Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.
Close
Jens Eriksson och Marie Bergström är synskadade och beroende av en fungerande färdtjänst. Men i Stockholm är det vanligt att beställda taxibilar uteblir helt.
Close

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

– Jag ser inget och kan ju inte bevisa att bilen aldrig kom. Ytterst är det politikerna som bär ansvaret för problemen. Förarna får så lite betalt för färdtjänstresor att de väljer att fuska, säger Marie Bergström.

Hon och Jens Eriksson är kompisar och bor i Stockholms södra förorter. Båda är synskadade sedan barndomen. Marie är helt blind, Jens har ledsyn.

För Jens och Marie är färdtjänsten en förutsättning för att kunna leva ett normalt liv. Ändå skulle båda kunna prata i dagar om problem och trassel de möter i kampen kring resorna.

Fast det är varken Marie Bergström eller Jens Eriksson som är mest upprörd när vi träffas, utan Johan Eriksson. Bror till Jens.

Johan flyttade till Stockholm i våras. På kort tid upplevde han in på huden hur färdtjänsten fungerar.

Ingen bil kom

Vid ett tillfälle hade han bjudit Jens och hans synskadade flickvän Anna (fingerat namn) på middag hemma i bostaden. Brodern och flickvännen bor på skilda adresser och båda hade beställt hemresa med färdtjänsten till samma tidpunkt. Tio minuter efter midnatt.

Johan Eriksson säger:

– Vi gick ner på gatan i god tid. Vi stod och snackade ett tag. Ingen taxibil kom. Jens och Anna ringde upp färdtjänsten och fick höra att bilarna varit där. Det var inte sant, men de beställde två nya bilar. De kom inte heller. Historien upprepades tre gånger! Sammanlagt beställde vi åtta färdtjänstbilar den natten. Ingen av dem kom.

– I samtliga fall gällde att ”bilen kört fram, men att kunden inte fanns på plats”. Jag såg Anna och Jens stå eller sitta på trottoaren i en och en halv timme. Jag var nästan gråtfärdig av ilska och erbjöd dem att sova hos mig. ”Det är lugnt, sa Jens. Vi är vana”. Till slut valde de att ta tunnelbanan hem.

Jens nickar långsamt när Johan berättar. Han är inte den som brusar upp. Marie kan inte låta bli att skratta. Hon säger:

– Vad ska man göra? Jag är radikal. Vänster. Klart jag blir förbannad, men det hjälper inte att hetsa upp sig när man står och väntar. Då får man infarkt.

Marie har bott i Stockholm i 20 år och skulle kunna fylla en bok med färdtjänsthistorier.

Den senaste inträffade samma dag som vi träffas hemma hos Jens Eriksson. Marie Bergström kom i taxi. När bilen väl var framme gick chauffören inte ur och hjälpte Marie, utan lät henne leta sig fram till porten som låg någonstans 40–50 meter bort.

– Föraren satt med nedvevad ruta och skrek instruktioner när jag gick fel. ”Åt höger, åt höger! Sedan rakt fram, rakt fram!” Om det fanns åskådare måste de ha garvat.

Jens ler en aning.

Avsläppt på fel adress

Samma kväll då flickvännen Anna skulle komma till middagen hos Johan blev hon avsläppt på fel adress av färdtjänstföraren. Fast det visste hon inte. Anna stod på gatan i närmare en timme och undrade varför inte Johan eller Jens kom ner och mötte henne.

– Till slut insåg vi att hon stod på fel ställe. På en gata med snarlikt namn, säger Jens.

Under två månader våren 2018 var Johan Eriksson med vid sammanlagt fem tillfällen då brodern beställde färdtjänst.

– Det blev fel alla fem gångerna. 100 procent av tillfällena, säger Johan och påminner om den där dagen vid Bromma flygplats.

Jens berättar. Hur bröderna kommer med samma plan. Han har förbeställt färdtjänst. De är på plats en kvart för tidigt. Ingen bil dyker upp. Först 20 minuter efter bokad tid får färdtjänstresenärer kontakta växeln och meddela att bilen uteblivit.

