Hälsningar på plywoodskiva efter terrorattacken på Drottninggatan
Close
Plywoodskivan som sattes upp där lastbilen körde in i Åhléns fylldes snabbt med hälsningar och kärleksbudskap.
Close

Psykisk chock efter attacken

Bevakning. 72 ordningsvakter och väktare var på plats och gjorde olika insatser i samband med terrorattentatet i Stockholm. Det visar arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagens egen analys.

För att få en uppfattning om vad som fungerade och vad som behöver förbättras intervjuade Säkerhetsföretagen ansvariga på berörda bolag. Resultaten och förslag på åtgärder kommer att presenteras vid ett seminarium den 14 november.

– Som väl var funkade det ganska bra vid attacken, men en viktig slutsats är att bevakningsbranschen behöver ha ett mer strukturerat samarbete med polisen. Det skulle också lösa fler problem i glappet mellan bevakningspersonalens ansvar och polisens, säger Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson.

Hon hänvisar till Oslomodellen med regelbundna veckomöten mellan polischefen och de olika driftcheferna i säkerhetsbolagen. Något som infördes efter Breiviks attentat. Fler förslag på åtgärder kommer att presenteras vid träffen.

48 timmar

Enligt arbetsmiljölagen ska arbetsgivare ”utan dröjsmål” underrätta ansvarig myndighet om allvarliga tillbud och allvarliga olyckor som inneburit fara för anställdas liv och hälsa. Efter en dom har en praxis om 48 timmar utvecklats.

Om företag ska anmäla till Arbetsmiljöverket, Försäkringskassan eller båda avgörs från fall till fall. Utifrån hur skadade människor blivit och hur de upplevt händelsen, förklarar Christina Asplund på Arbetsmiljöverket.

Därför går det inte att säga generellt att bolag som inte anmält har brustit i ansvar.

– Man kan kontakta vår svarstjänst för att rådfråga, tipsar tillförordnade sektionschefen Asplund.

Åtgärdat bristerna

Arbetsmiljöverket är färdigt med sina inspektioner av företagen som gjorde anmälningar om bland annat psykisk chock och utmattning bland anställda efter livräddande insatser. Bolagen har nu åtgärdat bristerna och ärendena har avslutats.

Myndigheten besökte inte alla företag. Ansvariga gjorde en genomgång och bedömde om det fanns svagheter som behövde redas ut.

– Vi koncentrerade oss framför allt på det akuta krisstödet. Företagen ska ha fungerande rutiner och beredskap. Arbetsgivarens rehabiliteringsansvar gäller, säger Christina Asplund.

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.