Panel vid seminarium på Almedalen 2022.
Close
Seminarium om plattformsföretag på Almedalen 2022. Från vänster Ellinor Persson, Pia Blank Thörnroos, Annika Nordin, Tommy Wreeth och Christer Brus.
Close
Almedalen 2022

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

Gotland visade sig från sin varmaste och soligaste sida denna måndagseftermiddag då Transportföretagens seminarium Ska det inte löna sig att ta ansvar för sina anställda? hölls. Seminariet var ett av drygt 2 500 som anordnades under 2022 års upplaga av Almedalen. Transportföretagens seminarium modererades av Ellinor Persson som ledde två olika paneler vilka diskuterade frågeställningen efter en inledning av Pia Blank Törnroos, expert på arbetsgivarfrågor vid Skatteverket.

–  Plattformsföretagen använder sig av formen egenanställningsföretag. Men det är ett felaktigt användande. Egenanställningsföretag var aldrig tänkt att användas av matbud på cykel, sa Pia Blank Törnroos och berättade sedan om sin bror som beställt hem chicken tikka masala en fredagskväll.

En hemkörning som kostade honom 29 kronor.

–  Som konsumenter måste vi börja fundera på rimligheten. Om du får din chicken tikka till dig för 29 koronor så är det någon i ledet som inte har gjort rätt för sig.

Egenanställningsföretag hamnar mellan stolarna. Du är inte anställd men inte heller riktigt en egen företagare. Det gör att både fack och arbetsgivarorganisationer har svårt att organisera medlemmar respektive företag.

Myt att det är något folk vill ha

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth deltog i den första panelen tillsammans med Annika Nordin, avdelningschef arbetsgivarservice och juridik Transportföretagen och Christer Brus, ordförande Biltrafikens arbetsgivarförbund och åkare.

–  Företeelsen med plattformsföretag är här för att stanna. Frågan är hur vi får in dem i samma fålla som alla andra. Det går inte att ha företag som spelar med helt andra regler. Det är en myt att säga att det här är framtiden och att det är vad folk vill ha. Vem vill behöva vänta på att bli uppringd för att åka ut på jobb? För att kunna vara flexibel vill man veta sitt schema och när man ska arbeta, sa Tommy Wreeth.

Christer Brus höll med om att det måste finnas spelregler som all följer. Han berättade om hur hans egna företag har fått lämna vissa segment av transportmarknaden.

–  Vi kör inte längre snabba bud. Där kan vi helt enkelt inte konkurrera. Det här handlar om företag som har som affärsidé att bryta mot alla regler som finns, sa Christer Brus.

Även Annika Nordin var inne på att det måste finnas spelregler som är lika för alla och som ska följas. Det är inget nytt att vissa försöker undvika arbetsgivaransvar menade hon. Hon sa också att inte bara plattformsföretagen måste ta ansvar utan att även parterna har ett ansvar att hitta lösningar för plattformsföretagen.

–  Vi måste rannsaka oss själva. Våra avtalskonstruktioner är kanske inte anpassade för det här, sa Annika Nordin.

Tommy Wreeth menade att kollektivavtalen som finns idag är flexibla nog.

–  Om inget görs riskerar vi att hela transportsektorn kommer att fördärvas. Från Transports sida jobbar vi i två olika spår där det ena handlar om att hos de plattformsföretag som anställer ska vi finnas och organisera medlemmar. Det andra spåret är att jobba för gemensamma lika spelregler ska följas, sa Tommy Wreeth och berättade vidare om den rapport som förbundet nyligen publicerat App, app app – se upp för diket och som belyser hur plattformsarbete inom transportsektorn kan krascha den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Plattformsjobb riskerar att försvåra ingång på etablerade arbetsmarknaden

Även seminariets andra panel ansåg att spelreglerna måste gälla alla och att det måste finnas någon, oklart vem som kontrollerar att spelreglerna följs. I panel nummer två återfanns Johan Ingelskog, avtalssekreterare Kommunal, Hanna Ahlsén, biträdande avdelningschef arbetsgivarservice och juridik Transportföretagen samt Martin Wästfelt, förhandlingschef Unionen.

–  Vi har intervjuat folk som jobbar inom olika plattformsföretag. Framför allt riktade vi in oss på barnpassning och trädgårdsarbete. När det gäller barnpassning var det nästan uteslutande utomlandsfödda och ofta papperslösa människor och för trädgårdsarbete var det skolungdomar. Det vill säga de mest sårbara grupperna, sa Johan Ingelskog.

Hanna Ahlsén menade att det finns en positiv vinkel och att det är att människor som annars skulle ha svårt att få jobb ändå får arbete. Martin Wästfelt höjde ett varnande finger för det påståendet.

–  Risken är att de aldrig kommer in på den etablerade arbetsmarknaden, sa Martin Wästfelt och fortsatte med att säga att han inte sett ett endaste ärende där det går till så som Skatteverket föreskriver där avtal ska överenskommas innan jobb utförs.

–  Det är en ren faktureringstjänst i efterhand.

Skatteverket har börjat kontrollera betalningsförmedlingar, det vill säga faktureringstjänstföretag och Arbetsmiljöverket har också börjat granska företagen i fråga kring arbetsmiljöansvar. Det är ett litet steg på vägen tyckte Hanna Ahlsén.

–  Det har varit väldigt tyst i debatten kring utmaningarna med plattformsföretagen och det är positivt att Skatteverket och Arbetsmiljöverket nu börjar granska dessa företag, sa Hanna Ahlsén.

Avslutningsvis berättade moderatorn Ellinor Persson om hur hon har lärt sina barn vad tjänster kostar.

–  Om det kostar 150 kronor att fixa naglarna eller 29 kronor för att få en chicken tikka masala utkörd så kanske man ska tänka till. Det är inte rimligt att det är så billigt och det har jag lärt mina barn, sa Ellinor Persson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    9 juli, 2022

    De som driver företag är väldigt duktiga på att komma på olika kreativa lösningar som minskar deras kostnader för de som utför arbetet.Detta med egen anställningsföretagare är ett sätt att slippa ansvaret och kostnaden för sjuklön.Jag anser att sjuklönen är något som samhället skall ta ansvar för det är inget som företagen skall behöva bekosta.Tyvärr så kommer vi att få se alltmer av plattformsföretag genom egen anställningsföretagare i olika former för att kringgå kollektivavtal, sjuklön med mera.Jag har drivit eget åkeri och jag valde att enbart arbeta själv då det är alldeles för stora kostnader och ansvar att ha anställd personal när man är ett litet företag.Politikerna behöver hjälpa företagen genom att ta bort ansvaret och kostnaden för sjuklönen för de anställd så vågar fler anställa personal.Även arbetsgivaravgiften behöver sänkas för att göra det mer lönsamt att anställa personal istället för att anlita egen anställningsföretagare.Inkomstskatten behöver alltså sänkas för de företagare som anställer personal som en morot att anställa personal genom att deras egen inkomstskatt blir lägre ju fler anställda de har.Politikerna måste börja tänka i nya banor för att motverka alla dessa kreativa lösningar från de företagen som skaffar sig konkurrensfördelar genom att utnyttja människor med sina plattformsföretag med egen anställningsföretagare.

Lästips:

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

EU-parlamentet röstade ja till nya regler för gig-jobbare

EU. Onsdagen den 24 april röstade EU-parlamentet ja till slutförslaget som ska ge nya villkor för plattformsarbete. Majoriteten av svenskarna röstade mot.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.