Close
Klockan 12 i dag inleddes Transports blockad i Södertälje och tre andra hamnar. Ombord på anlöpande fartyg fanns dock inga Tesla-bilar då den amerikanska biltillverkaren sannolikt styrt om transporterna.
Close

Här lossas inga Teslor!

Konflikt. I dag inleddes Transports blockad mot Tesla, till stöd för IF Metalls rätt att teckna kollektivavtal. ”Självklart, inget snack om saken” säger fackets förtroendeman i Södertälje hamn, klubbordförande Patrik Sundström.

Hamnkontorets lunchrum, 7 november klockan 11.30: Rast och information för stuveriarbetarna i Södertälje, en av fyra hamnar i Sverige där Transport den 27 oktober varslade om sympatiåtgärder.

I dag klockan 12 ska blockaden mot all lastning och lossning av Tesla-bilar träda i kraft.

– När IF Metall bad om hjälp valde Transport att ta ut hamnar som hanterar Tesla. Och när det rinner till ställer vi upp solidariskt, säger ombudsman Patrik Östbjerg från hamnavdelning 1 Norrland/Mellansverige.

Tillsammans med övriga i avdelningens verkställande utskott – ordförande Jimmy Åsberg och Joel Boiardt – gick de igenom vad som gäller för konflikten. Förutom Tesla berörs inte arbetet i hamnarna av Transports blockad, allt annat gods lastas och lossas som brukligt.

Patrik Östbjerg och Jimmy Åsberg från Transports avdelning 1 Hamn (vid pelaren) informerar vad som gäller i konflikten.
Patrik Östbjerg och Jimmy Åsberg från Transports avdelning 1 (vid pelaren) informerar om vad som gäller i konflikten.

Några i lunchrummet ställer frågor om vad som gäller för bemanningsanställda i hamnen, andra säger att de blivit informerade vad som gäller vid konflikt: ”Vi följer kollektivavtalet”. Och ytterligare någon tar upp att man här i Södertälje hamn har arbetsgivaren i ryggen, faktiskt, när det gäller Teslakonflikten.

Det ser mörkt ut för en snabb lösning. När IF Metalls och Teslas företrädare träffades i går ledde det ingen vart, nämnde Patrik Östbjerg:

– Tesla vägrar skriva kollektivavtal. Varför är det då så viktigt om man har ”normalt betalt”? Ja, det är lätt att inte tänka på att kollektivavtalet också reglerar sådant som pensionsavsättningar och försäkringar, och är ett skydd om du blir skadad på jobbet.

Patrik Östbjerg betonade också för de lunchätande hamnarbetarna att det i Sverige inte finns någon lagstadgad minimilön. Vill Tesla betala 8 000 kronor i månaden så är det inte olagligt.

– Varseltiden på sju dagar har gett en chans för dem att styra om trafiken. Hit till Södertälje kommer inga Teslor, vart de i stället tar vägen vet vi inte, säger Patrik Östbjerg.

Viktig importhamn

Utanför hamnkontoret ligger en enorm bilparkering. Södertälje står traditionellt sett för ungefär en tredjedel av nybilsimporten i Sverige. Hamnen ligger strategiskt, med närhet både till huvudstaden och vattenvägen in till Mälardalen.

Trafikens fokus ligger just på containerhantering och ro-ro-frakt (roll on-roll off). Hamnen ägs av ett dotterbolag till kommunala Telge AB.

Den här dagen lossas bilar från ro-ro-fartyget Thames Highway, som anlände på morgonen. Men inga Tesla-bilar finns bland de över 1 800 bilarna ombord. Det senaste året har annars ungefär ett fartyg i veckan anlänt med de amerikanska elbilarna.

Södertälje hamns vd, Måns Frostell, har till TT sagt att han utgår från att Tesla hanterat blockadhotet i de hamnar bilarna lastas på. Och helt enkelt styrt om transporterna. Detsamma säger ansvariga vid Trelleborgs och Helsingborgs hamnar, uppger nyhetsbyrån.

Men att facket fått signaler om att tillverkaren styrt om trafiken – och skeppar Teslor till anda hamnar – är inget som påverkat kampviljan.

– Nej, tvärtom. Det visar att vår sympatiåtgärd gjort skillnad och krånglat till det, säger hamnavdelningens ordförande Jimmy Åsberg.

Kort senare går Transport ut med att med att förbundet vidgar varslet till att gälla samtliga svenska hamnar. Från och med den 17 november är all lastning och lossning av Tesla-bilar satt i blockad.

Även detta varsel berör bara lossning och lastning av Tesla-bilar.

Läs mer om blockaden

2023-11-07

Transport utökar blockaden till att gälla alla svenska hamnar

2023-11-01

Vad händer med Transports Tesla-blockad?

2023-10-27

Transport varslar om blockad i fyra hamnar

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Andersson:
    16 november, 2023

    Jag tycker att det är bra

Lästips:

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.