Close
Efter upprepade stölder har NWT Direkt köpt in nya elcyklar med låsbara lådor för paket.
Close

Paketutbärning stoppades vid dödshot och stölder

Tidningsbud. Efter trakasserier, stölder och dödshot mot två tidningsbud i Mariestad slutade distributionsbolaget NWT Direkt att dela ut paket. Hur gick det sen?

Det var stökigt över lag i centrala Mariestad under våren, berättar distributionschef Malin Nordlund på NWT Direkt i Skaraborg. I april rapporterade Mariestads-Tidningen om ungdomar som förföljer och stjäl paket från cykelbuden. När två anställda utsattes för dödshot slutade företaget dela ut paket.

Företaget Bring tog över och kunderna fick i stället hämta ut sina varor hos ett paketombud. En lösning som också används när buden inte lyckas leverera paket på grund av exempelvis felaktig adress eller portkoder.

Oroligheterna ledde också till att den hårdast drabbade turen senarelades. Händelserna är ingen nyhet. ”Stöket” har pågått under ett par års tid. Inte varje vecka men med toppar under skolloven. Även andra grupper som exempelvis hemtjänstpersonal har drabbats, berättar Malin Nordlund.

– Men i sommar har det varit väldigt lugnt, så det verkar som om polisens insatser gett resultat. Vi har haft ett ganska nära samarbete med polisen, som också fått in anmälningar från andra drabbade. Det här är ett samhällsproblem.

Alla incidenter har polisanmälts och polisen har också varit med på personalmöten på NWT Direkt. Malin Nordlund upplever att samarbetet har förbättrats och att polisen agerat snabbare än tidigare.

– Det har varit väldigt skönt. Kanske har polisen ringat in de individer det handlar om, säger hon.

Under sensommaren började distributionsbolaget dela ut paket igen. För att öka säkerheten för både bud och kunder har företaget köpt in nya cyklar med låsbara metallådor för paketen.

Delar era bud ut apoteksvaror? Står i så fall namn och personnummer på läkemedlen, som en obehörig som packar upp paketen kan se?

– Jag vet inte hur det ser ut. Men så fort du har namn och adress på en mottagare så handlar det ju om GDPR. Det behöver inte vara personnummer för att vara intrång på den personliga integriteten. Fast namn och adress finns ju i och för sig på nätet.

Malin Nordlund vet inte vad paketen innehåller, men pressansvariga Gabriella Ohlzon på Apotek Hjärtat (Icagruppen) bekräftar att samtliga receptbelagda mediciner går att beställa via e-handeln.

”För narkotikaklassade läkemedel finns det särskilda bestämmelser vad gäller både transporter och utlämning till kund. För Apotek Hjärtat innebär det att vi inte lämnar ut narkotikaklassade läkemedel utan legitimationskontroll, skriver hon i ett mejl.

Innebär det att narkotikaklassade läkemedel inte bärs ut av tidningsbud?

”Ja det stämmer”.

Apoteket ger samma svar.

En tillbakablick i nyhetsflödet visar att distributörerna också blir rånade på nycklar och nyckelknippor. Senast den 18 augusti 2022 i Ystad klockan 03.45, enligt Ystads Allehanda.

– Vi råder alltid vår personal att ha nyckelknippor på sig, säger Malin Norlund.

”Någon gång” har distributörerna på NWT Direkt blivit bestulna på nycklar men paket är mer stöldbegärliga, förklarar hon.

I vissa fall har bud blivit hotade och tillsagda att lämna ifrån sig nycklar av nattliga tjuvar?

– Vårt råd till personalen är att inte skydda nycklar utan lämna ifrån sig dem om de utsätts för hot. Vi värderar alltid våra anställda högre än saker. De ska inte försätta sig i farliga situationer.

Bär era bud larm?

– Vi har inte valt det. De har en larmfunktion i sina telefoner och vid en allvarlig situation ska de ringa polisen direkt. Vid mindre akuta fall kan de ringa sin nattförman, som alltid går att få tag i. Alla distributörer har arbetstelefoner och får också telefonnummer och vet vilka kollegor som rör sig runt omkring, som de kan ringa upp.

Ett larm kan skapa en falsk trygghet, menar Malin Nordlund.

– Det är ju inte alltid det finns väktare i närheten som kan komma med kort varsel.

Malin Nordlund har inte pratat med enskilda bud om hur de uppfattat oroligheterna och hur de mår nu. Men nattförmannen har berättat att de varit oroliga, fast inte så pass att de inte velat jobba.

– Det har aldrig varit panikartat. Tidningsbud är ett ganska tåligt släkte men det är klart att de tagit detta på allvar. Vi har haft kontakt med buden som drabbats värst. Det är viktigt att de känner sig lyssnade på.

Även om det lugnat ner sig utgår Malin Nordlund från att buden blivit mer vaksamma.

”Jag är mer vaksam än rädd”

Cykelbudet Jan Fleischmann i Mariestad är lite orolig när han ger sig ut i natten. – Man ska ju inte behöva ha polisbevakning för att dela ut tidningar och paket, säger han.

Jan Fleischmann arbetar på NWT Direkt och framhåller att Mariestad är en fin stad, trots nattliga stölder och hot mot distributörerna från ungdomar i centrala stan.

– Man vet ju inte, de kan bära knivar eller vapen. Ska man råka ut för det nu? tänker jag ibland.

Han har själv blivit trakasserad, förföljd, påkörd på cykelns bakdäck och rånad på paket två, tre gånger. En natt blev han bestulen på alla sina paket, sex stycken.

– En gång tog de paket mitt i en snöstorm när jag trodde att ingen var ute.

Mordhot har Jan Fleischman i alla fall sluppit.

– Men en kollega till mig blev det och senare hundbiten så att han fick söka sjukhusvård.

Jan Fleischmann uppskattar att polisen kom till ett möte och pratade med personalen.

– Ledningen har också sagt till oss att vi inte ska försvara paketen och slåss mot tjuvarna.

Fick han bestämma skulle någon ansvarig uppsöka skolorna och berätta om vilka som blir drabbade när ungdomar stjäl paket – de som beställt dem.

– Jag oroar mig nog mer för kunderna än för egen del, är inte rädd men mer vaksam.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog är sjukskriven för att hon har en tumör i magen. Snart har hon varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS hjälper också till. Försäkringen toppar upp pengarna från Försäkringskassan med tio procent av hennes lön.

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

MSB och Räddningstjänstens översvämning i Revinge. Foto: Martina Hansen

Översvämning skapar kaos i skånska Revinge

Tidningsbud. Översvämningen av Kävlingeån har orsakar störningar för diverse läsare av morgontidningar. Dammluckorna till Vombsjön öppnades för att minska vattenkaoset i Revingeby. Men kaoset blev mer omfattande än så.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.