Close
Bråda tider hos paketombudet. Camilla Ekholm hämtar varor som dottern beställt hos Helena och Janne på OK-macken.
Close

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Traditionsenligt förespås julhandeln slå rekord. Så även i coronans år 2020. Men formerna är annorlunda och prognoserna mer osäkra. Sista fredagen i november är det i lunchtid kö till paketutlämningen på bensinstationen mitt i det lilla västmanländska samhället.

Helena Widera.

– Vi har betydligt mer paket än vanligt. Ökningen är markant och började redan tidigare i år, säger Helena Widera, anställd på macken sedan två år.

Det är Black Friday. Startskottet för julhandeln, enligt branschen. Dagen innan har statsminister Stefan Löfven (S) åter gått ut med uppmaningen att undvika shoppingrundor i butiker och köpcentrum. Allt för att hejda spridningen av corona. Och en hel del shoppare har ställt om till e-handel.

På OKQ8 märker man att många redan beställt julklappar – och varor från de stora klädkedjorna inför ”rea-högtiden”.

– I år har Black Friday fått ett längre förlopp, blivit utdraget till en hel vecka med erbjudanden. Tidigare var det bara en dag, säger Helena Widera.

– Det är en hjärngympa att få plats med allt.

Fullt lager

Inne i lagerutrymmet håller det på att bli fullt. Allt från kartonger med glas – aktas! – till en jättelik, inplastad ryamatta väntar på att hämtas ut. Mer fylls på. Bensinstationen från 1957 är egentligen inte byggd för den omfattning pakethanteringen fått, förklarar de anställda.

De tycker ändå att arbetet fungerar bra. Folk visar hänsyn, håller avstånd och väntar utanför om de ser att många redan är inne i butiken.

– Det fungerar ju också som samlingspunkt här, vi får in folk. Från elvatiden fram till stängning brukar det vara mycket, mest är det pakethantering, säger Jan Branting.

OK Kolsva
Jan Branting.

Han har jobbat 23 år på macken och upplevt e-handelns explosion. OKQ8 började fungera som ombud för knappt åtta år sedan.

– Nu har det ju också ökat på grund av pandemin. De sista månaderna har vi sett att det blivit mer och mer. Många verkar inte vilja vänta och har redan köpt julklappar, säger Jan Branting.

Bara under den korta timme Transportarbetaren hälsar på kommer två leveranser med varor. OKQ8 är ombud för såväl DHL som DB Schenker och Bring.

Bensinstationen i Kolsva är ett av DB Schenkers omkring 1 600 paketombud i Sverige. Postnord har ungefär lika många.

”Våt filt”

Svensk handel räknar med ett kraftigt ökat tryck på ombuden från Black Friday till slutet av december. Branschorganisationen har riktlinjer även för ombuden. Slussning vid paketutlämning, löpande bedömning av trängsel, utmärkta avstånd – och ommöblering om det krävs. Det är uppmaningar från handelns organisation.

Trots väntade rekord för e-handeln beskriver Svensk Handel hur ”utökade restriktioner lägger en våt filt över efterlängtad julhandel.”

– Det är en närmast mardrömslik tajming att kunder avråds från att besöka butiker inför årets viktigaste försäljningsperiod, säger Karin Johansson, vid på Svensk handel, i ett pressmeddelande.

Världens största paketombud

I huvudstaden öppnar Postnord världens största paketombud på måndag. Stockholmsmässan i Älvsjö blir ett drive thru-ombud. Kunderna ska kunna få sina paket direkt till bilen.

På OKQ8 i Kolsva väntar de anställda att det blir än mer att göra under kommande veckor. Både genom uppdraget som paketombud och kringförsäljning. Liksom för så gott som alla andra bensinstationer i landet är försäljningen i butiken avgörande. Utanför ingången står julgranar och inne på macken finns elljusstakar och julprydnader. Försäljningen av drivmedel har minskat i betydelse.

– Om folk ber om hjälp med att tanka? Nej, det händer nästan aldrig. Förut hade vi en äldre dam som brukade be om hjälp med tanklocket, men hon har slutat köra bil, säger Jan Branting.

OKQ8 Kolsva i Köpings kommun är paketombud för tre leverantörer.
OKQ8 Kolsva i Köpings kommun är paketombud för tre leverantörer.

En yngre kvinna, som hämtar flera paket, kommenterar hans efternamn. Nej, han är inte släkt med Hjalmar Branting, den första socialdemokraten att leda landet. Arbetarledarens byst står utanför kommundelskontoret, granne med ”Janne” Brantings mack. Det märks att han fått frågan om släktskap förut. Stämningen på macken i Kolsva är lugn och familjär, av Black Friday-stress märks inte mycket. Fast det är en hel del att göra.

På frågan om de är med i Transport svarar de mackanställda ”ja”, DHL-chauffören som lämnar paket att han ”ska bli”. Sedan hjälps de åt med att ta in ”burar ”med paket. I dag är det två burar, i vanliga fall bara en.

Bensinstationen får utkörningar från alla tre leverantörer samtliga vardagar.

– Om det inte räcker kan det eventuellt bli lördagar också, fram till jul, säger Janne.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.