Flyktingfartyget kan kosta många miljoner

Hamn. Rederiet har stämt Migrationsverket på minst 250 miljoner kronor. Rättegång väntar i oktober. Det handlar om kryssningsfartyget som skulle bli flyktingboende i Utansjö hamn i Ångermanland.

Sommaren 2016 lade Ocean Gala till i den före detta bruksorten. 1 790 asylsökande skulle få sitt första Sverigeboende ombord. Migrationsverket och företaget Floating accommodations Sweden hade skrivit avtal.

För Transports Fredrik Brådd, ITF-inspektör med uppgift att besöka bekvämlighetsflaggade fartyg i svenska hamnar, kom Ocean Gala som en överraskning. Hans uppdrag blev att kontrollera sjömännens löner, villkor och förhållanden. Och han konstaterade ganska snart att besättningsmännen fick vad de skulle ha enligt de uppgörelser som fanns.

Men det blev aldrig något flyktingboende ombord. Härnösands kommun var emot projektet och både länsstyrelsen och Mark- och miljödomstolen sa nej. Migrationsverket stoppade inflyttningen.

Detta beslut har fått sin fortsättning i Norrköpings tingsrätt. Rederiet har med många inlagor och vid en muntlig förhandling för några veckor sedan beskrivit hur Migrationsverket har brutit mot ingångna avtal. Företagets linje är att myndigheten har skapat problemen för att strömmen av asylsökande hade tunnats ur och fartyget inte längre behövdes.

Ett avtalsbrott som kostar Floating accommodations minst 250 miljoner kronor, enligt stämningsansökan. Bland räkningarna finns hyra av kajplats, bränsle till fartyget, kostnader för ombyggnation och inköp av mat och förnödenheter till de väntade flyktingarna. Med mera.

Migrationsverket, å andra sidan, hävdar att rederiet saknade flera tillstånd för sin verksamhet från lokala myndigheter. Och därmed uppfyllde inte företaget sitt åtagande enligt de ingångna åtalen.

Svar på vilken part som har mest rätt ska Norrköpings tingsrätt ge efter de tre rättegångsdagarna i början av oktober. Alla försök att få parterna att göra upp vid den muntliga förberedelsen i tingsrätten var förgäves.

Och fartyget? Det har sedan länge lämnat Utansjö, Härnösand och Sverige. Det  återfick sitt tidigare namn Island Escape och skulle användas för kryssningar. Enligt sajten Vesselfinder befinner det sig i skrivande stund utanför Sharjah i Förenade Arabemiraten. Och enligt Internationella transportarbetarfederationens register väntar fartyget på skrotning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Uddevalla är en av få hamnar i Sverige som inte stoppar bekvämlighetsflaggade fartyg när ITF-inspektörerna slår larm, ofta veckor innan det är aktuellt. För fartyget som ligger vid kajen för lossning är alla papper i ordning (arkivbild).

Här släpps fartyg utan avtal in

Hamn. Förebyggande arbete har gett resultat. När ITF-inspektörerna ser att ett fartyg utan giltigt avtal är på väg kontaktar de aktuell hamn – färre bekvämlighetsflaggade fartyg anlöper i dag svenska hamnar jämfört med för bara några år sedan. Uddevalla är en av de som inte sätter stopp, men de vill hålla dialogen levande med ITF.

Blockad av fartyg med fulavtal

Hamn. Klockan 7 i morse trädde Transports sympatiåtgärder i kraft – hamnarbetare i Uddevalla stoppade lossning av ett fartyg som försatts i blockad av Seko sjöfolk som krävt kollektivavtal.

Transportarbetarens logga

Transport avvaktar om blockad

Hamn. ”En blockad nu riskerar att bli ett slag i luften”, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande, efter styrelsens möte på tisdagseftermiddagen.

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.