Rasmus Österström färdtjänstförare Connect Bus
Close
Rasmus Österström, skyddsombud på Connect Bus i Norrköping, i väntan på att ta spårvagn till möte med nya Tranportklubben.
Close
Stress och körtider

”Ska folk stanna krävs förändring”

Arbetsmiljö. Det hade inte behövt vara så illa. Men problemet med den pressade arbetssituationen är komplext, har många aspekter. Arbetet med Transports enkät visar att facket gör skillnad. Det tycker färdtjänstföraren Rasmus Österström, skyddsombud på Connect Bus i Norrköping.

Först, Rasmus Österström trivs i grunden med jobbet som chaufför inom servicetrafiken. Liksom han gjorde med arbetet som trafikledare hos regionens trafikbolag, Östgötatrafiken.

– Det jobbet var i sig jätteroligt, men när trafikledningen tajtades till mer och mer kom det till slut bara att handla om att släcka bränder, säger Rasmus som slutade och återgick till förararbete.

Han är i hög grad medveten om hur pressat schemat är för många som kör färdtjänst. Men också om att 14 år trots allt gör det lättare:

– Jag tänker på dem som inte har erfarenhet. Många orkar helt enkelt inte utan slutar. Arbetet kräver ett viss slags mentalitet, men man måste också få tid att lära sig – köra fel, vänta in kunder som behöver hjälp eller vill klara sig själv även om det tar tid. Ska folk stanna krävs förändringar, säger Rasmus Österström.

Rasmus Österström klubbmöte, med sonen Elliot på spårvägens hållplats.
Rasmus på väg till klubbmöte, sonen Elliot vid hans sida på spårvagnshållplatsen.

– För mig tog det nog fem, sex år innan jag inte kände stress i vissa situationer. När någon kund i dag frågar om jag har tid att hjälpa dem brukar jag svara att det är självklart, jag slutar först klockan fem.

Det är också självklart för honom att skriva avvikelserapport om något gör att det blir förseningar. Avvikelser som alltid uppstår i en eller annan form. Trafikolyckor, vägavstängningar, ändringar i körorder.

– Men även om ingen skäller kan det också vara stressande att veta att man orsakar företaget viten på flera tusen kronor för förseningar, särskilt om du är ny.

Minutjakt

Rasmus Österström är själv relativt ny som skyddsombud men har sett och hört om hur förändringarna inom en alltmer slimmad struktur påverkat förarna länge.

– Det har blivit värre och värre. Framför allt i Linköping, då handlar det om minutpassning. I Norrköping finns det lite mer luft i schemat, säger Rasmus, som själv bor i Norrköping och ser fördelar med att staden är kompakt och mer rund än långsträckt i jämförelse, vilket gör det enklare med körtiderna.

Men orsaken till problemen är inte enkel. Handlar det om att kommunerna beviljar fler färdtjänst? Att det finns för få fordon? Eller att regionens trafikbolag, Östgötatrafiken, gör allt för att pressa kostnaderna? Eller att företagen, taxiåkerierna, gör allt för att inte bli av med sina uppdrag inom den upphandlade trafiken?

– Det är säkert en kombination. Allt är inte bara Östgötatrafikens ansvar. Men det är heller inte rätt att skylla på åkerierna, det är inte som lägger ut fordonsscheman, säger Rasmus Österström.

Ny klubb

Transportklubb Connect Bus Linköping
I klubben på Connect Bus: stående Mikael Sandberg, Rasmus Österström, Åke Arén (ordförande) och sittande Jonny Eriksson och Ghassan Tomas. Foto: Lilly Hallberg

På Connect Bus i Norrköping där han är anställd arbetar ett fyrtiotal chaufförer på heltid. Företaget startade upp verksamheten i regionen förra året.

– De är inte fientligt inställda till facklig verksamhet på något vis, tvärtom verkar de insett att det har fördelar att jobba gemensamt för många saker, säger Rasmus.

Han tycker att enkäten som Transports avdelning genomfört fungerar på ett närmast revolutionerande sätt. Och att det är en stor poäng att i arbetet med uppföljningen av enkäten inte enbart peka ut åkerierna som ansvariga för arbetsmiljön. När problem med körtider och pressade scheman tidigare lyfts för några år sedan fick åkarna viten på sexsiffriga belopp för brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Rasmus Österström ser det också som ett led i att öka det fackliga engagemanget att visa avdelningens enkät.

– Vi jobbar hårt på det. Den senaste månaden har flera skickat in ansökan.

Och den 20 februari i år bildades klubben på Connect Bus i Norrköping. Om den nya Transportklubben går det att läsa mer i nästa nummer av tidningen, aprilnumret. Då som Månadens klubb!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.