Nävertorp rekonstrueras – chaufförerna får lön av staten

Färdtjänst. Nävertorps specialtransport har redan tidigare förlorat tillståndet att köra taxi och färdtjänst. Men nu kan företaget varken betala sina skulder eller chaufförernas löner. För att undvika konkurs har Nävertorp begärt – och fått beviljat – en rekonstruktion.

Nävertorps specialtransport är en följetong i Transportarbetaren. Det brukar handla om skatteskulder och konkurser, bilar med körförbud, chaufförer som inte fått lön i tid och brister i arbetsmiljön.

Företaget har fortfarande myndigheternas uppdrag att köra färdtjänst i Sörmland. Ett närstående bolag har dock tagit över detta eftersom Transportstyrelsen i våras drog in Nävertorps trafiktillstånd för taxi och färdtjänst.

Företaget står på randen till konkurs. Det har inte vunnit den nya upphandlingen av samhällsresor i Sörmland som börjar gälla från nästa år.

I förra veckan beviljade dock Nyköpings tingsrätt en rekonstruktion. Det innebär att en jurist utifrån ska hejda utflödet av pengar och, tillsammans med ledningen, försöka få företaget på fötter.

För de anställda chaufförerna betyder detta att augustilönen är säkrad via den statliga lönegarantin. Även en stor del av septemberlönen ska betalas av staten.

– Det är konstigt att Nävertorp får rekonstruktion när det inte finns någon verksamhet efter årsskiftet, säger Jonny Fransson, ombudsman på Transport i Sörmland. Vi skattebetalare blir blåsta igen när företaget ska räddas med lönegaranti.

Han kommer att få veta mer när Nävertorps personal i Nyköping får sin information på onsdagskvällen. Rekonstruktören, juristen André Forsell, reser under några dagar runt till de olika arbetsställena för att träffa chaufförer och andra anställda. Han förklarar läget:

– Företaget är skyddat från konkurs under rekonstruktionen som till en början pågår i tre månader. Jag försöker få Skatteverket och andra som företaget har skulder till att skriva ner dessa. Hoppas att jag får med mig allihop.

Juristen tror att Nävertorps specialtransport AB, med 162 anställda, har en möjlighet att överleva. Företaget ägs av Nävertorps taxi som i sin tur ägs av Sultan Salimovic. I dag hyr bolaget ut chaufförerna till hans hustrus företag – som har tagit över samhällsresorna i Sörmland.

André Forsell ser inga möjligheter att Nävertorp inom överskådlig tid kommer att få tillbaka tillståndet att bedriva taxitrafik.

– Det skulle var om företaget byter styrelse eller ägare, funderar han – som har uppdraget att den 5 september presentera en preliminär plan för hur Nävertorp ska överleva.

Katarina Olsson, verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, suckar nästan ohörbart när Transportarbetaren frågar hur rekonstruktionsbeslutet ska hanteras av myndigheten som på papperet fortfarande anlitar Nävertorp för färdtjänsten i stora delar av Sörmland.

– Vi får bevaka vad som händer i processen, säger hon. Jag vet inte vilka konsekvenser det kan få för färdtjänsten under resten av året.

När det gäller nästa år pågår fortfarande juridiska processer. Beslutet om vilka företag som ska få uppdraget i de olika delarna av länet har överklagats.

Mannen bakom Nävertorp specialtransporter – Sultan Salimovic – tror på framtiden.

– Vi fungerar som ett bemanningsföretag i dag, men jag räknar med att få tillbaka trafiktillståndet i framtiden. Nu försöker vi rädda bolaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.