Transportarbetareförbundets skyddsombud
Close
Transport är kritiskt till regeringens utredning.
Close

”Skyddsombud behöver fackets stöd”

Arbetsmiljö. Regeringen och Sverigedemokraterna har gett Arbetsmiljöverket i uppdrag att utreda åtgärder för att fler ska engagera sig som skyddsombud. Något krav på att ombuden ska tillhöra facket, som i dag, finns inte. Uppdraget skapar oro och ilska i de fackliga leden.

– Utredningen låter som ett rent beställningsverk från SD. De har ju varit väldigt tydliga med att de vill koppla bort facket från uppdraget som skyddsombud, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Lyfts skyddsombuden bort från fackförbunden rubbas maktbalansen mellan arbetsgivare och fack. Till arbetsgivarens fördel, betonar han.

– Om företagsledningen själv börjar utse skyddsombud kommer det att leda till sämre arbetsmiljö och kraftigt ökande psykosociala problem på landets arbetsplatser. Skyddsombuden behöver stöd från facket för att våga och kunna utföra sitt viktiga uppdrag att förebygga olyckor och rädda liv.

De tre centralorganisationerna LO, TCO och Saco har i ett öppet brev till biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg (L) lyft fram betydelsen av att skyddsombuden har fackligt stöd och utses av fackförbunden.

I en debattartikel i tidningen Arbetet varnar också LO:s styrelse, där Transports förbundsordförande Tommy Wreeth ingår, för att ”Regeringen vill slå undan benen på skyddsombuden”.

3 skyddsombud om utredningen

Vad tycker du om att frikoppla skyddsombuden från facket?

Magnus Lundberg, sopgubbe i Stockholm. Foto: Justina Öster

Magnus Lundberg, sopgubbe i Stockholm:

– Inte bra. Du måste ha arbetarbakgrund för att företräda arbetare. Det kan inte vem som helst göra. För att bli skyddsombud i dag behöver du gå vissa kurser inom Transport, som till exempel Vi i Transport. Ska arbetsgivaren själv stå för utbildningen kommer den att bli ensidig, enligt arbetsgivarens melodi. För att fler ska engagera sig som skyddsombud behöver facket visa resultat, att man åstadkommit det här och det här på arbetsplatserna.

 

Linda Gröning, hamnarbetare, Hudiksvall. Foto: Justina Öster

Linda Gröning, hamnarbetare, Hudiksvall:

– Att frikoppla skyddsombuden från facken låter som en dålig idé. Själv får jag så mycket stöd från Transport. Vart ska man annars vända sig? Jag har tur, på mitt jobb i Iggesunds hamn har vi bra chefer, ganska sällsynt. Men man kan inte lita på att cheferna är bra, därför behövs facket. Hur vi ska få fler skyddsombud vet jag inte. Alla borde tänka på säkerheten på jobbet och det borde finnas skyddsombud på alla arbetsplatser.

 

Stefan Andreasson, ordningsvakt, Malmö. Foto: Privat

Stefan Andreasson, ordningsvakt, Malmö:

– Att lyfta bort oss från facket tror jag inte ett dugg på. Det krävs ett fackligt utsett skyddsombud, som kollegorna har förtroende för. En missbedömning vid en riskanalys på ett företag innebär att jag leker med kompisarnas säkerhet. Utan fackets stöd blir pressen hård när arbetsgivaren säger att man inte har råd att köpa in skyddsutrustning. Skyddsombudens skydd, status och utbildning behöver stärkas för att fler ska engagera sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.