Till arbetsuppgifterna hör bland annat att stå i kassan, sälja korv, göra smörgåsar, fylla på fika och varor, städa och sköta biluthyrningen. ”Det är det som gör jobbet så roligt, att det är så varierande”, säger Fatima Nilsson. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Till arbetsuppgifterna hör bland annat att stå i kassan, sälja korv, göra smörgåsar, fylla på fika och varor, städa och sköta biluthyrningen. ”Det är det som gör jobbet så roligt, att det är så varierande”, säger Fatima Nilsson.
Close
Månadens medlem

Nu har Fatima tid att jobba fackligt

Fackligt. Fatima Nilsson har jobbat på bensinstation i närmare 25 år och hon har varit med i facket nästan lika länge. För tre år sedan började hon arbeta mer aktivt för att påverka arbetsvillkoren på stationen.

Inför avtalsrörelsen var Fatima Nilsson med och bestämde vilka frågor facket ska lyfta, och blev dessutom nominerad till att vara med i de riktiga avtalsförhandlingarna.

– Det vore jättekul att vara med, men det är roligt bara att vara nominerad, säger hon, när Transportarbetaren träffar henne på jobbet på Circle K i Norrköping.

Fatima har varit anställd i närmare 25 år på Circle K i Norrköping. Foto: Pernilla Ahlsén
Fatima Nilsson har snart varit anställd i 25 år på Circle K i Norrköping. Foto: Pernilla Ahlsén

Fatima har arbetat här sedan 1998.

– Det roliga är kundkontakten. Jag är bra på att skapa relationer bortom de vanliga artighetsfraserna. Även om det är någon som jag inte har träffat tidigare, så kan de berätta jättemycket för mig om sig själva. Det är för att jag är genuint intresserad. Det gör jobbet mer meningsfullt att tänka att jag kan förgylla andras dag lite. Vem vet, det kanske är den enda kontakten de har med en annan människa, säger Fatima.

Deltidsanställd

Men det är klart att det finns delar av jobbet som kan bli bättre, tillägger hon. Fatima är deltidsanställd, men jobbar ofta mer. Hon tycker att det borde finnas en gräns för när all mertid ska övergå till en heltidstjänst.

– Jag skulle vilja ha en heltidstjänst, så att jag vet hur mycket jag ska jobba och kan planera mitt liv. Som det är nu är det svårt att säga nej till extrapass, för man vet ju inte när man får ett pass nästa gång, säger hon.

Fatima har en restaurangutbildning i grunden och har jobbat både i kallskänk och som köksansvarig på förskolor. Foto: Pernilla Ahlsén
Fatima har en restaurangutbildning i grunden och har jobbat både i kallskänk och som köksansvarig på förskolor. Foto: Pernilla Ahlsén

När representanter för Transport besökte stationen för tre år sedan passade Fatima på att föra fram sina åsikter, både om rätten till heltid och att de anställda borde ha skobidrag, eftersom arbetsgivaren kräver att de ska ha svarta skor på jobbet.

– Då tyckte de att jag skulle engagera mig i facket. Det är ju bättre att jobba inifrån om man vill vara med och påverka, säger Fatima.

Tidpunkten passade henne bra. Fatimas fyra barn hade blivit stora så nu hade hon tid att engagera sig.

Skyddsombud

Efter att ha gått ett par kurser blev hon skyddsombud på bensinstationen.

– Jag analyserar risker och ser till att de åtgärdas. Om det är någon kollega som ska ha ett samtal med chefen kan jag också vara med som stöd, säger hon.

Fatima är deltidsanställd, men jobbar ofta mer. Hon skulle helst vilja ha en heltidstjänst. "Så att jag vet hur mycket jag ska jobba och kan planera mitt liv", säger hon. Foto: Pernilla Ahlsén
Fatima är deltidsanställd, men jobbar ofta mer. Hon skulle helst vilja ha en heltidstjänst. ”Så att jag vet hur mycket jag ska jobba och kan planera mitt liv”, säger hon. Foto: Pernilla Ahlsén

I början av oktober åkte Fatima till Stockholm för att vara med på Transports avtalsråd. Där träffade hon kollegor från hela landet för att komma överens om vilka frågor Transport ska driva i avtalsrörelsen. Skobidrag röstades fram som en av de frågorna.

– Det är roligt att vara engagerad i facket. Det är lätt att gå runt och klaga och tycka en massa saker. Men jag kan ju inte kräva att andra ska föra kampen åt mig. Om jag verkligen vill påverka något måste jag göra det själv, säger Fatima.

Vad gör du när du inte jobbar?

– Under sommarhalvåret går jag gärna i skogen och plockar blåbär och lingon medan jag lyssnar på poddar. Jag tycker att det är jättemysigt.

Vad gör du av bären?

– Lingonsylt och av blåbären gör jag antingen sylt, eller så fryser jag in dem så att jag kan ta fram dem och göra paj när jag känner för det. Och så ger jag bort en hel del.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.