Ragnar Malmquist, Mikael Wahlberg och Thomas Stenius
Close
Ragnar Malmquist, Mikael Wahlberg och Thomas Stenius är några av dem som såg till att få bättre villkor i senaste färdtjänstupphandlingen i region Örebro.
Close

Facklig lobby gav resultat

Upphandling. Efter fem år är det dags igen. Ny tröja ska på men jobbet fortsätter att vara detsamma. Så är verkligheten för många av de transportarbetare vars jobb upphandlas.

Inför valet har Transport valt att prioritera frågan om offentliga upphandlingar. I Örebro har Transportmedlemmar jobbat hårt med att få till bättre arbetsvillkor när det är dags för just det.

Bordet skakar till när Mikael Wahlberg släpper ner en bunt dokument. Det blir många papper när man jobbar med upphandlingsfrågor. Vid bordet sitter också färdtjänstföraren Thomas Stenius och Ragnar Malmquist, som nyligen lämnat samma bransch. De tre är några av dem som jobbat hårt med en upphandling av färdtjänst som just blivit klar.

Ragnar Malmquists engagemang för ett bättre jobb som färdtjänstförare började när han för snart sex år sedan kom in i branschen. Han blev chockad över dåliga löner och arbetsvillkor. Snart blev de en liten grupp som försökte påverka. Thomas Stenius är också engagerad efter ha jobbat nio år för tre olika åkerier.

– Thomas och jag sökte upp två politiker som är ordförande och vice ordförande i region Örebro. Det är tre år sedan. Där fick vi berätta om villkoren för förarna. Hur lönesituationen bara blir sämre och sämre. Jag tror att det har haft en betydelse för fortsättningen, säger Ragnar Malmquist.

Senare skrev de en artikel om sin verklighet i lokaltidningen Nerikes Allehanda.

– Eftersom vi vet att politiker ofta är upptagna så chansade vi inte. Vi skrev ut artikeln, körde ut och la den i deras brevlådor.

När Mikael Wahlberg valdes till regionalt skyddsombud 2016 fanns redan en grupp av färdtjänstförare som jobbade aktivt för att få bättre villkor.

– Lagen är glasklar. Arbetsgivaren ska regelbundet undersöka de olyckor som sker och ha rutiner för att de inte ska inträffa igen. Men på många sätt är det upphandlarna som bestämmer arbetsvillkoren.

– Åkeriet och föraren vet ofta inte vilken person de ska hämta och vilka risker som kan finnas. Därför bestämde jag mig för att gå upp till länstrafiken och vända på myntet och lyssna på hur de jobbar innan jag berättade om vilka problem jag ser, säger Mikael Wahlberg.

Men där hade arbetet bara inletts. Transportarna öste på med åsikter och argument till upphandlarna. Kom med krav till den nya upphandlingen.

Sedan gick länstrafikens upphandling ut på remiss. Rent praktiskt innebär det att Transport fick tycka till en gång till.

– Det är inget normalt förfarande. Det var Västtrafik som började med det efter att Transport fick igenom det med bolaget, säger Ragnar Malmquist, som gärna ser att fler fackligt aktiva följer exemplet att jobba målinriktat med upphandlingar.

Sedan förra året gäller en ny upphandlingslag som gör att alla större upphandlingar av färdtjänst måste innehålla vissa krav. Exempelvis på lön som motsvarar kollektivavtal. Men i Örebro fick Transport också med andra saker. Som att företag som slarvar med lönespecifkationen eller ger fel semester åker på böter på 20 000 kronor. Dessutom krävdes alla de försäkringar som garanteras via kollektivavtalet.

– Det räcker inte att lita på en ny lag. De som gör upphandlingen kommer aldrig gå till pausrummet på jobbet och fråga hur det är. Vi måste gå till dem och berätta, säger Ragnar Malmquist.

Har det varit ett hårt arbete?

– Ja, väldigt, och tyvärr är det inte något som medlemmarna kan se. Men nu har vi fått till ett avtal som kanske kan lyfta hela branschen, säger Mikael Wahlberg.

Även om ni är nöjda. Vad mer hade ni velat få med?

– Om ett bolag förlorar upphandlingen borde personalen få följa med till det som vann i ett personalövertagande, säger Thomas Stenius.

– Och villkoren från det tidigare företaget ska också följa med då, fyller Ragnar Malmquist i.

Vad borde politikerna lova för att vinna färdtjänstförarnas förtroende?

– Vi vill inte vara så minutstyrda som vi är i dag, säger Thomas Stenius.

– Politikerna måste tänka och tänka jättemycket på vad de vill med Upphandlingssverige. Vill socialdemokrater och vänsterpolitiker verkligen att arbetsgivarmakten ska öka mer och mer? För det är resultatet av det sätt vi upphandlar på i dag, säger Ragnar Malmquist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.