Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

I torsdags, den 15 februari, tog regeringen emot utredningen som rör åtgärder för att skärpa arbetskraftsinvandringen till låglöneyrken. Ett av förslagen är att höja inkomstkravet till medianlönen i landet.

Det innebär att migrantarbetare från länder utanför EU måste tjäna minst 34 200 kronor i månaden; medianlönen 2023 enligt SCB:s statistik.

Det skulle innebära en höjning med nästan 7 000 kronor i månaden från kravet som gäller från och med den 1 november förra året – redan det hårt kritiserat, både för att det drabbar människor som är etablerade och arbetar i landet men också för att det inte fyller syftet att reglera arbetskraftsinvandringen.

Öppnar för fler undantag

För yrkesgrupper där det finns risk för arbetsbrist föreslår den aktuella utredningen att det kan göras undantag, som regeringen fattar beslut om efter förslag från Migrationsverket och Arbetsförmedlingen.

För personer med sådana jobb där det råder brist räcker det med att lönen är i nivå med kollektivavtal, eller i nivå med praxis för yrkeskategorin. Här är tanken att fack och arbetsgivare ska ges möjlighet att yttra sig.

Andra yrkesgrupper ska i stället stoppas från början.

– Det är för att motverka missbruket av regelverket kring arbetskraftsinvandring, sa regeringens utredare Ann-Jeanette Eriksson vid en pressträff förra veckan.

I hennes uppdrag ingår att föreslå sådana grupper som direkt kan uteslutas, och enligt förslaget rör det sig om bland annat personliga assistenter och bärplockare. Det rör sig om grupper där det finns utbredda problem när det gäller villkoren migrantarbetarna lever under, men också om branscher med organiserad brottslighet.

Kritik mot nivån

Teknikföretagen skriver i ett pressmeddelande att en ny nivå på inkomstkrav ”är bekymmersam” då det hindrar företag att anställa personer inom en rad yrken som det finns behov av och som inte är låglönejobb.

Också Industriarbetsgivarna uttrycker oro för att det inte ska gå att rekrytera arbetskraft som inte går att få tag på i Sverige eller övriga EU, men också för att ett höjt inkomstkrav kommer att fungera lönedrivande.

Transports hållning har hela tiden varit att arbetskraftsinvandringen måste vara reglerad, och inte som sedan 2008 att arbetsgivare kan rekrytera fritt också från tredje land. Förra årets höjning sågs också som rimlig, den tidigare nivån – 13 000 kronor i månaden – för orealistiskt låg att kunna försörja sig på:

– Så på så vis är det rätt att höja nivån för vad som är en acceptabel nivå för att kunna försörja sig. Men vi hade önskat att arbetskraftsinvandringen mer gjordes utifrån behovsprövning, sa Transports avtalssekreterare Peter Winstén i höstas.

Han framhöll också att det vore rimligt med en övergångsperiod. Men några övergångsregler finns inte. Inkomstkravet på 27 360 kronor gäller både vid en första ansökan och för den som bor och arbetar i Sverige sedan tidigare och som behöver förlänga sitt arbetstillstånd.

Bland de yrkesgrupper som Transport organiserar ser det nya kravet ut att hårdast slå mot taxiförare, flyttarbetare och terminalarbetare. Det utifrån det antal yttranden som facket lämnat inför Migrationsverkets prövning av arbetstillstånd.

Med dagens inkomstkrav ligger de allra flesta tarifflöner i de kollektivavtal Transport tecknar över den lägsta nivån, bara några avtalstariffer ligger under 27 360 kronor. Det gäller exempelvis vissa budbilsförare med ingångslön.

En krav på 100 procent i stället för 80 procent av medianlönen, som föreslås i utredningen, skulle helt förändra det.

Förslagen i utredningen ska nu ut på remiss innan regeringen lämnar sin proposition till riksdagen. Om den går igenom kommer det nya inkomstkravet att gälla från och med den 1 juni nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Ett skepp kommer lastat med bananer – och kokain?

Hamn. Förra veckan stängdes fyra hamnarbetare av i Helsingborgs hamn. De är inte misstänkta för något brott men är kollegor till den man som är åtalad misstänkt för att inifrån hamnen hjälpt kokainsmugglare i stor skala.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.