Close
LO-borgen i Stockholm vintern 2023: Hela Europas fackföreningsrörelse backar IF Metall i rätten att teckna kollektivavtal.
Close
Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Teslakonflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

Svenska Transportarbetareförbundet har stoppat all lastning och lossning av Tesla-bilar i samtliga svenska hamnar, som en sympatiåtgärd i IF Metalls pågående strejk.

I ett uttalande ger nu också Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF), som organiserar 200 fackförbund i Europa,  de svenska fackförbunden sitt fulla stöd i konflikten. Bakgrunden är att Teslas vägran att teckna kollektivavtal ”kränkt de fundamentala principerna på den svenska arbetsmarknaden”. Något som tvingat IF Metall att ta till strejkvapnet, menar ETF.

“Kollektivavtal är grunden för den nordiska modellen. Det innebär att fackförbund och arbetsgivarorganisationer bestämmer över spelreglerna på arbetsmarknaden. Oschyst konkurrens medför inget annat än sämre och mer osäkra anställningsvillkor”.

Modellen bygger på ömsesidig respekt och att samma regler ska gälla för alla, betonar ETF i sitt uttalande.

”Även för globala mångmiljonärer. Det är dags för Tesla att visa respekt och underteckna ett avtal”, framför transportfederationen.

Almega vill ändra strejkrätten

Tidigare har också Nordiska Transportarbetarefederationen (NTF), som representerar 340 000 transportarbetare, uttalat sitt stöd i Teslakonflikten. På hemmaplan har hittills sju fackförbund genom olika konfliktåtgärder slutit upp för bilarbetarna och IF Metall.

Samtidigt går arbetsgivarorganisationen Almega på tvärs och anser att det är dags att ändra strejkrätten, så att det blir svårare för fackförbunden att ta till sympatiåtgärder. Almega efterlyser så kallade ”proportionalitetsregler” som skulle försvåra för facken att använda sig av konfliktvapnen.

Å andra sidan visar en undersökning gjord av analysföretaget Novus att en klar majoritet, 83 procent av svenskarna, tycker att det är viktigt att svenska kollektivavtal gäller i Sverige. Undersökningen är gjord på uppdrag av LO till följd av konflikten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mats:
    6 december, 2023

    Peter: Din upplevelse att kollektivavtal snarare är ett tak är inte avtalets fel. Finns ingenting i något avtal som förhindrar arbetsgivaren att ge dig mer. Så var förbannad på en snål chef och stå upp för din och dina kollegors rätt istället.

    Sluta kriga: Svenska modellen att det är arbetsmarknadens parter som sätter reglerna är vad som gjort Sverige rikt samt gett otroligt få strejker internationellt sett. Om man inte vill följa regler vi har i Sverige så kanske man inte ska vara i Sverige.

  2. Peter Jansson:
    3 december, 2023

    Så länge kollektivavtal inte är tvingande utan frivilligt så borde det väl vara upp till varje enskilt förtag att välja om de vill ha kollektivavtal eller ej.Det viktiga är att de anställda är nöjda med löner och arbetsförhållanden hos arbetsgivaren då de själva väljer vid vilket företag de söker anställning hos.Tyvärr så upplever jag att kollektivavtal är ett sätt att sätta ett tak för vilken lön en anställd skall ha istället för att det är ett golv för hur låg lönen får vara.

  3. Sluta Kriga:
    3 december, 2023

    Ni själva skriver om schysta villkor då gäller det nog också att strejka på schysta villkor för alla inblandade parter därför ja till proportionalitetsregler som det är nu känns det som att ni har nyckel till hela vapenfabriken och arbetsgivare står utanför.

Lästips:

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya regler för buss i beställningstrafik

Politik. EU-parlamentet och EU:s ministerråd har kommit överens om nya regler om kör- och vilotider. Bland annat ska 45-minutersrasten gå att dela i två delar. Inte tre, som tidigare föreslagits.

Transportarbetarens logga

Strejker riskerar lamslå Finland

Konflikt. Flyg- och busstrafik stannar, förskolor och restauranger stänger ned – Finland stannar i månadsskiftet när över 100 000 arbetare och tjänstemän strejkar i protest mot regeringens arbetsmarknadspolitik och nedskärningar.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.