Corona

Regeringen driver frågan om pandemi-regler för YKB i EU

(UPPDATERAD) Åkeri. Chaufförer och åkare trycker på för dispensregler kring fortbildning och yrkeskompetensbevis, YKB när pandemin slagit till i en andra våg. Nu kommer svar från infrastrukturdepartementet.

Det är Tomas Eneroths pressekreterare Lovisa Alm som besvarar chaufförernas och åkarnas oro – och krav på fortsatta och tillfälliga pandemi-regler i ett mejl. Regeringen ”är väl medveten om problematiken som råder kring YKB-utbildningar och det behov som finns av en förlängning av Omnibusförordningen, där frågan om dispens för YKB-utbildningar ingår”, skriver hon.

Kommissionen fattade beslut om denna förordning i våras. Den innebar sju månaders dispens för ett antal åkerichaufförer i Sverige och övriga EU.

Lovisa Alm skriver vidare att regeringen ”till EU-kommissionen har påtalat att behovet av en förlängning är stort och skyndsamt. Regeringen driver frågan och är beredd att vidta ytterligare åtgärder, om så skulle vara nödvändigt.”

Vilka åtgärder som i så fall kan bli aktuella är inte klart i dagsläget. Men närmare kommentarer kan komma i nästa vecka, säger pressekreteraren i telefon.

Tidigare yrkesföraren Lars Mikaelsson sitter i Transports verkställande utskott. Han är glad att regeringen nu agerar.

– Vi hoppas att det ger resultat och att EU-kommissionen lyssnar, säger han.

Mikaelsson riktar också förhoppningar till EU-parlamentarikern Johan Danielsson som han upplever har ”nått framgång tidigare” när det gäller att driva frågor som är viktiga för Transports medlemmar. Lars Mikaelsson betonar att chaufförer, som redan nu utsätts för risker och inte kan arbeta hemma, inte ska riskera att drabbas ytterligare.

– Jag förutsätter att de YKB-utbildare som fortsätter ta emot förare under pandemin följer myndigheternas regler och inte utsätter deltagarna för ökad risk att smittas. Men ytterst önskar vi förstås att frågan får en snabb lösning på EU-nivå och att YKB-reglerna ändras tillfälligt under pandemin. Förarnas hälsa måste sättas i främsta rummet.

– De behövs på vägarna för att hålla Sverige i gång och se till att varor och gods kommer fram när mycket annat i samhället stannat av. Därför utgår jag ifrån att arbetsgivarna noga kontrollerar de utbildningsanordnare de anlitar. Det är viktigt att särskilda anpassningar görs för chaufförer som är i riskgruppen.

Riskbedömningar behöver också göras så att kursdeltagarna tar sig till och från kurserna på ett säkert sätt, tillägger Lars Mikaelsson.

– Det är rimligt att arbetsgivarna ersätter chaufförerna för att ta sig fram och tillbaka till utbildningen med egen bil, anser han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Birgitta Säveholm:
    13 november, 2020

    Det går ju för gymnasieelever att studera digitalt. Borde gå att göra repetitionen av YKB digital. Man förlorar visserligen diskussionsmomentet och utbytet av erfarenheter mellan deltagarna. Men man vinner å andra sidan att kurserna kan gås igenom när man har tid. Testerna i varje delmoment bör också kunna göras digitalt precis som körkortsfrågorna. Min YKB har snart förfallit, men är snart pensionär så jag skulle gärna förnya YKB:n digitalt för att kunna köra extra under sommaren om det inte var så dyrt när man inte har någon åkare som betalar.

  2. Magnus:
    13 november, 2020

    Det enda rimliga är att avskaffa YKB. Vilken organisation har hittat på det dravlet? Det måste vara trafikskolor och liknande utbildare som lobbat för en obligatorisk hittepåutbildning för att tjäna pengar på andra.

  3. Andy:
    13 november, 2020

    Skrota ykb helt i stället

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Fyra YKB-utbildare stoppas

Chaufförer. Transportstyrelsen har stoppat fyra YKB-utbildare efter tillsyn. Utbildningarna brast i både kvalitet och dokumentation. Nu ska fler utbildningsföretag granskas.

Marko Juvonen, RSO avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson

Marko Juvonen

…regionalt skyddsombud och en av initiativtagarna till ett utbildningsmaterial för gravida i bevakningsbranschen.

Sirin Celik talar i Villa Nazionale, Rom, på slutkonferens EU-projekt om plattformsarbete.

”Ett dystopiskt gigsamhälle är inte alls långt bort”

Debatt. En framtid där allt fler arbetare måste ta gigjobb är inte svårt att föreställa sig. Det skriver Sirin Celik, statsvetare och utredare på Transportarbetareförbundet, som deltagit i det EU-finansierade projektet "Dont GIG Up, Never!". Celik har för Transport genomfört fallstudier på tre svenska plattformsföretag – ett arbete hon nyligen presenterade vid den avslutande konferensen i Rom.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.