Hallå där!

Peder Wahlgren

… timmerbilsförare från Österåker, som i ett klipp på Instagram ryter till om trafikvett och onödiga, farliga omkörningar som kan leda till olyckor.

Peder Wahlgren från Österåker kör timmerbil sen nio år. Han har varit lastbilsförare i femton år och pratar om trafikvett.
Timmerbilsförare Peder Wahlgren. Foto: Privat

Vad tog du upp i ditt Instagram-inlägg?

– Jag kom körande med min timmerbil på väg 55 mellan Malmköping och Flen. På den sista 2+1-sträckan blev jag omkörd av flera bilar. Bara några kilometer senare skulle två av dem göra en vänstersväng. De stoppade upp trafiken och alla fick tvärnita eftersom de här förarna inte tänkte sig för.

Hur mycket vägde din timmerbil vid incidenten?

– 64 ton. Jag hann bromsa den här gången, som tur var. Men om det varit halt hade jag definitivt inte fått stopp på timmerbilen utan fått vika av, ner i diket. Är det halt så är det halt, oavsett om jag bromsar.

Du gillar inte körstilen att först köra om för att strax därpå svänga vänster?

– Nej, det är oansvarigt, men händer väldigt ofta. Folk ska absolut om, även om de snart ska svänga av och inte tjänar något på det. Attityden hos vissa är helt åt fanders, där finns inget samspel alls. De allra flesta sköter sig ju, men så finns det de som kör med livet som insats och ska fram till varje pris. De som tror att det är bråttom.

Vintern är här med halka och snö. Vad kan hända om du bromsar hårt med timmerbilen?

– Bromsar jag för hårt kan timmer, som är glatt, lätt glida av. Det har hänt några gånger.

Du säger att tungbilsförare har särskilt ansvar i trafiken?

– Ja, ju högre behörighet desto mer ansvar. Det är väldigt logiskt med all utbildning vi har.

 Hur är det att ha vägen som arbetsmiljö?

– För det mesta är det bra. De flesta visar respekt och hänsyn, men det är busarna man kommer i håg. Om alla tar det lugnt och framför allt håller avstånd så kan vi rädda många situationer. Det är mänskligt att göra fel, men man får aldrig göra planerade fel.

Något mer råd?

– Ge er inte ut om det är för jäkligt väder! Då tänker jag både på åkare, kollegor och allmänhet.

Är du rädd på vägen någon gång?

– Det var länge sen. Jag har kört lastbil i femton år och timmer i nio ungefär. Men jag har stor respekt för det jag gör och inser vad jag har i händerna. Fast det är klart att man sitter på helspänn ibland när det är ishalka och man inte vet vilket håll man glider åt. Men vi har sandlåda med oss på timmerbilen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

Anna Almqvist, LO-ekonom som skrivit rapporten Makteliten.

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Lastbilsföraren Sofie Vianden funderar på ny skoj-skylt till lastbilen, när de nu är två tjejer som ska köra den. Foto: Privat

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.