4 av 10

LO vill ha skärpta regler för arbetskraftsinvandring

Arbetskraftsinvandring. De senaste nio åren har Texab ansökt om att få ta in minst 136 personer som arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU. Totalt kommer uppåt 15 000 gästarbetare per år till Sverige, från ”tredje land”. LO vill att reglerna för arbetskraftsinvandring stramas åt.

Berit Müllerström, LO:s andre vice ordförande
LO:s Berit Müllerström.

– Många av dem som kommer blir utnyttjade. Vi måste komma åt missförhållanden och arbetsgivare som dumpar löner. Dessutom har Sverige många nyanlända flyktingar som behöver jobb, säger Berit Müllerström, andra vice ordförande i LO.

De senaste åren har Sverige tagit emot runt 300  000 asylsökande. Parallellt har arbetsgivare själva fortsatt rekrytera arbetskraft utanför EU – personer som ofta kommer från samma länder som de skyddsbehövande flytt från.

Exempelvis Syrien.

De svenska reglerna för arbetskraftsinvandring beskrivs som mycket liberala, jämfört med andra västländer.

Långtgående avreglering

Det var 2008 som den borgerliga alliansen gjorde upp med Miljöpartiet om nya villkor för arbetskraft från ”tredje land”. Beslutet innebar en långtgående avreglering. Numera görs ingen prövning av om det råder brist på arbetskraft inom ett visst område – exempelvis lagerarbete. Det är arbetsgivaren som själv avgör om rekrytering ska ske utanför EU.

Arbetsgivarna måste dock söka tillstånd hos Migrationsverket innan gästarbetaren kan flytta hit. Tillståndet gäller i högst två år och verket prövar i princip två saker:

  • Att det finns försäkringar och avtalsenliga löner.
  • Att den som anställs tjänar minst 13  000 kronor i månaden. Det är den nivå som myndigheten anser krävs för att den hitreste ska klara sin försörjning.

Enligt reglerna ska Migrationsverket också skicka ansökningarna till de berörda fackförbunden, för yttrande. Facket kan bara lämna synpunkter på löne- och anställningsvillkoren. Inte på personalbehovet eller seriositeten i en viss bransch.

Fungerar systemet?

Nej, säger LO.

Brister

En granskning som Riksrevisionen gjorde 2016 pekar också på brister. Arbetsgivarsidan vill gärna framhålla att arbetskraftsinvandringen sker för att fylla vakanser i bristyrken. Det stämmer – delvis. Den största gruppen som kommer till Sverige är IT-specialister. Men många av ansökningarna gäller lågkvalificerade jobb som städare och restaurangbiträden.

Riksrevisionen beskriver även missbruk och fusk. Det kan handla om rena fejkjobb, löner som ligger under vad som utlovats eller att gästarbetarna måste betala för att få jobbet. Summor från 20  000 till över 100  000 kronor nämns.

Hur utbrett fusket är har Riksrevisionen inte kunnat slå fast. Organisationen Centrum för rättvisa granskade 450 fall där gästarbetare överklagat utvisningsbeslut. I en tredjedel av fallen hade arbetsgivarna inte uppfyllt kravet på att den anställda måste tjäna minst 13  000 kronor i månaden för att få stanna i Sverige.

”Spårbyte”

Reglerna för arbetskraftsinvandring öppnar också för ”spårbyte”. Asylsökanden som fått avslag kan under vissa förutsättningar välja att i stället söka tillstånd som arbetskraftsinvandrare.

Spårbyte kan också ske åt andra hållet. Arbetskraftsinvandrare som har skyddsbehov kan söka asyl, om en anställning upphör och de hotas av utvisning.

En statlig utredning är tillsatt som ska se över regelverket för arbetskraftsinvandring. I väntan på den är LO fortsatt kritiskt – trots invändningar om protektionism och främlingsfientlighet.

Berit Müllerström säger:

– Vi har två grupper som kommer till Sverige: flyktingar med skyddsbehov och arbetskraftsinvandrare. I första hand måste vi se till att de som behöver asyl får jobb. Finns det sedan yrken med brist på arbetskraft kan vi ta in arbetskraft från tredje land.

– Det synsättet tycker jag inte är främlingsfientligt. I dagsläget har LO inget eget förslag till hur reglerna ska utformas i detalj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.