Close
Transportarbetarens Justina Öster talar avtal med Anders Holmberg vid Nyköpingsbro.
Close
Avtal 2023

Hej! Är du nöjd med ditt nya avtal?

Åkeri & mackar. Transport förhandlar 26 olika kollektivavtal. Förbundets tidning åkte ut och träffade några av dem vars kollektivavtal är klara för kommande två år – anställda på mackar och chaufförer.

Sillekrog, E4 södergående mot Nyköping, drygt två veckor efter att nytt transportavtal är tecknat och några dagar efter att även kollektivavtalet är klart för de allra flesta anställda på bensinstationer:

Utanför den stora OKQ8-macken är parkeringen full med långtradare. I en av dem sitter Mats Eriksson och ska äta lunch i hytten.

– Ska jag vara riktigt ärligt har jag inte helt koll på vad det nya avtalet innebär, säger Mats men verkar nöjd ändå.

Han tillhör den högsta löneklassen och avtalet ger en ökning av grundlönen på sammanlagt 2 500 kronor, uppdelat på två år, där den första gäller retroaktiv från 1 april i år. Men hans inkomst påverkas också av sådant som traktamente.

Mats Eriksson arbetar två veckor och är ledig den tredje. Han tycker att det fungerar bra.

– Det är därför jag är kvar, jag trivs med det, säger han.

Mats Eriksson kör i dag skrot för ett Gotlandsåkeri. Han började som yrkesförare i mitten på 1980-talet och körde då flyttbil, sedan 1989 på Europa:

– Jag har sett alla Västeuropas länder, och Moskva, men mest har jag sett motorvägar och portar från insidan.

Med i facket, Transport, har han ”alltid” varit.

– Jag gick med direkt när jag började köra, säger Mats Eriksson.

”Hyfsat”

Inne på OK-macken står Ebba Axelsson i kassan för tillfället. Hon har arbetat på bensinstationen i ett år, sedan några månader som tillsvidareanställd. Ebba arbetar skift, men enbart dag, och tycker att det fungerar bra. Hon funderar på att gå med i facket men det har ännu inte blivit av.

– Och jag är glad att få mer lön nu… säger hon.

Det nya, tvååriga kollektivavtalet för anställda på bensinstationer börjar gälla den 1 maj och ger upp till 7,9 procents löneökning.

Även hos Shell, på andra sidan vägen en bit söderut, är stämningen god:

– Jag är nöjd. Med lönen och allt det andra här, säger Mirsada, en av de anställda på macken vid Nyköpingsbro.

John Antonsson talar med Håkan Ählman, som är nöjd med nya transportavtalet. Foto: Lilly Hallberg

Utanför, på parkeringen, är det lunchtid för flera lastbilschaufförer.

Vad tycker du om nya transportavtalet?

– Jo, men det är hyfsat trots allt. Bättre än på länge, säger Håkan Ählman.

Han sitter i hytten på lastbilen utanför Nyköpingsbro. Håkan har varit lastbilschaufför sedan 1989 och kör för ett Norrköpingsåkeri, för dagen wellpapp från Oxelösund.

En del kanske hoppats på mer i år?

– Jo, men det gör man väl alltid, säger Håkan Ählman, som för egen del alltså tycker att det blev bra som det blev.

Marcus Thunell är inne på sitt femte år som distributionschaufför.

– Jag har läst lite grand om nya transportavtalet i en Facebookgrupp på nätet och är mestadels nöjd. Ett tvåårigt avtal är nästan bättre än ett ettårigt, då vet man under längre tid vad som gäller, säger han.

– Jag har kollat lite med andra branscher och vår lönehöjning ligger i nivå med vad andra får.

Det blev ingen låglönesatsning och de som har jobbat längst kommer att tjäna mer. Vad tycker du om det?

– Jag har haft sådan tur så mina chefer trappade upp min lön högt upp i trappan redan från början. Det var för att jag jobbade på och visade framfötterna första året på åkeriet. Tidigare var jag bilmekaniker, men jag trivs bättre med att köra lastbil. Det är mer frihet än på verkstan.

Marcus Thunell är medlem i Transport och tycker det var bra att förbundet ställde sig utanför LO-samordningen i avtalsrörelsen, för att driva sina egna krav.

– Det var helt rätt, alla branscher är ju individuella.

Är det något annat krav än pengar du hade velat att Transport skulle driva?

– Cheferna lyssnar på oss chaufförer. Behöver vi vara lediga någon dag så ordnar de så att vi kan jobba extra några andra. Det är ingenting man skulle behöva få in i ett kollektivavtal. När det gäller arbetsmiljön så pratar vi med cheferna och de löser det. De står på chaufförernas sida, inte kundernas.

Saknar du något i den nya uppgörelsen mellan fack och arbetsgivare?

– Jag hade gärna velat ha en engångssumma i och med att förra avtalet sköts upp på grund av coronan. Vi kunde ju inte stänga ner, vi var tvungna att vara ute och åka. Jag hade gärna sett lite uppskattning för det också, säger Marcus Thunell.

Anders Holmberg kör på utlandsavtalet för chaufförer där förhandlingarna startar först den 5 maj. Han har kört lastbil i 42 år och är medlem i Transport sedan 1981.

– Vi borde få lika mycket som chaufförerna i nya transportavtalet, men det får gärna vara mer, säger han.

Vad är en rimlig löneökning tycker du?

– Inflationen kommer vi aldrig att få full kompensation för, det behöver man inte vara professor för att räkna ut. Men en tusenlapp eller två är okej.

Vad tycker du om att industriparternas märke i stora drag styr lönerörelsen?

– Det är väl rimligt att det blir samma ökning för allihop, oavsett jobb. Inflationen drabbar ju alla med dyra elpriser och mat ska man ha på bordet.

Anders Holmberg har lossat i Norrtälje och tar rast vid Sillekrog inför färden mot Gusum. I morgon kör han till Trelleborg eller Tyskland.

Är det något annat du skulle vilja ha med i ett nytt avtal?

– I slutändan är pengarna viktigast. Du får dina räkningar och ska leva, säger han.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.