Missnöje med Reno Norden även i Malmö

Renhållning. Bland Malmös miljöarbetare pyr också missnöjet över Reno Norden. I våras tog företaget över all sophämtning och i delar av staden tvingas renhållarna jobba uppåt 12-13 timmar, för att hinna med turerna. Nu överväger de anställda att ta till sympatiåtgärder för kollegorna i Stockholm.

– Det jäser rejält. För någon månad sedan försökte Reno Norden sänka våra löner med flera tusen kronor. Vi lyckades stoppa det. Nu snackar fler och fler om att visa stöd för sopgubbarna i Stockholm, säger en miljöarbetare som vill vara anonym.

För några år sedan tog Reno Norden över sophämtningen i delar av Malmö. I våras vann man ännu en upphandling och företaget har nu hela staden.

Det nya området, ”Malmö 2”, tog Reno Norden över från företaget Suez. Vid entreprenadskiftet fick miljöarbetarna på Suez följa med över, fast bara med provanställningar.

En av de anställda vittnar nu om extrema arbetsdagar för den nya personalen:

– De jobbar massor av övertid. I fredags var den sista sopbilen inte inne förrän klockan åtta på kvällen. Och då rullar bilarna ut klockan 06 på morgonen. Arbetsdagar på 10-12 timmar är närmast regel.

– Killar vågar inte säga ifrån, de är ju bara provanställa. Så Reno Norden kan köra på. Men flera har sagt upp sig. De pallar inte. Reno Norden ondgör sig över all övertid, men de kör med färre bilar än Suez. Ekvationen går inte ihop.

Renhållarna i Malmö följer noga utvecklingen i Stockholm. För någon månad sedan försökte Reno Norden sänka lönerna även i Malmö, berättar en miljöarbetare:

– Vi svarade med att skicka ett brev till företaget, som alla anställda skrev under. Vi förklarade att vi skulle börja jobba strikt efter regelboken. Ja, ta en timmes lunch och följa alla arbetsmiljöregler. Som att dra alltid dra ett sopkärl i taget. Vi skulle även vägra jobba övertid.

– Det tog skruv direkt, företaget gjorde avbön. I Malmö kräver staden ett vite på 1 000 kronor för varje kärl som inte blir tömt. Hundratals kärl hade blivit lämnade varje dag. Det hade kostat Reno Norden enorma pengar.

I Malmö har de anställda inte samma löner och lönesystem som i Stockholm, men väl en förhöjd så kallad premiekompensation. Normalt är den fem kronor per timme enligt kollektivavtalet. Malmöpersonalen har 21 kronor per timme, alltså drygt 2 600 kronor extra i månaden.

Flera miljöarbetare uppger att fler och fler röster höjs för att börja följa regelboken ändå – som stöd till Stockholmsgubbarnas kamp.

– Vi har beting och går normalt hem när vi är klara. Men Reno Norden bryter konstant mot arbetsmiljölagen. Jobbar vi som man borde, och följer alla bestämmelser, kommer uppåt 25–30 procent av alla kärl bli otömda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Klas-Åke Lundh:
    12 juli, 2017

    Hej. Sopgubbarna är mina idoler och är värda varenda krona hälsar Farbror KÅL.

  2. Mats:
    12 juli, 2017

    Stämmer väl inte riktigt, först ville dom inte ta över någon personal sen när killarna på Reno förklarade att det inte skulle fungera med rent nya gubbar började dom anställa några av oss men vi fick inte köra våra gammla turer. Sen finns det ett A-lag och B-lag, b laget har 5kr mindre i premiekomp övertid dagligen ingen beordrad hjälp från a laget och provanställning.

  3. Svensson:
    12 juli, 2017

    I Kiev/Ukraina så är lönen 4.000:-/månad och då tjänar man bra jämfört med den omgivande landsbygden. Kiev ligger något närmare Stockholm än Bryssel så det är inte så långt borta.

    I Indien så tjänar en duktig arbetare som sköter verktygsmaskiner för mångmiljonbelopp dryga tusenlappen i månad. Ändå är han det "väldigt bra" där fattigdomsgränsen ligger på en inkomst under 4 (Fyra) kronorcper dag.

    I en globaliserad värld så är det dit vi är på väg. Företagar och politikereliten lever gott och vi andra slavar.

  4. Dag Leander:
    12 juli, 2017

    Systemfelet är att de som upphandlar entreprenader alltid gör det till lägsta pris, årtionde efter årtionde. Man kan inte rationalisera tjänsteföretag och pressa ner priset på samma sätt som man gör i tillverkningsindustrin. Till slut återstår bara att skära ner på personalen och/eller att sänka lönerna. På sjukhusen slås det larm om att det är smutsigt av samma anledning - systemfel. Det försöker vi ändra på och vi börjar faktiskt få gehör!

  5. Kenneth Tisell:
    12 juli, 2017

    Det är upphandlingenns baksida, lägsta pris avgör och det är alltid personalen som blir lidande av besparingarna som måste göras för att lönsamheten ska bibehållas

  6. Mike:
    12 juli, 2017

    Jag hoppas verkligen att förbundet går in och stödjer sina medlemmar.
    Utan att säga förmycket ,tycker jag att man inte gjort ett skit för att hjälpa sopgubbarna mot en arbetsgivare som bara försöker utnyttja människor.

  7. Jonas:
    12 juli, 2017

    Förstår inte riktigt det här. Avtalet säger "fredsplikt" och Tranport vill inte stödja strejken men tydligen kan arbetsgivaren under avtalstid sänka lön och öka arbetstid. Vad gör Transport, inget? Har full förståelse för gubbarna som tar striden. F.d medlem

  8. Kenneth Grampe:
    11 juli, 2017

    Bra om sympatiaktion från Malmö. Företag som Reno Norden måste bort.

  9. Janne:
    11 juli, 2017

    Tack för allt stöd!
    Flaggan högt uppe!

  10. Jocke:
    11 juli, 2017

    Tack Malmö men från och med imorgon så är vi inte mer kollegor för att Reno Norden har inga mer sopgubbar i Stockholm.

  11. Douglas Swärdh.:
    11 juli, 2017

    Har inte Reno Norden hållit på länge nog,kommunerna måste sätta ner foten och kräva att arbetsmiljölagen följs.

  12. Kenth-Inge Persson:
    11 juli, 2017

    Äntligen så får alla se att det inte bara är i Stockholm som detta företag missköter sig.
    Hur kan kommunerna beblanda sig med sådan här? Vad tycker Malmö Stad? Ska nu även malml borna få sop problem pga Renonordens arbetarfientliga personalpolitik. Finns nog bara ett ord att säga om detta företag SKANDALÖST

Lästips:

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Lång färd mot kollektivavtal

Konflikt. Tesla rundar hamnblockaden och tar in bilar landvägen från Tyskland. Transport öppnar för fler sympatiåtgärder framöver till stöd för IF Metall, som skulle acceptera om den amerikanska elbilstillverkaren lägger verksamheten i ett annat bolag som har kollektivavtal – ”gör en Amazon”.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Svår start på året för trafiken

Trafik. Extrem kyla, kraftiga snöfall och hård vind. Inställd tåg- och busstrafik, olyckor och nära tusen bilar fast på E22 i oväder. På flera håll i landet började 2024 med stora transportproblem på grund av väderförhållandena.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.