Arbete vid Postnord TPL i Ljungby. Obekväm arbetsställnig. Arkivbild.
Close
8 av 10 arbetsgivare brister när det gäller att förebygga olyckor i farliga arbetsmiljöer. Bilden är tagen i annat sammanhang.
Close

”Ingen ska riskera att skadas eller dö på jobbet”

Arbetsmiljö. Arbetsgivarna brister när det gäller både tillsyn och kontroll av olycksdrabbade mobila maskiner som bland annat truckar. Skriftliga tillstånd för att få köra truck saknas också på många arbetsplatser inom verkstad, tillverkning, transporter och magasinering. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Läsningen är dyster av rapporten som kom den sista oktober 2022. Myndigheten konstaterar att åtta av tio arbetsgivare fått krav på sig att åtgärda olika brister i arbetsmiljön. Detta efter att Arbetsmiljöverket utfört drygt 7 700 inspektioner på särskilt riskfyllda arbetsplatser under åren 2018 till 2022. Det vill säga verkstad, tillverkningsindustri, reparationer, transporter, magasinering, bygg- och anläggningsverksamhet.

Arbetsgivare är skyldiga att fortlöpande granska arbetsmiljön för att förebygga och undvika skador och olyckor bland sina anställda, så kallat systematiskt arbetsmiljöarbete. Enligt arbetsmiljölagen går det ut på att fortlöpande kontrollera risker, förebygga olyckor, skador, sjukdom och dödsfall – återkoppla om åtgärder och rutiner till personalen.

Men det  är just här det brister, konstaterar Arbetsmiljöverket som gjort inspektionerna inom projektet Nollvision med målet att ingen ska behöva dö på jobbet.

I majoriteten av fallen rättade företagen till det som myndigheten slagit ner på. Men i ett 50-tal fall fick myndigheten utfärda vite (böter) för att bolagen skulle rätta till felen.  Ett 60-tal inspektioner ledde till att arbetet stoppades direkt på grund av ”omedelbar och allvarlig fara för de anställdas liv”. Dessutom utfärdade myndigheten nästan 340 sanktionsavgifter till olika företag.

Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zeimin lyfter fram olycksstatistik som visar på stora skaderisker inom främst byggbranschen, jord- och skogsbruk, tillverkning, transport och magasinering.

– Det handlar om farliga och riskfyllda arbetsplatser. Vår statistik visar att många skadas, blir sjuka eller till och med mister livet i liknande verksamheter varje år. Därför är dialogen mellan arbetsgivare, arbetstagare och skyddsorganisation och ett regelbundet och systematiskt förebyggande arbetsmiljöarbete avgörande för att ingen ska riskera att skadas, bli sjuk eller dö på jobbet, säger hon i ett pressmeddelande.

Vid granskningen av arbetsfordon som truckar och andra mobila maskiner upptäcktes det att det brast i både tillsyn och kontroll av maskinerna. Manöveranordningar och styrdon behövde underhållas bättre och skriftliga tillstånd att köra truck för medarbetarna saknades på många håll. Något som tidigare inspektioner också visat.

Myndigheten tittade också närmare på maskinsäkerheten och konstaterade att många arbetsgivare behöver bättra sig när det gäller att fortlöpande undersöka och riskbedöma arbetsutrustningen. Den ska vara hållfast och stabil, anmärker Arbetsmiljöverket som vill se skriftliga handlingsplaner och policyer för att få fart på  arbetsmiljöarbetet.

Tittar man snävt på transport och magasinering så gör Arbetsmiljöverket drygt 340 nedslag på brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet. I knappt 210 fall handlar efterlysta åtgärder om hur arbetsutrustningen används och i drygt 170 fall om hanteringen av truckar. Annan kritik gäller utformningen av arbetsplatsen och hur förberedda bolagen är på första hjälpen och krisstöd.

Annat som myndigheten vill att de undersökta företagen ska hålla koll på är:

  • Arbete som kan vara hälsofarligt eller onödigt tröttande på grund av arbetsställningar, rörelser, manuell hantering, repetitivt eller handintensivt arbete,
  • Synförhållanden (belysning) kan påverka arbetsställningar och rörelser.
  • Undvika långvarigt och ofta återkommande arbete med böjd eller vriden bål.
  • Undvika jobb med händerna över axelhöjd eller under knähöjd, viket belastar kroppen hårt.
  • Undvika arbete som innebär kraftutövning i ogynnsamma arbetsställningar.
  • När tiden inte räcker till: Gör klart för medarbetarna vad som ska prioriteras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.