Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster
Close
Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer.
Close

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Regionala skyddsombudet Bert Johansson vid Malmöavdelningen är upprörd.

– Sjukhusets säkerhetsansvariga utsätter både sjukvårdpersonalen och Avarns anställda för onödig press och fara. Bara för att spara pengar, säger han.

Om någon kommer till skada, vård- eller bevakningsanställda, är det regionens säkerhetsupphandlare som ska ställas till svars, anser han.

För några år sedan ändrades säkerhetsbemanningen vid sjukhusets akutmottagning också från ordningsvakter till väktare. Transport stoppade då arbetet med hänvisning till hälsa och säkerhet och Arbetsmiljöverket grep in. Först med en mildare bedömning. Men efter några incidenter återinfördes dubbelbemanningen med två ordningsvakter, enligt uppgifter från Transport.

Ändras igen

Efter besked från sjukhusets säkerhetsavdelning, som anlitar Avarn Security, ska ordningshållningen nu ändras igen. Från och med den 3 januari ersätts ordningsvakterna med två väktare. Den ena kommer att vara på plats dygnet om och den andra arbeta en del av dygnet, enligt säkerhetsavdelningen.

Facket tolkar det som att bara en väktare kommer att arbeta dagtid och att de kommer att vara två mellan klockan 17 och 01.

En kvälls- och helgöppen vårdcentral strax intill akuten ska även i fortsättningen bemannas med en ensam ordningsvakt, uppger Transport.

– Fast han eller hon står själv och kan inte kalla på hjälp från andra ordningsvakter som nu. Om det behövs, säger en ordningsvakt som vill vara anonym.

Hen berättar att oron spritt sig bland både säkerhetskollegor och vårdpersonal efter beskedet.

– Som ordningsvakt kan du ingripa och avvisa högljudda och bråkiga personer. Det lagstödet har du inte som väktare. Den psykiska pressen är inte rolig!

Ordningsvakten hänvisar till en tidigare händelse då en missbrukare misshandlade en sjuksköterska så svårt att hon inte kunnat återgå i arbete på grund av hjärnskada.

Nyligen tillkallades sjukhusets ordningsvakter då en frisk person smet in på en infektionssal som skulle städas, bytte om till sjukhuskläder, barrikaderade en dörr och hotade en sköterska med metallföremål, berättar ordningsvakten.

Frustrerande

– Hur hade det gått efter årsskiftet? Polisen finns ju inte alltid runt hörnet. De kommer att få mer jobb, utan tvekan. Det här skapar en frustration!

Att pandemin lugnat ner situation vid akuten antas ligga bakom nedskärningen. Få anhöriga släpps in. Transports Bert Johansson uppfattar att regionen sänker säkerheten till samma nivå som vid sjukhuset i Lund.

– Men Lund är Lund och Malmö är Malmö med betydligt högre kriminalitet. De kriminella gängen finns kvar oavsett pandemin, säger han.

Att polischefer och ministrar vittnar om minskad gängkriminalitet i Malmö lugnar inte Bert Johansson.

– Vi måste sätta personalens säkerhet i främsta rummet. Vid akuten finns både psykiskt och fysiskt sjuka, oroliga och nervösa anhöriga.

Lugnare

Ordningsvakten som Transportarbetaren talat med instämmer i att det blivit lite lugnare vid akuten.

– Vi har inte två skjutningar i veckan längre, men fortfarande knivskärningar mellan gängmedlemmar. Det blir lätt stökigt utanför entrén där skadade släpps av. Människor samlas och kan försöka tränga sig in på sjukhuset.

– Så gör om och gör rätt. Tänk på vårdpersonalens säkerhet. De har det redan knepigt.

Riskbedömning

Regionala skyddsombudet Bert Johansson efterlyser en riskbedömning och tydliga arbetsbeskrivningar till väktarna. Där ska stå att de med hänvisning till sin egen säkerhet ska gå undan och inte ingripa, anför han.

– Trots att de i hjärtat säkert vill något annat.

I september i år presenterade Afa Försäkring en rapport som visar att väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld i arbetet.

”Inte skära ned”

Patrik Tolvsgård är säkerhetschef på Skånes universitetssjukhus. Han har inte fått några signaler om oro bland vård- och säkerhetspersonalen. Säkerhetschefen betonar i stället att de båda väktarna kommer att kompletteras med områdesväktare dygnet runt.

– Dessutom finns en väktare i receptionen som också arbetar dygnet om. Vi ska alltså inte skära ner på bevakningen utan ersätta ordningsvakter med väktare. Det har vi berättat vid olika personalträffar, säger han.

Förändringen beror på ett nytt förordnande från Polisen för sjukhusområdet efter att det tidigare löpt ut, uppger Patrik Tolvsgård. Det nya innebär att ordningsvakter bara får verka på ”allmän plats” och därmed inte kan anlitas för inomhusmiljöer. Där kommer i stället att finnas väktare.

Avarns förslag

Förslaget att byta ut ordningsvakter mot väktare kom från Avarn Security, som sjukhuset kontaktade när förordningen skulle förnyas, förklarar han.

– Vi har fullt förtroende för Avarn. Med väktare får vi större rörlighet och de arbetar dygnet runt, till skillnad från ordningsvakterna. På så sätt ökar vi säkerheten.

Fast fack och ordningsvakter invänder att väktare inte har samma befogenheter att ingripa och avvisa personer?

– Jo, men enligt polisens förordnande så får ordningsvakter inte längre verka inne i lokalerna. Det är bara på sjukhuset i Malmö vi har ordningsvakter, men vi ser att väktare mycket väl kan sköta den här arbetsuppgiften.

Patrik Tolvsgård tillägger:

– När det gäller Arbetsmiljöverkets beslut om stopp för ensamarbetande ordningsvakter har Avarn nu också vidtagit så mycket åtgärder att beslutet upphävts och ordningsvakter kan arbeta ensamma.

Vid vissa incidenter får väktare kalla på polis och väntan kan bli lång?

– Vi har mycket väl utvecklade direktlarm till polisen. Vid exempelvis knivskärningar skickar de patruller direkt och spärrar av området. Det händer att polisen är snabbare på plats än Avarn, säger Patrik Tolvsgård.

Bevakningsanställda vidhåller att säkerhetsavdelningen har mer inflytande över bemanningen än säkerhetschefen ger uttryck för. Och att anställda inom polisen också vill behålla ordningsvakterna.

– Var ordningsvakter får lov att verka, som i exempelvis vänthallar på sjukhus där det kan vara stökigt, beror till stor del på hur du som upphandlare formulerar din ansökan, hävdar en röst. Och tillägger:

– På sjukhuset i Helsingborg arbetar ordningsvakter, så det är inte bara i Malmö.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders:
    31 december, 2021

    Såklart ordningsvakter är bättre och dyrare att ha! De är mycket bättre utbildade av polisen och har mer befogenheter! Dags att skydda våran sjukhuspersonal som kämpar för oss!

  2. Peter Jansson:
    28 december, 2021

    Är det ingen som inser det orimliga i att vi överhuvudtaget behöver ha ordningsvakter eller väktare vid sjukhusens akutmottagningar?Om det nu behövs väktare eller ordningsvakter så skall de arbeta 4 stycken tillsammans för att ha en möjlighet att ingripa mot 1-2 personer som behöver avlägsnas eller omhändertas.De som skyddar skall alltid vara överlägsna i antal för att kunna skydda sig själva och de som de skall skyddas.

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktarprofil dömd till fängelse för grov misshandel

Bevakning. En väktare i norra Sverige har dömts till 1 år och 9 månaders fängelse för grov misshandel.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.