Close
Här inne på Postnords lager i Göteborg jobbar mellan 10–30 arbetare från flytt- och bemanningsföretaget Texab.
Close

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Redan i somras hamnade flytt- och bemanningsföretaget Texab på kollisionskurs med facket, Transport. Efter en truckolycka kom det fram en rad vittnesmål som tyder på att Texab systematiskt utfärdat truckkort till anställda, utan att personerna fått den utbildning som krävs.

I en artikel i Transportarbetaren tillbakavisade bolagets vd, Torbjörn Ulf, anklagelserna.

Efter det har tidningen träffat anställda på Texab. De bekräftar uppgifterna om falska truckkort och beskriver en utbredd rädsla inne på Postnords lager. Den som hamnar i onåd hos Texab riskerar inte bara sparken, utan också utvisning från Sverige.

– Vi utnyttjas som rena daglönare, säger en anställd. På fredagen får man besked om när jobbet börjar på måndagen. Men på söndagskvällen kommer ett nytt sms. Då är det en ny tid som gäller.

Avtalsbrott

Transport bekräftar att scheman saknas och att Texab bryter mot kollektivavtalet på flera punkter.

Under intervjun tar en anställd fram ett beslut om arbetstillstånd från Migrationsverket. Där utlovar Texab heltidsjobb, 100 procent, och en lön på 23 624 kronor.

– I verkligheten har jag bara deltid, en timanställning. Jag kan få jobb sex, sju timmar ena dagen. Nästa dag blir de inget. Då finns inga containrar, säger arbetsledningen.

I Göteborg har lagerarbetarna från Texab till uppgift att manuellt lossa containrar som kommer till två av Postnords storkunder – skokedjan Nilson shoes och Brother, som tillverkar kontorsmaskiner.

Monotont jobb

Både anställda och besökare från facket beskriver jobbet som tungt och monotont. Varje låda till Nilson shoes innehåller många par skor och kontorsskrivarna kan väga uppåt 30-40 kilo, uppger anställda. En av dem säger:

– Vi har hjälpmedel, som rullbanor in i containrarna. Med de är bara i bruk när facket är på besök, sedan plockas de undan. Det finns en maskin som plastar in de färdiglastade pallarna, men den används oftast inte. Det går snabbare om vi springer runt pallen med plastrullen.

– Jobbet är fruktansvärt stressigt. Arbetsledningen driver hela tiden på: ”Ni måste jobba snabbare!”

Tre anställda har skrivit under ett vittnesmål där de pekar på konstant press från arbetsgivaren. Diskriminering och rasism förekommer också, enligt brevet. Liksom förakt och förolämpningar mot islam och profeten Muhammed.

Alla tre som skrivit på är killar, palestinier, i åldrarna 25-30 år. En av dem säger:

– Vid ett tillfälle hade vi besök av högste chefen, Torbjörn Ulf. Han sa:” Jag bryr mig inte om facket, inte om er profet Muhammed! Det finns bara en gud här, och det är jag!”

– Sedan försökte han skrämma mig. Jag fick höra att Texab kan sparka mig när som helst. Han sa: ”Jag kan se till att du får lämna Sverige.”

Plötsligt avsked

Flera anställda berättar att företaget har försökt pressa fram erkännanden om att de betalat mutor till en namngiven gruppledare. Mutor för att få gruppledaren att fixa fram arbetstillstånd och fortsatt jobb på Texab.

Gruppledaren heter Bashar Asi. Han är medlem i Transport och började på Texab 2012. Bashar Asi fick länge lovord av Texab, ända till hans skrev en anmälan om en truckincident.

I november avskedades han plötsligt. Liksom hans bror Mohammad Assi. Bashar anklagas för att fuskat med timredovisningen och gynnat brodern, Mohammad. Några bevis har inte presenterats, enligt facket, och Transport har ogiltigförklarat avskeden.

När Transportarbetaren träffar Mohammad är han förtvivlad. I dagarna väntar hans fru parets fjärde barn. Hela familjen bor i utkanten av Göteborg. Men Mohammads arbetstillstånd gick egentligen ut redan i mitten av december.

Trots det – och trots att han avskedats – har Texab ringt in honom flera gånger för nya inhopp på Postnord. Det senaste var den 27 december.

Efter första inhoppet fick Mohammad en kalldusch. Han fick då veta att hans fortsatta arbete var villkorat. Mohammads anställning skulle löpa vidare – förutsatt att brodern Bashar erkänner de oegentligheter som Texab anklagar honom för.

