Konkurserna minskar kraftigt

Ekonomi. Det har vänt. Antalet konkurser inom transportbranschen har mer än halverats i april jämfört med samma månad förra året. Och nya företag startas nu i flera av de branscher som drabbats hårdast av pandemin, visar statistik från kreditupplysningsbolaget UC.

April 2020 blev mörk. Coronaviruset slog bokstavligen ut jobben inom flera sektorer av transportnäringen. På bara en månad försattes 44 företag i konkurs. I år är det betydligt färre konkurser:

– Transportbranschen visar en nedgång med 57 procent jämfört med april förra året, säger Richard Damberg, ekonom och bloggare på UC.

Han förstår om den positiva utvecklingen kan väcka förvåning. Transportbranschen är konjunkturkänslig och har generellt mycket små marginaler.

– Men den effekt vi nu ser beror på att när ekonomin åter tar fart ökar också antalet transporter, säger Richard Damberg i ett pressmeddelande från UC.

– Tillväxten, e-handeln och köpkraften hos konsumenterna är tre faktorer som gör sitt för att hålla branschen under armarna.

Olika sektorer

Men bilden är splittrad när det gäller hur pandemin slagit mot transportnäringen. För vissa grenar inom åkeri har det gångna året inneburit mer jobb. För andra näringar, som taxi, är bilden fortsatt mörk. Att konkurserna är något färre under mars och april i år, jämfört med förra året, kan snarare bero på att smällen kom direkt och omedelbart slog ut en rad aktörer.

Richard Damberg pekar dock på ytterligare en bransch, fastighetsservice, där utvecklingen varit mycket positiv.

– Många företag i branschen arbetar med bemanningstjänster och efter åtstramningar under förra året börjar läget nu att stabiliseras.

I kreditupplysningsbolagets UC:s statistik definieras transportbranschen något annorlunda än hos exempelvis SCB. Anställda inom bevakning räknas exempelvis till samma grupp som anställda inom fastighetsservice.

I den aktuella statistiken från UC innefattar  ”transportbranschen” grupper inom Transportarbetareförbundets stora avtalsområden, som lastbilschaufförer, terminalarbetare, hamn och flyg. Men också sådana som organiseras av andra fackförbund, till exempel lokförare och busschaufförer.

Den återhämtning som UC:s statistik visar gäller hela Sverige. Konkurserna i samtliga landets län har minskat. I Stockholms län har de halverats sedan förra året, i Västra Götaland är minskningen 65 procent.

– Vi ser en fantastisk återhämtning nu. Det är tydligt att pandemioron dämpats när det gäller konkurserna, och att krispolitiken lyckats med uppgiften att stabilisera ekonomin, säger Richard Damberg.

– En annan intressant effekt är att det inom flera branscher börjar startas fler och nya företag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Helena Wahlberg, ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet.

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

På jobbet inger väktarhundarna respekt. De ska vara beredda att försvara sina förare. Hemmavid är de snälla. Kenneth Johanssons äldsta son lärde sig att räkna på en schäfers tänder.

Ingen tjafsar med Nixon

Hundförare. De skäller och fäller hår. Är ettriga och ibland vägrar de lyssna. Väktarna älskar sina hundar. – De är våra familjemedlemmar. Men om en gärningsman misshandlar en väktarhund räknas det oftast bara som skadegörelse, säger Kenneth Johansson.

Fel om näringsförbud

Rättelse. Transportarbetaren har felaktigt påstått att paret Andreasson i Veddige belades med näringsförbud efter den personliga konkursen 2017. Begreppet kan inte användas i detta fall – förbudet att driva egna företag gällde tills konkursen var avslutad.