Ny motpart sökes?

Förhandlingar. Av Transports 27 kollektivavtal förhandlas 6 avtal med Almegas förbund. Nästa avtalsrörelse kan det bli än färre.

Magnus Thelander
Magnus Thelander. Foto: Kristina Sjöberg

– Förbundet har som uttalad ambition att avveckla så många som möjligt av de avtal som vi har med arbetsgivarförbund hos Almega. Det utifrån att Almega sammantaget inte är en seriös motpart, som tar ansvar för sina kollektivavtal, säger Transports ombudsman Magnus Thelander.

Han har under årets avtalsrörelse varit med och förhandlat fram nio av de nya kollektivavtal som tecknats, antingen som ansvarig handläggare eller som biträdande handläggare.

– I samtliga fall gäller förstås att vi och motparten alltid vill mer eller mindre olika saker. Det ligger i sakens natur, säger Magnus Thelander.

Här kommenterar han avtal som tecknats med olika förbund under Almegas paraply:

Almega Tjänsteföretagen

Distribution av direktreklam: ”Motparten saknar helt intresse av att ta ansvar för att branschen ska betala anständiga löner. Jag kan bara dra slutsatsen att de står upp för att löner på 30–40 kronor i timmen är acceptabelt i dagens Sverige. Bortsett från det har motparten betett sig sakligt i förhandlingarna.”

Terminalarbetare (Almega); gäller anställda på speditions- och transportförmedlingsföretag anslutna till arbetsgivarorganisationen: ”Vi är i färd med att försöka avveckla avtalet till förmån för transportavtalet. Vi tycker att det är direkt olämpligt att det finns två olika kollektivavtal för i allt väsentligt samma bransch.”

Bilvård (biluthyrningsföretag): ”Vi har justerat enligt märket så där har det inte funnits några stora frågor att tvista om.”

Medieföretagen

Tidningsdistributörer: ”Förhandlingarna kan sammanfattas med att inget av det vi vill sälja är något värt enligt motparten samtidigt som det, som de vill köpa av oss, är värt kaffepengar. Det omöjliggjorde alla försök till reell förhandling. Motparten uppträdde dessutom oprofessionellt och direkt ouppfostrat i förhandlingen. De tycks inte som barn ha fått lära sig gott uppförande av sina föräldrar.”

Almega Säkerhetsföretagen

Bevaknings- och säkerhetsavtalet: ”Ska jag raljera hade motpartens företrädare kunnat ersättas av en knapp som vid avtryckning spelade upp ’märket, avräkning, individuella löner’. Säkerhetsföretagen hade samtidigt sparat in massor av pengar på löner till sina företrädare. Även om motparten visade ett kompakt ointresse för att verkligen förhandla, vilket omöjliggjorde alla försök till seriös diskussion om de tvistefrågor vi hade att hantera, får de ändå sägas ha uppträtt sakligt.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Anna Almqvist, LO-ekonom som skrivit rapporten Makteliten.

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.