Instabee-koncernen vill teckna kollektivavtal

Arbetsrätt. Två av e-handelns största paketleverantörer Instabox och Budbee har slagits samman till koncernen Instabee. Koncernen har skrivit en avsiktsförklaring med Transport om att teckna kollektivavtal.

Instabee-koncernen kommer att avvakta vårens avtalsrörelse innan tecknandet. Planen är att  parterna ska skriva på ett kollektivavtal som täcker koncernens drygt 700 anställda chaufförer och terminalarbetare.

– Jag ser det här som ett första steg. Men ingenting är klart förrän de har skrivit på, säger Tommy Wreeth och fortsätter: 

– Med avsiktsförklaringen talar Instabee-koncernen om att man är beredd att teckna ett kollektivavtal. Det ligger ett nytt avtal och knackar på dörren, så jag har viss förståelse för att de vill invänta och se vart det tar vägen. 

Tommy Wreeth är noga med att påpeka att ingenting är undertecknat och att avtalet inte är på plats än. Men om allt går som det ska finns snart ett avtal på plats som ska gälla senast från och med den 1 oktober hösten 2023.   

Vägen fram till avsiktsförklaringen har varit lång.  

Transportarbetaren har tidigare berättat om det fackliga missnöjet när AMF, som förvaltar LO-arbetarnas pensionspengar, investerat i Budbee. Samtidigt har Transport fört diskussioner med Instabox i ungefär ett och ett halvt år.  

– Det har varit två olika resor. Budbee har tidigare varit ganska ointresserade av att teckna avtal. Instabox har varit mer öppna, de har ett bolag som är medlem i Transportföretagen och omfattas av avtalet. Sedan har det varit andra krafter med här och påverkat också. Troligen har AMF Pension, som investerare, och andra aktörer jobbat för att de ska teckna kollektivavtal, säger Tommy Wreeth.  

Finns det en rädsla för att kollektivavtalets kvalitetsstämpel också hamnar på underentreprenörer som inte följer kollektivavtalet? 

– Till att börja med ska avtalet skrivas på och vara på plats. Men jag är också glad att Instabee säger att det ska täcka alla anställda inom verksamheten i avtalsområdet. Vi ska inte gå på en mina där avtalet inte gäller anställda inom vissa organisationsnummer i deras koncern.  

– Det finns en tanke hos Instabee att ta ansvar för att underleverantörer på sikt ska ha kollektivavtal. Vi hoppas också att Instabee kommer att ha fler anställda och färre underleverantörer, säger Tommy Wreeth. 

Instabee om avsiktsförklaringen

Instabees kommunikationschef Anne Sonne svarar på våra frågor på mejl.

– Vi är nöjda och glada att kommunicera det här idag. Vi tar nu nästa steg mot ännu mer transparenta och tydliga villkor för våra medarbetare och uppskattar de konstruktiva dialoger vi har haft med Transport så här långt i processen.

Skulle ni säga att det här blir en stor förändring i ert sätt att driva företag? På vilket sätt?

– Just nu har vi ju undertecknat en avsiktsförklaring så det innebär inga förändringar i vårt arbete. Ingående av ett kollektivavtal kan påverka vissa delar i hur vi exempelvis planerar arbetet men vår bedömning är att det överlag blir relativt likt hur vi redan arbetar idag. Den stora fördelen ser vi i tydligheten i vad som gäller.

Varför inte bara skriva på avtalet med en gång?

– Transport befinner ju sig mitt i en avtalsrörelse så vi har kommit överens om att utgå från det nya avtal som just nu förhandlas fram.

Vilka förutsättningar har förändrats som gör att ni nu vill teckna kollektivavtal?

– Vi har kommit till en fas i vårt bolags utveckling då vi ser att det här är rätt steg att ta.

Investeraren AMF sa tidigare att de jobbar långsiktigt för kollektivavtal i de bolag de investerar i. Har AMF påverkat ert beslut?

– Vi har kontinuerligt en nära och bra dialog med våra stora investerare och sociala villkor är ett ämne som vi pratar om. AMF har funnits med på Budbees ägarlista och finns nu med i det nya bolaget, Instabee, men att vi nu tar det här steget med Transport är ett initiativ som helt kommer från bolagsledningen.

Finns en bild av hur lång tid det tar att ställa krav på kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor hos era underentreprenörer?

– Det är inget vi kan uttala oss om idag. Vår primära fokus är nu att driva vidare de pågående samtalen med Transport om vår egen personal, säger Anne Sonne.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.