Så kan kontrollerna av yrkestrafiken förbättras

Åkeri. Under onsdagen presenterades en utredning om hur kontrollerna av yrkestrafik kan förbättras. Utredaren vill inte ha en ny myndighet, däremot ett tydligare uppdrag för polisen.

Transport har under en längre tid drivit att Sverige ska få en ny myndighet som kontrollerar yrkestrafik på väg. Det finns i många andra länder och har gett goda resultat. Utredaren ansåg inte att det är den bästa lösningen. Dels på grund av att det är dyrt och tar tid att skapa en ny myndighet. Dels för att det inte skulle vara effektivt att skilja på olika typer av trafikkontroller.

I stället föreslår utredaren att polisen får ett utökat ansvar för att utföra trafikkontroller och att polislagen ändras så att riksdag och regering bättre kan styra vilka resurser som trafikkontrollerna får.

– Vi tror att en ny myndighet skulle försvaga kopplingen till polisens brottsbekämpande verksamhet, sa utredaren Catarina Barketorp vid en presskonferens.

Både Polisen och Transportstyrelsen har lyft ett förslag om att skapa yrkesgruppen trafiksäkerhetskontrollanter. Inte heller det nappade utredaren på.

– Bara poliser har våldsbefogenheter. Trafiksäkerhetskontrollanter kan inte stoppa bilar och inte heller utreda annan brottslighet. Det blir inte effektivt och inte heller en säker arbetsmiljö. Det är bättre att det sköts av poliser.

Däremot kommer utredningen med ett förslag om en helt ny yrkesgrupp.

Redan i dag är det många snåriga regelverk som bilinspektörer och poliser ska ha koll på. Nästa år ska EU:s nya regler garantera utländska förare lön i nivå med de svenska kollektivavtalen, då blir det än mer komplicerat. Utredaren föreslår att en ytterligare yrkeskategori ska införas vid sidan av poliser och bilinspektörer. De ska ha koll på frågor som exempelvis cabotage, farligt gods och utstationeringsdirektivet. 

I det finstilta i utredningen går det också att hitta stora brister i hur tillsynen ser ut i dag. Till exempel pekar utredaren på vissa av polisens uppgifter. Som att kontroll av tidböcker i taxibilar och fordon som väger mindre än 3,5 ton genomförs i ”begränsad omfattning”.

Ytterligare ett förslag från utredaren är att Trafikverket ska få i uppdrag att bygga fler kontrollplatser.

Förslagen i utredningen kommer nu att skickas ut på remiss. Bland annat Transport och arbetsgivarparten kommer att få chansen att tycka till. Vid presskonferensen antydde infrastrukturminster Tomas Eneroth att han fortfarande är öppen för både trafiksäkerhetskontrollanter och en ny myndighet:

– Nu välkomnar jag alla att komma med svar och förslag på hur vi ska få skärpta kontroller och bättre trafiksäkerhet.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Utplockad container. Vissa omständigheter har gjort att tullarna valt att ställa en container åt sidan för manuell kontroll. Den här gången var det dock grönt även invändigt.

En dag med tullarna i Helsingborgs hamn

Hamn. I dag har 60 containrar kommit in. Den mobila scannern är på plats. Tullarna och hunden Sadie har börjat ett pass. Både färjehamnen och containerhamnen i Helsingborg ligger i topp när det gäller beslag av narkotika i Sverige.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.