Sned last en fara på vägarna

Snedlastade containrar är en säkerhetsrisk för både kranförare och lastbilschaufförer. Enligt föreskrifterna ska de ställas åt sidan och inte transporteras någonstans förrän problemet är åtgärdat. Men det görs nästan aldrig. Tiden räcker inte till.

En rundringning till skyddsombud, myndigheter och andra experter visar att det är vanligt med snedlastade containrar i Sveriges hamnar. Framför allt är det importerade containrar som är slarvigt lastade.

– Min uppfattning är att kanske var tionde är snedlastad, säger Roger Jönsson som är Transports regionala skyddsombud. En skillnad på tre fyra ton är inom felmarginalen och helt okej, men mer än så är ett problem.

Några exakta siffror på hur många containrar det handlar om finns inte. Problemet rapporteras så gott som aldrig, varken till skyddsombuden, arbetsledarna eller Arbetsmiljöverket.

Enligt paragraf 34 i föreskrifterna om hamnarbete måste en snedlastad container ställas åt sidan och inte hanteras förrän problemet är åtgärdat. Men föreskrifterna följs nästan aldrig. En förklaring, enligt Roger Jönsson, är att tekniken gör det möjligt för kranföraren att enkelt balansera upp en container som hänger snett.

– Och slentrianen, säger han. Man är så van vid att många är snedlastade att man vänjer sig. Om saker och ting fungerar så fortsätter man. Funkade det i går så funkar det i dag, ungefär.

Mikael Roos, inspektör på Arbetsmiljöverkets region öst, säger att snedlastade containrar är ett stort arbetsmiljöproblem och att han springer på det gång på gång. Främsta orsaken till att hamnarbetare sällan ställer containrarna åt sidan, trots att de borde, tror han är tidsbrist.

– Min uppfattning är att de som arbetar med det här är ganska medvetna om vad föreskrifterna säger. Men det ska gå fort. Containrarna anländer sent, det är ont om tid och man är rädd om sina kunder. Det är många faktorer. Det är svårt att göra något åt det eftersom man har relationen med kunden, man är väldigt lojal. Det är bara någon promille som blir inrapporterad så det finns ett stort mörkertal skulle jag säga.

Visst händer det att containrar stoppas av hamnarbetarna själva, säger Mikael Roos. Men det är bara de värsta skräckexemplen. De som är halvbra har blivit vardagsmat och hanteras därefter.

– Man lyfter, konstaterar obalansen och förskjuter tyngdpunkten. Man löser det. Men sen uppstår problemet på vägarna. Helt plötsligt får du ju en felaktig fördelning och du får för höga axeltryck vilket ger sämre bromsverkan. Riskerna ökar.

Stefan Reimers är projektledare för hamn- och stuveriskolan på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya). Han pekar på alla lastbilar som välter på vägarna. I genomsnitt två lastbilar om dagen hamnar i diket, berättade Transportarbetaren i somras.

Hur många av de olyckorna som orsakas av snedlastade containrar är omöjligt att säga. Har ekipaget vält så ligger lasten huller om buller. Men Stefan Reimers tror att man med ett ordentligt rapporteringssystem där fellastade containrar stoppas skulle kunna förhindra många vältningar.

– Avåkningar beror på förarmisstag, säger han. Det finns inte en förare som inte vet hur fort man får köra i en kurva. Vältningar däremot beror på dålig lastsäkring.

Martin Miljeteig, Transports ombudsman med ansvar för arbetsmiljöfrågor, påpekar att det yttersta ansvaret för att fellastade containrar tas ur bruk är arbetsgivarens. Att det sällan görs är en klar brist i det systematiska arbetsmiljöarbetet, säger han.

– Arbetsgivarna i hamnen sköter sig helt enkelt inte. Man kan väl vara lite fräck och säga att det låter som att de prioriterar vinst och lönsamhet framför arbetstagarnas säkerhet och trafiksäkerhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.