Jens ringer när de 20 minuterna tickat ut. Svaret blir det vanliga: ”Bilen var där, du var inte på plats.”

Jens ifrågasätter beskedet, och ber sedan om ny taxi. Samtidigt ser Johan hur det står kanske 60–70 lediga bilar i kö på flygplatsen.

Samma sak upprepas. Den beställda taxin uteblir. Johan och Jens beställer bil på bil – totalt fem gånger. Ingen kommer. Det slutar med att Jens tvingas ta en vanlig taxi. Då har det gått nästan två timmar.

Både Jens Eriksson och Marie Bergström är väl insatta i alla turer som omgärdat färdtjänsten i Stockholms län. En ny upphandling är precis klar, men i flera år har Taxi Kurir och de övriga bolagen i Cabonline (tidigare Fågelviksgruppen) haft kontrakt på de samhällsbetalda körningarna.

Transport, liksom tusentals förare, anser att Cabonline vann upphandlingarna genom kraftig prisdumpning. En utbredd uppfattning är att såväl chaufförer som resenärer är de stora förlorarna.

Brukarnas problem blir uppenbara när man lyssnar till Jens och Marie.

Förarna då?

I Stockholm kör de regelmässigt på så kallad procentlön, alltså rak procent på inkörda pengar. På senare år har det varit upprorsstämning bland chaufförer och åkare. Många anser att de får så dåligt betalt för färdtjänstuppdragen att de till varje pris försöker undvika dem. Åtskilliga förare har fått sparken från Taxi Kurir eller Taxi 020, efter anklagelser om att de nobbat färdtjänstresor.

Försökt påverka politiskt

Marie Bergström har jobbat politiskt i handikapprörelsen för att försöka påverka färdtjänsten och villkoren för människor med funktionsnedsättningar. Hon förstår chaufförernas situation, men är samtidigt kritisk:

– Färdtjänsten har blivit sämre och sämre. Det är inte roligt att gång på gång få höra gnället om dålig betalning och kritiska förare som häver ur sig: ”Med tanke på priserna ska du vara glad att jag över huvud kör dig…”

– Som synskadad har man en hel del problem ändå. Det är sjukt att jag ska behöva engagera mig i hur landstinget avlönar förarna!

Jens Eriksson och Marie Bergström betonar att kampen för ett värdigt liv förs på flera plan. På soffbordet ligger ett brev från Förvaltningsrätten. Det är ett beslut om ledsagning. Jens hade tidigare rätt till 20 timmar per månad. Det räckte till en aktivitet i veckan, möjligen två.

Ledsagningen har nu skurits ner till fem timmar.

Marie berättar att rigida regler och ständiga förseningar gör att färdtjänstkunder tvingas beställa resor med allt längre framförhållning. Bil får bara beställas till tre bestämda klockslag per timme.

– Har man en läkartid klockan elva, måste man sikta på klockan tio. Egentligen ännu tidigare. Fast det händer ju att bilen är i tid, och det är inte jättekul att sitta två timmar i väntrummet hos doktorn.

Jens och Marie är kritiska mot att vuxna synskadade får 198 enkelresor per år i ”normalpott” från färdtjänsten. Det blir bara tre, fyra enkelresor per vecka.

Ett jobb kan ge extra tilldelning, arbetsresor. Nyligen hade Marie Bergström en praktikplats.

– Jag fick avslag på min ansökan om extra resor. Praktik räknas nämligen inte som arbete. Det löste sig, en kollega hjälpte mig att åka tunnelbana i stället, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Niclas:
    1 november, 2018

    En sanning som tyvärr är utbredd men som de på toppen nonchalerar år efter år, man tjänar endast för sin egen vinning. Socialdemokratin idag är tyvärr så långt åt höger att det är skamligt att hycklarna predikar om att man ser till de behövandes intressen.

  2. Louise:
    1 november, 2018

    Väldigt bra och sanningsenlig artikel som tydligt beskriver vardagen för tusentals människor i vårt "välfärdsland".

Lästips:

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.