Transports ombudsman Niclas Sandström är kritisk till att Microsoft inte vill släppa in facket. Det gör det svårt att organisera medlemmar, anser han. Foto: Lilly Hallberg och Sylvia Krohn, NTF Gävleborg
Close
Transports ombudsman Niclas Sandström är kritisk till att Microsoft inte vill släppa in facket. Det gör det svårt att organisera medlemmar, anser han.
Close

Facket: Microsoft och Securitas ignorerar svensk lagstiftning

Bevakning. Extrem sekretess har länge hindrat skyddsombud att utföra sina uppdrag vid Microsofts serverhallar i Gävle. Det skapar också stora problem att organisera väktarna. Facket kommer helt enkelt inte in.

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om problem kring techjätten Microsofts anläggningar. Det handlar om gigantiska, hangarliknande datacenter i Gävle, Sandviken och Staffanstorp. Och det handlar om jobb – bevakningsuppdraget har som helhet gått till Securitas, vilket innebär nära 300 väktartjänster.

Microsoft kräver, via bevakningsbolaget, att de anställda skriver på omfattande avtal om tystnadsplikt för att kunna jobba vid serverhallarna.

I höstas avgick Transports huvudskyddsombud hos bevakningsbolaget med omedelbar verkan. Motivering: ”(jag) känner mig motarbetad i min roll som skyddsombud och facklig förtroendeman av Securitas och Microsoft.” Gävleavdelningens regionala skyddsombud, Fredrik Ohrling, tog då över när det gäller samverkan enligt arbetsmiljölagen. Men han kom inte längre än till receptionen vid anläggningen i Ersbo.

– Vi har stora problem med bolagen, som helt ignorerar svensk lagstiftning, sa Niclas Sandström, ombudsman på Transport avdelning 11 Gävle-Norduppland.

Ny fackklubb

Det var i oktober. En del har hänt sedan dess, bland annat har en ny fackklubb bildats. Den befinner sig i uppstartsfasen. Så kallade kontaktombud har etablerats på serverhallarna, som delvis fyller samma funktion som skyddsombuden.

Frågan togs i höstas till förbundet centralt. Transports arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, ser fortfarande sekretessförbindelsens långtgående krav på lojalitet som ”väldigt underligt”. Enligt skrivningen riskerar Securitas väktare om de bryter mot avtalet att ställas inför rätta – i USA, där Microsoft har sin bas.

– Här har kunden tagit över. Vår uppfattning har varit, och är, att det Microsoft gör inte är kompatibelt med svensk arbetsrätt. Det är ytterst allvarligt när två så stora företag väljer att aktivt obstruera mot svensk lagstiftning och aktiv hindra tillträde för fackliga företrädare, säger han.

Transport har sökt dialog med Microsoft, men enligt Miljeteig inte nått fram, och heller inte fått återkoppling på sitt förslag till lösning.

– Om vi nu går vidare juridiskt får vi ta ställning på vilket sätt det ska ske.

Martin Miljeteig är medveten om att Securitas försökt göra mindre justeringar.

– Men det är fortfarande villkorat med samma krav som Microsoft ställer, med tystnadsplikt och anmälningsplikt för skyddsombud bland annat, säger han.

Försvagning

Niclas Sandström på Gävleavdelningen ser också att det blivit en försvagning med kontaktombud i stället för skyddsombud.

– Det är inte riktigt samma sak, säger han.

Men problemet är även ett annat.

– Vi behöver komma in för att kunna organisera. Att inte kunna göra det är förödande för oss som facklig organisation, säger Niclas Sandström.

Omsättningen på personal är jämförelsevis hög bland väktarna på serverhallarna. Många är nyrektryterade. Kanske inte arbetsuppgifterna, med mycket tillsyn i mestadels öde lokaler, är riktigt något som passar alla väktare, menar Niclas Sandström.

När Transportarbetaren talar med honom i juni har han tidigare samma dag haft möte med Securitas, bland annat med Magnus Dahlén, avdelningschef på SecuritasGävle-Dala. Han hänvisar nu frågor till Securitas pressavdelning då han har semester, men har tidigare betonat att serverhallarna kräver ett väldigt starkt skydd och att Microsoft som kund är tydlig med vad som gäller – i Ersbo och globalt.

Vill inte kommentera

Securitas kommunikationschef, Jens Granath, skriver i ett mejl att ”vi avböjer att kommentera i det här fallet, och diskuterar i regel inte uppdrag åt våra kunder. Eventuella frågor som rör Microsoft får du ställa till dem.”

Frågorna rör bland annat möjligheten att mildra sekretessavtalen för Securitas anställda.

När Transportarbetaren kommer till området för serverhallarna i Ersbo – en gigantisk inhägnad byggarbetsplats våren 2022 – ber den kvinnliga Securitasvakten, vid grinden, tidningen att fotografera på längre avstånd. Förhållningsorderna från arbetsgivaren är tydliga, frågorna inför framtiden många. Vill Microsoft få till en skyddsklassning av sina objekt? Kommer ”vanliga” skyddsombud kunna genomföra skyddsronder? Det vill eller kan varken anställda, fack, Microsoft eller Securitas tala med tidningen om i dagsläget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Blomkvist:
    29 juni, 2022

    Det är bedrövligt hur utländska företag tror de står över arb.marknadens lagar och regler. Det är väl likadant med Amazon i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm.

Lästips:

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.