Gate gourmet Arlanda
Close
Även gårdagens förhandlingar slutade som tidigare, i oenighet.
Close
Kaos på Gate gourmet

Många nya förhandlingar väntar

(UPPDATERAD) Flyg. – Vi håller med om att det finns arbetsbrist men inte i den omfattning som företaget hävdar, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren. Ännu en gång har Gate gourmets och Transports förhandlare skiljts i oenighet. Samtidigt har cateringbolaget börjat säga upp anställda. Igen.

Cateringjätten Gate gourmet kallade snabbt till ny central förhandling om de 63 anställda som bolaget vill säga upp, med hänvisning till krisen i flygbranschen. I går eftermiddag möttes Transportarbetareförbundet, Gate gourmet och Svenska flygbranschen för ännu en mangling. Överläggningarna har blivit en följetong som pågått hela hösten – kantad av hård kritik från Transport och tystnad från Gate gourmet.

Vid den förra centrala förhandlingen om att säga upp personal fick Transport rätt. Företaget tvingades dra tillbaka uppsägningarna och göra den omplaceringsutredning, som facket krävde. Därefter kördes proceduren med lokal och central förhandling en vända till.

Oenighet

Den senaste (i går) slutade som de tidigare, i oenighet på alla punkter.

– Knappast förvånande. Vi håller fast vid att arbetsbristen för de anställda, som arbetar på Transports avtal, inte är så stor och rör så många som Gate gourmet hävdar, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Facket betecknar bolagets utredning om möjligheten att omplacera medarbetare på andra tjänster för ett otillräckligt hastverk. Företaget har fortfarande inte kollat upp kvalifikationerna hos var och en som de vill göra sig av med, anför Transport. Per-Olof Norgren förbereder sig nu för nästa steg, att ännu en gång ogiltigförklara uppsägningarna av 63 personer, som jobbar på Transports avtal.

”Tillbaka på ruta noll”

Flygombudsman Johan Einarsson är inte heller överraskad över utgången av måndagens förhandling. Det är han som hållit i överläggningarna på lokal nivå.

– Inget var annorlunda denna gång jämfört med tidigare. Nu är vi tillbaka på ruta noll och Gate gourmet har börjat säga upp folk, igen.

Einarssons telefon går varm, uppsagda medlemmar hör av sig, är ledsna, oroliga och frustrerade. Nästa vecka ska han träffa företaget igen. Då har Transport kallat till överläggningar om brott mot lagen om anställningsskydd och brott mot förtroendemannalagen.

– Arbetsgivaren får inte stänga av och skicka hem uppsagda från arbetsplatsen på det sätt bolaget gjorde. Bara om det finns särskilda skäl och det hävdar vi inte finns i det här fallet, säger Per-Olof Norgren.

– Ändå tog företagets ledning ifrån de uppsagda deras badge (som ger tillträde till arbetsplatsen) efter att de fått besked om uppsägning. Arbetsledarna uppmanade personalen att tömma sina skåp och gå hem direkt, fyller Johan Einarsson i.

Hindrades

Beträffande förtroendemannalagen handlar förhandlingarna om att Gate gourmet, enligt Transport, hindrat fackliga förtroendemän från att utföra sina uppgifter. Det vill säga att hjälpa och stödja kollegor i en svår situation där många trotjänare blev av med jobbet, trots lång anställningstid.

– Gate gourmet hindrade också skyddsombud från att göra de riskbedömningar som behövdes i och med att bolaget ville organisera om verksamheten, säger Johan Einarsson.

Det rörde sig bland annat om att införa det företaget kallar kombitjänster, för att personalen ska kunna arbeta på alla avdelningar. Men därmed inte slut.

Transport ska även lyfta vad man anser vara avtalsbrott och brott mot kvittningslagen. Det förra gäller det facket kallar avtalsshopping. Innebörden är att  Gate gormet nu avlönar medarbetarna enligt Hotell- och restaurangfackets (HRF) avtal. Detta trots att Transport och HRF är överens om att det är Transports kollektivavtal som gäller.

– Att byta till ett billigare avtal med lägre löner och sämre villkor har hela tiden varit Gate gourmets mål. Liksom att hyvla ner heltider till deltider, säger Per-Olof Norgren.

Fler förhandlingar att vänta

Beträffande kvittningslagen motsätter sig Transport att bolaget ”ensidigt” tagit tillbaka pengar från anställdas lön, utan medgivande från medarbetare och fack.

– Ytterligare förhandlingar är att vänta efter detta, konstaterar Johan Einarsson.

Han tillägger:

– Det är tragiskt att ett företag som är så stort och världsomspännande som Gate gourmet inte är intresserat av att följa lagstiftningen i det land man opererar.

Vill inte kommentera

Cateringfirman har tackat nej till ytterligare kommentarer kring nedskärningarna vid Arlanda, Landvetter (Göteborg) och Malmö airport. I ett tidigare mejl meddelar kommunikationsavdelningen i Zürich, Schweiz, att Gate gourmet: kommer att genomföra de uppsägningar som behövs i Sverige. Delar av vår personal kommer att erbjudas en kombitjänst-placering (multitask position) och organiseras inom Hotell- och restaurangfackets kollektivavtal.

Vi erkänner att det här är en svår situation för vårt folk och deras familjer och gör vad vi kan för att stödja dem under dessa tider som saknar motstycke.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. En besviken själ.:
    28 oktober, 2020

    Och nu sägs alla upp igen i rask takt..

Lästips:

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.