Bashar skakar på huvudet. Säger:

– Anklagelserna är inte sanna. I juli fick vi skador på en truck. Jag fyllde i en skaderapport. Det ledde till att Arbetsmiljöverket ställde frågor om utbildningen och truckkorten. Det var så fusket med truckkorten kom fram.

– Ingen har fått korrekt utbildning, utan bara en kort instruktion på omkring en halvtimme. Ändå är det avancerad truckkörning, med långgafflar som tar två lastpallar samtidigt.

Förhandlingar på gång

Bashar plockar fram ett utprintat truckkort. Det är utställt på en person som aldrig ens började på Texab. Än mindre fick truckutbildning.

I mitten av januari väntar nya förhandlingar mellan Texab och Transport. En handlar om Abdullah Othman. Han kom som asylsökande till Sverige och har till skillnad från många andra Texab-anställda permanent uppehållstillstånd.

I september blev Abdullah misshandlad inne på Postnords lager. Flera personer gav sig på honom, bland annat en arbetsledare på Texab. Enligt uppgift blev Abdullah också avskedad efter bråket.

Fel hävdar bolaget. Abdullah hade bara en provanställning, och Texab hade inte längre behov av honom. Så lyder företagets förklaring.

– Jag vågar hur som helst inte gå tillbaka till jobbet, säger Abdullah Othman. Men jag vill ha ut min lön.

Han är konfunderad. Den utpekade arbetsledaren har skickat pengar och en ursäkt till Abdullahs familj i hemlandet. Abdullah tolkar det som ett sätt att försöka tysta honom. Att få honom ta tillbaka uppgifterna om misshandeln.

Bråket fångades på Postnords övervakningskameror. Transport har begärt ut filmsekvensen, men Postnord vägrar lämna ut den. Flera ur lagerpersonalen såg dock händelsen och är beredda att vittna.

Hårdare regler

Under intervjun är det skakande att lyssna till de unga killarnas berättelser. Flera av dem har kvalificerade utbildningar i bagaget. En är tandläkare, en annan har pluggat till ingenjör. Både försöker få sina meriter godkända i Sverige.

De frågar sig hur ett statligt bolag som Postnord kan anlita en entreprenör som satt i system att utnyttja människor. Unga människor som har svårt att hävda sina rättigheter, utan att riskera avsked och utvisning.

Flera röster vittnar om en antifacklig inställning hos Texab. I somras kallades all personal till ett möte på en söndag.

– En av våra chefer höll i det. Han uppmanade alla att inte gå till facket och berätta om truckkorten. Nu försöker företaget pressa anställda att ta tillbaka alla uppgifter om falska truckintyg.

I spåren av striden om truckkorten har Texab infört hårdare regler för personalen. Nu gäller första-dags-intyg vid sjukdom och den som kommer mer än 15 minuter för sent till jobbet, skickas hem. Utan lön.

Postnord och Texab tillbakavisar kritiken

– Det här är ingenting att skriva om. Texabs vd Torbjörn Ulf är korthuggen när Transportarbetaren ringer för att ställa frågor om arbetsvillkoren på Postnord och avskeden av två lagerarbetare.

Torbjörn Ulf inleder med en invändning mot Transportarbetarens tidigare artikel om att Texab utfärdat truckkort utan att personalen genomgått utbildning.

– Alla har truckkort, det handlar bara om körtillstånd, hävdar Torbjörn Ulf.

Det är en uppgift som tillbakavisas av både facket och anställda som Transportarbetaren intervjuat.

När tidningen börjar ställa frågor om anställningsvillkoren och arbetsförhållandena på Postnords lager får intervjun ett abrupt slut:

– Jag hänvisar dig till Postnord. Tack och hej, säger Torbjörn Ulf och lägger på luren.

Postnord har anlitat Texab i flera år. Hur ser den statliga post- och paketkoncernen på att arbetskraftsinvandrare utnyttjas för tunga manuella jobb? Och på uppgifterna om osäkra anställningsvillkor, godtyckliga avsked och falska truckkort?

Postnord har begärt att få frågorna skriftligt. I stället för att svara på Transportarbetarens frågor var och en skriver Postnord följande inlägg:

”Postnord TPL i Göteborg har stort fokus på segmentet mode och livsstil, en marknad med kraftiga säsongssvängningar. Vi jobbar med en fast grundbemanning, och i uppdrag som kräver stor flexibilitet har vi som komplement även entreprenadslösningar.

Att arbeta på lager är ett fysiskt krävande arbete. Postnord TPL tillämpar rotation på alla våra arbetsplatser och investerar löpande i teknisk utrustning som underlättar arbetet.

