Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin
Close
Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet.
Close

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Från den 15 oktober får ingen gå till jobbet i Italien utan ett ”grönt covidpass”. Det får man antingen genom vaccination, genomgången covid sedan mindre än sex månader eller ett nytaget test som gäller i två dagar och som kostar 150 kronor per gång.

Även om bara en åttondedel av befolkningen över 12 år valt att inte vaccinera sig, har det gröna passet skapat stora demonstrationer och protester över hela landet. Hamnarbetarna i Trieste i norra Italien var först ut med strejker och protester. De poängterar att det inte handlar om vaccinmotstånd, utan mot kravet på covidpasset för att kunna gå till arbetet.

– Efter att ha låtit oss jobba i ett och ett halvt år utan nästan några skyddsåtgärder, trots att vi ständigt begärt dem, så ska en del av oss plötsligt vara tvungna att betala för att jobba. Det blev droppen som fick bägaren att rinna över, berättar sekreteraren för det oberoende facket CLPT (Coordinamento lavoratori portuali Trieste) Sandro Volk för Transportarbetaren.

– De allra flesta av oss är vaccinerade, jag också. Det vi vänder oss emot är att det här covidpasset inte ökar säkerheten på våra arbetsplatser, utan att det krävs andra åtgärder som arbetsgivarna måste betala och som inte alltid finns på plats. Dessutom är reglerna om covidpasset omöjliga att följa. Till exempel får inte utländska förare gå ur sitt fordon, men det måste de så klart om de behöver gå på toaletten eller köpa sig mat.

Startade i oktober

Strejken som startade 15 oktober avblåstes efter ett par dagar, och ersattes med en grupp arbetare som turades om att stå vid hamnentrén. De stoppade inte trafiken, men det tog något längre tid för lastbilarna att komma in och ut.

Efter tre dagar kom kravallpoliser med vattenkanoner. Hamnarbetarna svarade med att sätta sig ner, arm i arm, och göra passivt motstånd, men tvingades ge upp. Protesten flyttades till ett centralt torg, där många invånare i Trieste mötte upp för att visa sin solidaritet. Det ledde i sin tur till att regionens guvernör förbjöd alla demonstrationer i centrum.

När sedan en av ledarna, Stefano Puzzer, åkte och satte sig i ett hörn på ett torg i centrala Rom för att fortsätta sin fredliga protest, blev han bortförd av polis och fick inreseförbud till Rom i ett år. Trots allt detta har inte protesterna exploderat eller blivit våldsamma igen bland hamnarbetarna.

– Missnöjet ökar dock, eftersom många nu känner sig utsatta för repressalier från arbetsgivarna. Det handlar om att de kontrolleras ständigt och får anmärkningar på minsta lilla fel. Men vi kommer inte att blåsa på elden, utan alla eventuella protester ska vara fredliga, förklarar Sandro Volk.

Strängare regler

Den italienska regeringen diskuterar just nu att göra reglerna för covidpasset strängare, eftersom smittan ökar oerhört mycket trots att en månad gått sedan det infördes, och de intagna på sjukhus ökar med 30 procent per vecka. Speciellt allvarligt är läget i Triestes region Friuli, som har många pendlare från närliggande Slovenien, där smittan är bland de högsta i Europa. Fast hamnarbetarna och deras demonstrationer har fått hela skulden.

– Bara en vecka innan vår strejk startade var det festival här, med hamnen full av folk. Men det är klart att vi får skulden, det är enklast så, trots att vi inte sett speciellt mycket smitta bland arbetarna här, säger Sandro Volk.

Den som inte har ett covidpass blir avstängd från arbetet utan lön, men får inte avskedas. Arbetsgivarna får inte heller fråga om man är vaccinerad eller har testat sig.

Problemet är att företagen inte vet från en dag till en annan hur många som kommer till jobbet, eftersom det inte är obligatoriskt att säga till innan om man är utan covidpass. En del som vill testa sig hittar inga bokningstider, och måste därför stanna hem en eller två dagar. Enligt CLPT är det främst de timanställda som sätts in vid arbetstoppar, som har uteblivit i hamnen i Trieste, eftersom de har svårt att planera testningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ett skepp kommer lastat med bananer – och kokain?

Hamn. Förra veckan stängdes fyra hamnarbetare av i Helsingborgs hamn. De är inte misstänkta för något brott men är kollegor till den man som är åtalad misstänkt för att inifrån hamnen hjälpt kokainsmugglare i stor skala.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Sirin Celik talar i Villa Nazionale, Rom, på slutkonferens EU-projekt om plattformsarbete.

”Ett dystopiskt gigsamhälle är inte alls långt bort”

Debatt. En framtid där allt fler arbetare måste ta gigjobb är inte svårt att föreställa sig. Det skriver Sirin Celik, statsvetare och utredare på Transportarbetareförbundet, som deltagit i det EU-finansierade projektet "Dont GIG Up, Never!". Celik har för Transport genomfört fallstudier på tre svenska plattformsföretag – ett arbete hon nyligen presenterade vid den avslutande konferensen i Rom.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.