Close
Efter dödsolyckan ska alla hamnarbetare bära varsin gasmätare, berättar regionala skyddsombudet Roger Jönsson.
Close

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Han arbetar med arbetsmiljöfrågor på Transports hamnavdelning 2 och får frågan om stuveriarbetet blivit säkrare i Oxelösund efter olyckan 2018. Då kvävdes en 20-årig stuveriarbetare tragiskt till döds vid lossning av en kolbåt. Frågan om vem som bär ansvar har stötts och blötts av jurister i tingsrätten och nu senast i hovrätten, där dom ska meddelas den 7 mars.

– Förhoppningsvis har vi fått en ökad säkerhet. Förutsatt att vi inte får en regelförskjutning så att anställda börjar slappna av och glömmer när tiden går, säger Roger Jönsson.

Efter olyckan ska alla hamnarbetare bära varsin gasmätare och ha utbildats om hur de används. Inför varje nedgång på fartyg ska mätningar av syrehalt och eventuella gaser också göras i lejdare (nedgångar) och lastrum. Farliga båtluckor ska plomberas så att ingen av misstag går fel och varningsskyltar sättas upp, förklarar Roger Jönsson.

– Ingen får gå ombord förrän ansvarig arbetsledare kontrollerat att arbetsmiljön är säker och gett klartecken. Samma rutiner gäller vid skiftbyte. Om alla följer rutinerna har vi i alla fall minimerat risken för att en olycka händer.

Undvika följdolyckor

Om olyckan ändå är framme finns nu rutiner för hur stuveriarbetarna ska agera för att undvika följdolyckor. Det vill säga när anställda griper in för att hjälpa kollegor och riskerar att själva skadas, vilket inträffade vid dödsfallet i Oskarshamn.

Pratas det fortfarande om dödsolyckan?

– Ja, den används som exempel på hur farligt det kan vara om man inte följer rutinerna och gör rätt. Man kan svimma av på 10, 20 sekunder på grund av syrebrist eller farliga gaser så vi försöker verkligen upplysa om allvaret i frågan, säger Roger Jönsson.

Gäller särskilda rutiner för timanställda, så kallade blixtar, som kan ha mindre erfarenhet än fast anställda?

– De ska få samma information och genomgång vid varje pass som alla andra. Plus mätare som larmar i tid så att de hinner upp ur båten. Alla ska veta att det är tillräckligt med syre och fritt från skadliga gaser innan de går ner. Anställningsform spelar ingen roll.

Vad hoppas du på för dom i hovrätten?

– En fällande dom som visar att arbetsmiljön hanterats helt felaktigt, men jag har inga synpunkter på vem som fälls, säger Roger Jönsson.

Gått igenom alla rutiner

Jyrki Saarinen är huvudskyddsombud och arbetar i Oxelösunds hamn. Han säger att hamnen hela tiden haft skyddsronder och nu repeterar och följer upp att rutinerna följs.

– Vi har gått igenom alla rutiner och gjort allt för att en dödsolycka inte ska behöva hända igen. Ingen ska kunna utföra några arbetsuppgifter om vi inte är helt hundra på att personen fått rätt utbildning, säger han.

Ett datasystem där medarbetarnas utbildning och kompetens uppdateras ska garantera det.

I hamnen finns nu två typer av containrar. En med livräddningsutrustning och en annan med flyktmasker som lyfts ombord på fartyg vid lossning.

– Masker finns också i maskiner som truckar och lastmaskiner och utplacerade på olika håll i hamnområdet.

Vid dödsolyckan förvarades flyktmasker däremot i ett skåp på hamnkontoret. Olyckan har verkligen inpräntat hur viktigt det är att mäta syrenivå och eventuell gifthalt innan man går ombord, betonar Jyrki Saarinen.

– Det går inte att chansa. Giftig gas luktar ingenting, enda sättet är att mäta sig till nivån. Vi har nu som rutin att funktionstesta gasmätarna. Alla får gå ut till ”bumptestaren”, sätta sin gasvarnare i den och se att den är okej. Fungerar den inte får vi ta en annan.

Tänker du på olyckan?

– Det är klart. Det är konstigt att olyckor fortfarande sker. Fast faran med syrebrist och gaser är ett känt fenomen tycks det fortfarande finnas okunskap.

Vädra ut gaser

Efter dödsfallet har stuveriarbetarna sällan upptäckt några gashalter eller behövt avbryta arbetet.

– När man öppnar luckorna i båten kan det pipa till lite i mätaren, men bara man vädrar lite så försvinner gasen väldigt fort.

Jyrki Saarinen var kallad som vittne till tingsrätten, men gick inte på förhandlingarna i hovrätten.

–  Fast vi kommer givetvis att följa upp domen. Vi har ett farligt jobb och skyddsarbetet pågår ständigt. Det som är rätt i dag behöver inte vara det i morgon och så finns ju alltid den mänskliga faktorn, säger han.

En ny digital utbildning (e-learning) om hur hamnarbetare jobbar säkert är på gång och ska läggas ut på Tya:s hemsida (tya.se) i början av året. Den heter ”Syrefattiga miljöer i hamnar” och är tänkt både som introduktion för nya och repetition för mer rutinerade stuveriarbetare, berättar Stefan Reimers på Tya.

Fotnot. Transportfackens yrkes-och arbetsmiljönämnd (Tya) arbetar med arbetsmiljöfrågor på uppdrag av arbetsgivare och fack inom transportbranschen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Ett skepp kommer lastat med bananer – och kokain?

Hamn. Förra veckan stängdes fyra hamnarbetare av i Helsingborgs hamn. De är inte misstänkta för något brott men är kollegor till den man som är åtalad misstänkt för att inifrån hamnen hjälpt kokainsmugglare i stor skala.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.