Close
Transports utredare Antti Vainio ledde frågestunden med Anders Ygeman.
Close
Kongress 2017

”Ordningsvakter måste ha mer utbildning”

Talare. Fler kontroller på vägarna och öppning för att ordningsvakter kan avlasta polisen vid alkotest. Det var budskapet när inrikesminister Anders Ygeman (S) talade till Transports kongress.

– Det här är den enda talarstol jag stått i där jag inte behöver förklara vad cabotage är, sa Ygeman och drog med sig ett skratt.

Anders Ygeman är inrikesminister. Förutom att ha polisen och säkerhetspolisen i sin portfölj är han den minister som har hand om reglerna för väktare och ordningsvakter. Han passade tidigt på att ge dem beröm.

– För trygghet räcker inte poliser, det behövs ordningsvakter och väktare. Vid attentatet på Drottninggatan gjorde väktare och ordningsvakter allt de kunde från första stund. De är värda samma uppskattning som polis och räddningspersonal för sina insatser. Jag vill därför rikta ett tack till alla Transports medlemmar i bevakningsbranschen, sa Anders Ygeman.

Ygeman berättade också att regeringen satsar 100 miljoner kronor de närmaste fyra åren för kontroll av cabotage och tunga transporter.

– Genom det kan vi bättre värna om fackliga rättigheter, främja sund konkurrens och upptäcka andra sorters brottslighet.

Inrikesministerns tal var betydligt kortare än kongressens tidigare ministerbesök. I stället lämnades mer utrymme från kongressdeltagarnas frågor – upplästa av Transports utredare Antti Vainio. Många frågor på en sådan detaljnivå att ministern hade lite svårt att svara.

– Även om det är svårt kan det vara bra att medlemmarnas frågor får lyftas, sa Antti Vainio.

Många frågor berörde uppdelningen i arbetsuppgifter mellan polis och bevakningspersonal. Områden han tog upp var att bevakningspersonal kan göra alkotester och transportera omhändertagna personer till polisen. Dessutom finns det alkobommar vid de tio största hamnarna på test, de sa Ygeman att han nu vill göra permanenta.

– Det finns flera områden där vi kan diskutera om var gränserna ska dras. Men för att det ska gå måste vi ha mer utbildning för ordningsvakter. I dag har de stora befogenheter men för korta utbildningskrav.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.