Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg
Close
Bildtext: VTD säger upp nästan hälften av sina tidningsbud. Andra bolag följer efter. (Bilden är en arkivbild, tagen vid ett annat tillfälle.)
Close

Katastrofbesked för tidningsbud

Tidningsdistributörer. Omkring 170 tidningsbud i Västsverige riskerar att mista jobbet. Det är en följd av mediebolaget Stampens stora sparpaket, som innebär att över 10 000 hushåll inte längre får sin morgontidning hemburen.

Från den första oktober börjar förändringarna genomföras. Neddragningarna. Det efter beslut av Stampen Media och Västsvensk Tidningsdistribution (VTD). Det handlar om utgivning och distribution för koncernens sammanlagt 16 tidningar, från Strömstad i norr till Laholm i syd och Alingsås i öst.

När allt färre prenumererar på en daglig papperstidning blir kostnaden per utdelat exemplar allt högre, särskilt i glesbefolkade trakter.

– Vi behöver säkerställa att vi inte åker flera kilometer till en brevlåda med bara en tidning för då blir distributionen alltför kostsam, säger VTD:s vd Annika Nyberg, till SVT Nyheter Väst.

Mängden paket, som buden distribuerar, har inte ökat i den mängd som krävs för att motivera att fortsätta köra i vissa områden på landsbygden. Post och paket kommer dock till skillnad från lokaltidningar att få nya leverantörer.

Var tionde prenumerant förlorar tidningen

Totalt har Stampen Medias tidningar omkring 100 000 hushåll som prenumererar på en papperstidning, så kallade printkunder. Det betyder att var tionde i höst blir av med möjligheten att läsa sin tidning på traditionellt vis. Framför allt handlar det om hushåll på landsbygden, men även adresser i tätorter kan drabbas om för få personer prenumererar på en papperstidning. Samtliga har erbjudits digitala prenumerationer på ”sin” tidning och även stöd i övergången till läsande i annan form.

Stampens digitaliseringsprocess slog redan i våras hårt mot tidningsbuden i Bohuslän. Två av tre bud fick besked om att de skulle behöva sluta när tidningar i regionen genomförde större förändringar. Strömstads Tidning upphörde den 1 oktober helt att komma ut på papper. Bohuslänningen halverar utgivningstakten, från sex dagar i veckan till tre dagar.

Samtidigt skrotades det system med filialer som VTD byggt upp i Bohuslän. All utdelning utgår nu från Uddevalla.

Av tidigare 60 tidningsbud kommer bara omkring 20 att arbeta kvar när förändringen är helt genomförd.

Chock och sorg bland buden

Daniel Hilmér. Foto: Kristina Sjöberg
Daniel Hilmér. Foto: Kristina Sjöberg

Tidningsbudet och Transports ordförande i avdelning 55 Bohuslän/Dalsland, Daniel Hilmér, talade om chock och sorg efter beskedet:

– Det är brutalt. Det blir inte så mycket kvar utan känns som ett sista steg före att helt ta bort distributionen. Jag har svårt att se hur det skulle gå att vända, inget kommer ju att vara kvar – arbetsplatserna läggs ned, det kommer inte att finnas några lokaler eller annat att återgå till.

Stampen motiverade då förändringen med allt färre läsare av papperstidningar och därmed ökade kostnader för distribution.

Det stora sparpaket som genomförs inom hela koncernen är också motiverat av en kraftigt vikande annonsmarknad.

De första sju månaderna i år minskade Stampens annonsförsäljning med 30 miljoner kronor jämfört med samma period 2022. I augusti var tappet ytterligare 10 miljoner kronor.

Varslet inom Stampenkoncernen innebär neddragningar på bred front, både på redaktioner och övriga tidningsavdelningar. Och på distributionen, tidningsbuden – den bärande länken i yttrandefrihetens kedja som det så vackert brukar talas om på Tidningsbudens dag i oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog är sjukskriven för att hon har en tumör i magen. Snart har hon varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS hjälper också till. Försäkringen toppar upp pengarna från Försäkringskassan med tio procent av hennes lön.

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

MSB och Räddningstjänstens översvämning i Revinge. Foto: Martina Hansen

Översvämning skapar kaos i skånska Revinge

Tidningsbud. Översvämningen av Kävlingeån har orsakar störningar för diverse läsare av morgontidningar. Dammluckorna till Vombsjön öppnades för att minska vattenkaoset i Revingeby. Men kaoset blev mer omfattande än så.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.