För det uppdrag Texab har finns till exempel sorteringsverk och lossningsanordningar som används dagligen i verksamheten. Containerlossning är en liten del av det uppdrag de har för oss i Göteborg, och berör en av våra kunder. Övriga kunder hanteras och lossas av TPL:s egen personal.

 För att få köra truck i våra lager måste en medarbetare kunna visa sitt truckkort och göra ett körprov. Det gäller egna anställda såväl som anställda hos entreprenörer. Skulle det komma fram att någon inte behärskar trucken får den personen givetvis inte köra. Postnord TPL i Göteborg har granskats av Arbetsmiljöverkets, både vad gäller arbetsmiljö och hanteringen av trucktillstånd. I den granskningen framkom inga anmärkningar.

 När vi upphandlar entreprenadföretag har vi väldigt tydliga krav på dessa. Alla våra underleverantörer följs upp med revisioner för att kontrollera att företagen lever upp till vad som har överenskommits. Givetvis tittar vi även på kravuppfyllanden mellan revisionerna om det skulle komma fram nya uppgifter. Leverantören Texab har genomgått revisioner utan anmärkningar. På grund av förändrade förutsättningar för våra uppdrag kommer samarbetet med Texab att upphöra under hösten, och en ny upphandling kommer att genomföras.

Maria Ibsén

pressansvarig på Postnord

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars Bäckström:
    16 januari, 2018

    Det påminner en del om det som händer/kan komma att hända i Göteborgs hamn

  2. HL:
    16 januari, 2018

    Tyvärr inget ovanligt med det som Postnord gör i detta fall, det förkommer på många olika ställen och inte bara inom transport och flytt branschen där TEXAB är verksamma. Jag har själv jobbat i samma bransch under flera år och vet tyvärr hur det fungerar, eller rättare sagt hur det INTE ska / bör fungera...

  3. Imre Randin:
    16 januari, 2018

    Texab och Postnord tycks vara opinionsresistenta. Det är ohyggliga arbetsförhållanden som avslöjas här och Texab-VD :s uttalanden -om de är rätt refererade- visar en attityd som är både obildad och förödande för det egna företagets varumärke. Skall man komma åt missförhållanden som dessa och framförallt få Postnord att bli bättre måste man komma åt dem där det känns bäst. Nämligen i plånboken. Och instrumentet man kan använda är varumärket. Varumärken sitter i magen. Hos betraktaren. Postnord har ett mycket dåligt varumärke. Om man skall bilda opinion måste man beskriva de vidriga arbetsrättsliga förhållandena för användarna för sko-nilson och Brother och framförallt för mode-. och livsstilskonsumenter-Och det gör man med kampanjmetoder på sociala media- nilson vill inte att skokunderna skall få en obehaglig känsla i magen när de provar skorna hemma. Försäljningen kommer att avstanna och skohandlarn lämnar Postnord. "Postnord TPL i Göteborg har stort fokus på segmentet mode och livsstil", meddelas det. Fan trot. Detta fokus har fått sig en rejäl törn..

  4. Kenneth Allblom:
    15 januari, 2018

    Posten säger på annat håll att de har problem med imagen... Kanske börja med att erkänna att man krossat paket och lämna ersättning. Sedan är väl oanmälda kontroller a underleverantörer ett bra steg om man är seriös med sina policies?

  5. Joel Persson:
    9 januari, 2018

    Postnord kan verkligen göra reklam, dålig reklam. Hur kan ett statligt ägt bolag göra såhär? Statligt bolag, kollektivavtal, tillsvidareanställning inget annat. Hela vårt transport samhälle är så korrupt och fördärvat, att behandla människor som slavar bara för ekonomisk vinning. Detta skulle vara olagligt, kan liknas vid Trafficking. Nä, är så less på att dagligen se, höra och läsa om detta nästan varje dag.

Lästips:

Amazon.com

Amazon portade från EU-parlamentet

EU. EU-parlamentet har tröttnat på att Amazon inte kommer när det blir inbjudet till EU och inte svarar på förfrågningar om villkor för arbetarna. Nu har det bestämt att företagets 14 långtidspass, för att kunna röra sig fritt på unionens institutioner, dras in med omedelbar verkan.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

I år ska Linda Lööw vara med och förhandla om transportavtalet för lager och terminal. Arbetstidsförkortning är den fråga hon brinner mest för. ”Att vara ledig varannan helg är också viktigt att få in i avtalet.”

”Är man föreningsmänniska så är man”

Engagerad. Linda Lööw är ordförande för fackklubben på Postnord TPL:s lager i Jönköping. På fritiden är hon engagerad i dotterns fotbollsklubb och har dessutom varit ledare för barngympa. – Är man föreningsmänniska så är man, säger hon.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.