Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock
Close
Rådande väderförhållanden har orsakat stora trafikproblem på flera håll i landet. (GENREBILD)
Close

Oväder skapar kaos i trafiken

Trafik. (UPPDATERAD) Kraftiga snöfall, kyla och blåst har orsakat stora problem i trafiken på flera håll i landet. Närmare tusen bilar satt på torsdagsmorgonen fast på E22:an mellan Kristianstad och Hörby.

Med hjälp av Försvarets bandvagnar hade ett hundratal personer på morgonen hämtats ur bilar som i går fastnat på motorvägen i nordöstra Skåne. De evakuerade har förts till en uppsamlingsplats i Hörby kommun.

Arbetet med att röja vägen går sakta framåt, enligt polisen på torsdagens förmiddag. Räddningstjänsten har klippt upp mitträcket på E22:ans sträckning för att få loss bilister som på onsdagen fastnat i snöovädret

Enligt Trafikverkets prognos kan vägen först öppnas klockan 8 i morgon, fredag. Men det är preliminär prognos som kan komma att ändras.

De som sitter fast uppmanas att inte lämna sina bilar utan sitta kvar och invänta hjälp. Hittills har inga svåra sjukdomsfall rapporterats, men räddningspersonal har hanterat några fall. Det rör sig bland annat om hjälp till ett par personer med diabetes, enligt polisen.

På eftermiddagen fick SOS International en beställning att inleda och koordinera bärgning av lastbilar som fastnat längs vägen. Ett 60-tal tungbärgare har skickats till platsen. Vid 21-tiden på torsdagen var det fortfarande ett 50-tal lastbilar som stod kvar och bärgningsarbetet väntades pågå hela natten.

Flera varningar

Sträckan på E22:an går genom ett av de områden som SMHI utfärdat varningar för. Tidigare i veckan låg en orange varning, den näst högst varningskategorin, också över Blekinge och södra delarna av Kalmar län.

Inför Trettonhelgen ligger fortfarande gula vädervarningar kvar för sydligaste Götaland, delar av Östergötland och Kalmar län, liksom delar av Stockholms län och Södermanland.

Det här innebär SMHI:s gula varningar i sammanhanget:

  • Trafiken går långsammare på grund av halka, dålig sikt, snörök, snödrev och drivbildning.
  • Begränsad framkomlighet på vägar, särskilt i öppna landskap som till exempel inte hunnit snöröjas, eller på grund av trafikolyckor.
  • Risk för förseningar inom buss-, tåg- och flygtrafiken samt inställda avgångar.

Olika trafikslag drabbade

På flera håll i landet började det nya året bistert, trafikmässigt sett.

Flera allvarliga olyckor har inträffat, många i svår halka. På onsdagen avled en man efter en krock mellan två personbilar norr om Hässleholm.

En trafikolycka utanför Landskrona stoppade distributionen av Hallands Nyheter i samtliga distrikt – tidningstransporten fastnade efter olyckan. Det, sammantaget med det dåliga väglaget, gjorde att Västsvensk tidningsdistribution (VTD) tog beslutet att helt ställa in utdelningen.

Även på flera andra håll drabbades tidningsutdelningen. Distributionen av Tidningen Ångermanland till Kramfors och Härnösand förhindrades av att E4:an varit avstängd under en stor del av natten till torsdag. Transporten från tryckeriet fastnade också här i trafiken.

Också miljöarbete har påverkats av det rådande väglaget.

I Vimmerby och Hultsfred har vissa boende väntat sedan annandag jul på sophämtning. Och några kan behöva vänta ytterligare en vecka med tanke på väderprognosen inför helgen, enligt Östra Smålands Kommunalteknikförbund, som svarar för sophämtningen.

Kyla i norr

I Norrbotten har den första januariveckan varit ovanligt kall, med temperaturer på under minus 40 grader.

Bodens kommun ställde på grund av kölden in sophämtningen under onsdagen.

– Det är med hänsyn till både människor och maskiner, säger Maria Nyström, chef för avfallsenheten.

Tidigare i veckan stoppades också all tågtrafik från Luleå norrut. Det av säkerhetsskäl – om något skulle hända, så att tågen blev stillastående, är riskerna med rådande temperatur för stora för både resande och anställda ombord. Någon ersättningstrafik med bussar, på dieseldrift, var heller inte möjlig.

Den inställda tågtrafiken i Norrbotten påverkade också trafiken längre söderut, med inställda turer bland annat från Stockholm och norrut.

Också i söder har tågtrafiken på flera sträckor varit inställd i början av veckan, bland annat Krösatåget mellan Kalmar och Linköping.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Trafikverket gör en ny piruett!

Davids krönika. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.