Emelie Bergström, renhållningsarbetare i Eskilstuna
Close
”Man måste ha bra arbetskamrater och en chef som lyssnar”, säger Emelie Bergström som jobbat som renhållningsarbetare i Eskilstuna i tio år.
Close

Så kan sopjobbet bli bättre

Miljöarbetare. Sänk tempot, bekämpa halkan och se till att sopgubbarna slutar hoppa ner från hytten. Utbilda cheferna i konfliktlösning och inflytande. Forskare har några handfasta förslag efter att ha granskat arbetsmiljön i sophämtningsbranschen.

– Den var inte lika alarmerande som vi trodde. Vi blev också förvånade över att så många var kvar i yrket när de hade fyllt 60, säger Mikael Forsman, professor i ergonomi vid Karolinska institutet.

– Ja, de flesta hänger i om de trivs, kommenterar Emelie Bergström, renhållningsarbetare i Eskilstuna sedan tio år.

Själv har hon ont i ryggen och knäna. Axlarna har blivit lite bättre på sistone.

Två miljoner ton mat- och restavfall samlas in under ett år. Cirka 2 000 sopgubbar gör jobbet. Forskningen om deras arbetsmiljö påbörjades för nästan fem år
sedan.

I maj har Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) sammanställt och publicerat resultatet från forskarna.

– Vi har fått en faktabas om hur det ser ut och en lista med förslag, berättar Petter Lobrinker, projektledare på Tya. Nu är det parternas ansvar att gå vidare. Vi hoppas att Tya får göra flera arbetsmiljöprojekt utifrån idéerna.

En fjärdedel av sopgubbarna har varit med om en olycka det senaste året. Den vanligaste olyckan är att han eller hon faller på hala golv eller snö och is.

När det gäller belastning bedömer forskarna att yrket inte är alarmerande – men värre jämfört med befolkningen i stort. Så här ser yrkeskårens besvär ut:

  • 62 procent har problem med ländryggen.
  • 60 procent har problem med skuldrorna.
  • 49 procent har nackproblem.
  • 44 procent har problem med händer och handleder.

Siffrorna kommer från en enkät som gick ut till samtliga miljöarbetare som hämtar hushållsavfall. 66 procent svarade, och då räknas resultatet som säkert.

I projektet ingick också faktiska mätningarna av sopgubbar i aktion. Efter dem konstaterar forskarna att pulsen ligger under gränsvärdet och att vridningar och andra arbetsrörelser inte är alarmerande. De konstaterade att rygg, höfter, knän och fötter utsätts för stor belastning när arbetarna hoppar ut ur hytten.

Rekommendationen blir att gå baklänges ut från förarhytten.

– De flesta är redan duktiga på att använda trappsteget, säger Emelie Bergström i Eskilstuna.

Ett annat förslag i rapporten är att kommunerna som beställer sophämtningen, fastighetsägarna, miljöföretagen, arbetsgivarnas organisation och Transport ska komma överens om en branschnorm. Helt enkelt en överenskommelse om hur bilar ska vara utrustade, sopkärlen utformade och hämtställena planerade.

– Visst skulle det vara värdefullt att ha en norm att luta sig mot, säger Jan Arvidsson, arbetsmiljöexpert på Transportföretagen.

Forskarna hittar också ett samband mellan chefer som inte lyssnar, berömmer, ger inflytande eller löser konflikter – och olyckor samt problem i leder och muskler hos de anställda.

– Det är sant. Man måste ha bra arbetskamrater och en chef som lyssnar, säger Emelie Bergström.

Martin Miljeteig är Transports centrala arbetsmiljöombudsman, och han är glad att rapporten har kommit.

– Vår erfarenhet är att det här är en bransch med många tillbud och olyckor och mycket förslitnings- och belastningsskador. Förhoppningsvis får rapporten i gång det förebyggande arbetet och tillbudsrapporteringen mer än i  dag. Då kan vi också få mer statistik på hur det ser ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gunnar Dahlquist:
    20 september, 2019

    Förr var bilarna bemannade med en chaufför och ett par sopåkare, som åkte med där bak och tog hand om sopkärlen. Föraren behövde alltså inte ut ur hytten upp och ner . Nästa arbetspass bytte personerna roller och alla fick en lugn dag emellanåt , som förare.
    Idag ska det ju alltid slimmas på personalsidan och jag antar att det är därför chauffören också ska ut och tömma kärlen. Föreslår att det gamla systemet införs igen.
    mvh/Gunnar

Lästips:

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.