie franchisetagare, har inte tecknat avtal och det är oklart vilka villkor som gäller för personalen på fältet.

Michael Vaara har precis skiftat däck åt Tony Malmgren. ”Vanligt hjulbyte gör jag själv, men nu behövde jag nya däck också”, säger Tony.
Michael Vaara har precis skiftat däck åt Tony Malmgren. ”Vanligt hjulbyte gör jag själv, men nu behövde jag nya däck också”, säger Tony. Foto: Jan Lindkvist

På senare år har utvecklingen gått mot att landets bilister utför mindre och mindre service själva. Det gäller även hjulen.

Andreas Huatorpet säger:

– Den utvecklingen kommer nog att fortsätta. Bilarna, och även däcken, blir mer och mer avancerade. Bultarna ska dras med ett visst moment och det blir bara fler och fler dimensioner.

– Det är inte ovanligt att folk kommer med däck de beställt själva på nätet. Och så är det fel storlek. Hemma i Kil är Epa-traktorerna många. Där är det skillnad. Ungdomarna har järnkoll på fälgar och dimensioner.

Utanför container-kontoret fortsätter bilkunderna att droppa in. Michael Vaara och Jimmy Kroon dirigerar förarna som själva får köra in bilen.

– Nu under pandemin undviker vi att sätta oss i bilarna. Det är både för vår skull och för kundernas, säger Jimmy Kroon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.