Close
Helsingborgs hamns sajt utsattes på måndagen för en attack, som gjorde att sajten låg nere en kortare tid. Hot av det här slaget har blivit vanligare sedan Ryssland inledde kriget mot Ukraina, enligt hamnansvariga. (GENREBILD)
Close
Kriget i Ukraina

Hot i skuggan av kriget

Hamn. Ryssland exporterar i dag mer olja än före anfallskriget mot Ukraina. En rysk skuggflotta rundar de sanktioner EU infört. Svenska hamnar har också flera gånger hackats, ett hot som ökat efter den ryska invasionen av grannlandet.

Bara under maj månad i år passerade nära 200 tankfartyg med rysk olja den svenska västkusten, rapporterar Göteborgs-Posten (GP). Fartyg som ofta är äldre och flaggade i länder utanför EU samt har oklara ägandeförhållanden. Klart är däremot att förhållandena gör det möjligt att sälja oljan till valfritt pris, i strid mot gällande sanktioner.

De sanktioner som den Europeiska unionen införde efter det ryska anfallet i februari 2022 är avsedda att slå mot Rysslands export av råolja, landets viktigaste exportprodukt: EU-länder ska bara serva olje­tankers så länge oljan säljs i länder som inte skrivit under sanktionerna och priset inte är högre än det tillåtna pristaket, i dagsläget 60 dollar per fat.

– Östersjöområdet är den stora supermotorvägen för rysk olja. Vi ser precis lika mycket trafik där som tidigare, säger Rysslandsexperten Craig Kennedy vid Harvard’s Davis Center i Cambridge i USA, till GP.

Craig Kennedy förklarar i tidningen att över 50 procent av Rysslands sjöfraktade olja fortfarande exporteras via Östersjön eftersom det inte finns tillgänglig infrastruktur för att rikta om flödet.

Men tillgången på fartyg är begränsad och Kennedy framhåller att Ryssland därför fortfarande är starkt beroende av fartyg från västländerna.

– Moskva letar desperat efter tankers som inte är försäkrade genom den internationella gruppen, då de fartygen vanligtvis kan transportera gods som är prissatt över pristaket utan att riskera lagliga eller kommersiella påföljder, säger Craig Kennedy.

Ryssland söker alltså fartyg som kan runda sanktionerna, försäkrade hos bolag med betydligt mindre transparens. Dessa fartyg kallas skuggartyg.

Tickande miljöbomb

Fartygen i den så kallade skuggflottan är inte en homogen massa men det finns vissa likheter. Frekventa byten av såväl namn som ägare och flaggstat är några, liksom oklara ägarstrukturer.

– I många fall är det nästintill omöjligt att endast utifrån den offentliga informationen som finns tillgänglig kunna avgöra vilka de slutgiltiga ägarna är, säger Craig Kennedy.

Tidningen GP har kartlagt samtliga oljefartyg som hämtat olja i ryska oljehamnar och sedan passerat mellan Danmark och Sverige under maj i år. Totalt rör det sig om 193 fartyg, vilket innebär att det i snitt dagligen passerar 6–7 fartyg med rysk råolja eller andra oljeprodukter utanför den svenska västkusten.

Av de nära 200 fartygen är mer än hälften av dem 15 år eller äldre, en ålder då en olje­tanker i regel börjar närma sig slutet av sin livslängd. Men bara i maj passerade ett 20-tal tankfartyg som var över 20 år gamla förbi Skagen.

Enligt experter som GP talat med utgör de äldre fartygens ökade närvaro ­utanför Sveriges och Danmarks kuster också ökade risker för miljökatastrofer.

Attacker mot hamnsajter

Sedan Ryssland inledde sin invasion av Ukraina har hot av olika slag ökat mot svenska hamnar. Ett exempel är överbelastningsattacker. Målet med dessa är att slå ut webbplatser och servrar för att göra dem obrukbara.

På måndagen hackades flera svenska hamnars sajter, bland annat Sundsvalls hamns och Helsingborgs hamnsajter. På sajterna finns bland annat all information för fartyg som ska anlöpa hamnarna.

Det är andra gången som Helsingborgs hamn utsätts för en sådan här form av överbelastningsattack. Denna gång kunde attacken snabbt avvärjas och sajten låg bara nere i tio minuter.

– Det var leverantörer till hamnens sajt som drabbades, och de har löst det genom att blockera IP-adresserna där det kommit mycket trafik som inte stämmer, säger Helsingborgs hamns kommunikationsansvariga, Zandra Lindell, till Helsingborgs Dagblad.

Hon gör bedömningen att antalet hot av det här slaget ökat mot Helsingborgs hamn sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina inleddes. Den här gången var leverantören förberedd:

– Sajten låg nere för alla i totalt tio minuter, innan de hittade vilka ip-adresser som skulle blockeras. Nu kommer både våra kunder och vi åt den, säger Zara Lindell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Utplockad container. Vissa omständigheter har gjort att tullarna valt att ställa en container åt sidan för manuell kontroll. Den här gången var det dock grönt även invändigt.

En dag med tullarna i Helsingborgs hamn

Hamn. I dag har 60 containrar kommit in. Den mobila scannern är på plats. Tullarna och hunden Sadie har börjat ett pass. Både färjehamnen och containerhamnen i Helsingborg ligger i topp när det gäller beslag av narkotika i Sverige.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.