Close
I juli avgjordes ärendet i Norrköpings tingsrätt genom förlikning mellan parterna, Nilsbuss AB och en tidigare anställd förare som stämt bolaget för att få ut avtalsenlig lön.
Close

Förlikning i domstol ger förare rätt

Dom. Transport drog småländska Nilsbuss till tingsrätten efter att i åratal försökt förmå företaget att betala ut avtalsenliga löner. Den förare som stämt arbetsgivaren får efter förlikning 40 000 kronor – nästan tio gånger så mycket som bolaget medgett att de var villiga att betala.

Norrköpings tingsrätt slog i en dom i juni fast förlikningen mellan parterna, en chaufför och Nilsbuss AB. Chauffören företräddes av LO-TCO Rättsskydd på uppdrag av Transportarbetareförbundet.

– Det är en bra förlikning. Bolaget har nu betalat och gjort rätt för sig i det här fallet, säger förbundsjurist Anne Alfredson, arbetsrättsexpert på Rättsskyddet.

Anne Alfredson deltog vid den muntliga förberedelsen i ärendet i tingsrätten. Att chauffören noga noterat och skrivit ned den all den övertid han arbetat var sannolikt en viktig förklaring till utfallet, framhåller hon:

– Det är annars vanligt att det blir svårt att bevisa att någon verkligen jobbat de timmar det gäller. I grund och botten handlar det här om hur arbetsgivaren la ut arbetstid.

Chauffören var tidigare anställd hos Nilsbuss. I sin stämningsansökan hävdade han att arbetsgivaren under anställningstiden endast till en del – och för sent – betalat ut den övertidsersättning han haft rätt till med hänvisning till gällande kollektivavtal. Han hävdade också att han jobbat fler timmar än avtalat. Till stämningsansökan var en rad lönespecifikationer bifogade.

Nilsbuss har använt sig av ett system med en så kallad flexbank där bolaget i stället för att betala ut ersättning för övertid satt in en del av tiden på banken. Det i strid mot avtalet och utan att det funnits någon lokal överenskommelse om att det skulle gå bra.

Föraren krävde närmare 57 000 kronor, Nilsbuss AB var villiga att betala 4 627 kronor plus ränta. Men vid sammanträdet för muntlig förberedelse i tingsrätten kom parterna överens: 40 000 kronor.

Fler fall

Yrkesförare på flera orter har under längre tid haft problem med Vimmerbybaserade Nilsbuss. Transport har varit inblandat i flera ärenden. I några fall har felaktiga löner korrigerats i efterhand. Men sedan har nya problem med lönerna och arbetstiderna tillkommit. Det gäller bland annat det flexsystem, som lyftes i tingsrätten, och som i värsta fall riskerar att leda till ”undertid” för chaufförer som kör för bolaget.

Mats L Andersson är ombudsman på Transports Linköpingsavdelning:

– I vanliga fall förhandlar vi ju, att pröva något civilrättsligt är en ovanlig väg att gå. Men det var den väg som fanns kvar, säger han.

– Jag är jätteglad att vi fick till en lösning, det känns bra i det här ärendet. Men helst hade man önskat att allt gick att lösa på en gång.

Utslaget i domstolen öppnar för fler rättsliga prövningar. Flera medlemmar i Transport önskar att facket driver deras ärende.

– Innan det blir aktuellt med nya stämningar får vi stämma av med företaget. Det handlar om en väldigt lång process, som tar mycket energi och inte gynnar någon. Men till en del handlar det ju om en situation som företaget skapat själv, säger Mats L Andersson.

– Det är en viktig fråga och vi kommer att driva våra medlemmars intressen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.